gezondheidszorg Vs. Gevangenis

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

gezondheidszorg Vs. Gevangenis

Het is toch belachelijk dat als men 2 personen op een cel zet er dan ook 2 TV's moeten hangen? In het ziekenhuis lig je met weet ik veel hoeveel personen op een kamer waar de meeste mensen vaak geeneens een TV hebben.

Vindt je het gek dat de criminaliteit toeneemt? Ik niet. Ik zou het ook niet erg vinden om een jaar in een hotel te zitten.

Hoe denken jullie hier over :?: :shock:
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: gezondheidszorg Vs. Gevangenis

een gevangenis is echt niet zo fijn als iedereen denkt. Een tv op je kamer is daarom broodnodig! En als je gedwongen met een of andere debiel op een cel moet leven, dan is het handig als je toch je eigen programma's kan kijken.

We willen dat die mensen toch nog een beetje normaal terug komen uit de gevangenis. Vrijheidsberoving is al erg genoeg!!!
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: gezondheidszorg Vs. Gevangenis

Vrijheidsberoving is een van ergere dingen die je een mens kan aandoen. Ik kan best geloven dat sommigen slechter uit de gevangenis komen dan dat ze erin gingen.

Als mensen totaal vervreemden van de wereld, hoe gaan ze dan terug in de maatschappij kunnen opgenomen worden. hoe zou jij je voelen als je denkt dat de maatschappij jou heeft uitgestoten. Ik zou me superslecht voelen en het zou me niet veel mer kunnen schelen, dus pleeg je opnieuw misdaden en voila daar heb je de cirkel.

Mocht het financieel en infrastructureel kunnen pleit ik voor geen gevangenis, maar alternatieve straffen: werken, opname in psychiatrisch centrum, psychologische bijstand, besef van (erge) daden,...

Er is trouwens een jeugdboek met een zeer mooie oplossing (maar denk ik ni echt haalbaar in deze maatschappij): je hebt verschillende stempels. een kleur duidt een bepaalde groep misdaden aan. Naargelang kleur en dus ernst misdaad vervaagt de stempel binnen x tijd. Zo weet iedereen wat je gedaan hebt, maar heb je je vrijheid nog.

OK, het klinkt spijtig ge,oeg te mooi om waar te zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: gezondheidszorg Vs. Gevangenis

noortje schreef:Vrijheidsberoving is een van ergere dingen die je een mens kan aandoen. Ik kan best geloven dat sommigen slechter uit de gevangenis komen dan dat ze erin gingen.

Als mensen totaal vervreemden van de wereld, hoe gaan ze dan terug in de maatschappij kunnen opgenomen worden. hoe zou jij je voelen als je denkt dat de maatschappij jou heeft uitgestoten. Ik zou me superslecht voelen en het zou me niet veel mer kunnen schelen, dus pleeg je opnieuw misdaden en voila daar heb je de cirkel.

Mocht het financieel en infrastructureel kunnen pleit ik voor geen gevangenis, maar alternatieve straffen: werken, opname in psychiatrisch centrum, psychologische bijstand, besef van (erge) daden,...

Er is trouwens een jeugdboek met een zeer mooie oplossing (maar denk ik ni echt haalbaar in deze maatschappij): je hebt verschillende stempels. een kleur duidt een bepaalde groep misdaden aan. Naargelang kleur en dus ernst misdaad vervaagt de stempel binnen x tijd. Zo weet iedereen wat je gedaan hebt, maar heb je je vrijheid nog.

OK, het klinkt spijtig ge,oeg te mooi om waar te zijn.
iedereen krijgt verschillende stempels???

dat lijkt me geen goed idee. het doet me meteen denken aan Adof H. en zijn jodensterren. Als je deze stempels toch doorvoert, dan wordt je nog altijd met de nek aangekeken, ookal is die stempel weggegaan.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: gezondheidszorg Vs. Gevangenis

hallo1979 schreef:een gevangenis is echt niet zo fijn als iedereen denkt. Een tv op je kamer is daarom broodnodig! En als je gedwongen met een of andere debiel op een cel moet leven, dan is het handig als je toch je eigen programma's kan kijken.

We willen dat die mensen toch nog een beetje normaal terug komen uit de gevangenis. Vrijheidsberoving is al erg genoeg!!!
een gevangenis hoeft ook geen kuuroord te zijn. dat zei ik net al. Je komt niet voor niets in de gevangenis terecht.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: gezondheidszorg Vs. Gevangenis

Naar mijn mening zou het doel van een gevangenis moeten zijn het beschermen van de maatschappij tegen bepaalde personen, maar niet als doel hebben te straffen..

Immers, wat heb je aan straffen? Oog om oog tand om tand, ik word er niet beter van...

De persoon die een misdrijf pleegt zal dit hoogst waarschijnlijk doen omdat het in zijn/haar belevingswereld gerechtvaardigd is..

*WARNING, TOUCHY SUBJECT FOLLOWING:*

Neem Volkert van der G.. Hij was er van overtuigd dat zijn actie zou leiden tot een betere wereld.. In zijn belevingswereld was de moord op Pim Fortuyn gerechtvaardigd, anders had hij het immers niet gedaan..

Hij heeft dus gehandeld in een manier die voor hem moreel acceptabel was..

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat deze manier voor mij, jouw of de rest van de maatschappij wél acceptabel was.. Ik ben daarom ook van mening dat Volkert uit de maatschappij moet worden gehaald omdat zijn handelen niet overeenkomt met de denkbeelden van het collectief, en hij hierdoor een dreiging vormt..

Het woord straf vind ik dan ook niet gepast.. Volkert heeft in zijn belevingswereld goed gehandeld.. Je moet iemand niet straffen voor iets waarvan die persoon overtuigd is dat het goed is, zo'n persoon moet je opvoeden..

Vergelijk het met een kleine kinderen.. Zo'n schepseltje heeft nog wel eens de neiging vanalles in z'n mond te stoppen.. Stel een moeder loopt met haar kind over straat, het kind ziet een kauwgummetje op de grond liggen en stopt het in z'n mond.. Hiervoor moet de moeder het kind niet straffen, maar opvoeden..
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: gezondheidszorg Vs. Gevangenis

Wouter_Masselink schreef:
noortje schreef:Vrijheidsberoving is een van ergere dingen die je een mens kan aandoen. Ik kan best geloven dat sommigen slechter uit de gevangenis komen dan dat ze erin gingen.

Als mensen totaal vervreemden van de wereld, hoe gaan ze dan terug in de maatschappij kunnen opgenomen worden. hoe zou jij je voelen als je denkt dat de maatschappij jou heeft uitgestoten. Ik zou me superslecht voelen en het zou me niet veel mer kunnen schelen, dus pleeg je opnieuw misdaden en voila daar heb je de cirkel.

Mocht het financieel en infrastructureel kunnen pleit ik voor geen gevangenis, maar alternatieve straffen: werken, opname in psychiatrisch centrum, psychologische bijstand, besef van (erge) daden,...

Er is trouwens een jeugdboek met een zeer mooie oplossing (maar denk ik ni echt haalbaar in deze maatschappij): je hebt verschillende stempels. een kleur duidt een bepaalde groep misdaden aan. Naargelang kleur en dus ernst misdaad vervaagt de stempel binnen x tijd. Zo weet iedereen wat je gedaan hebt, maar heb je je vrijheid nog.

OK, het klinkt spijtig ge,oeg te mooi om waar te zijn.
iedereen krijgt verschillende stempels???

dat lijkt me geen goed idee. het doet me meteen denken aan Adof H. en zijn jodensterren. Als je deze stempels toch doorvoert, dan wordt je nog altijd met de nek aangekeken, ookal is die stempel weggegaan.
je hebt het idee erachter niet echt begrepen.

allereerst krijgt niet iedereen een stempel en heeft de stempel niets te maken met je geloof, geaardheid of wat dan ook.

Als iemand bv een diefstal gepleegd heeft, dan krijgt hij een blauwe stempel die pakweg 1 jaar blijft. Na een jaar is hij weg en heb je je straf uitgedaan. in dat jaar wist iedereen wat je gedaan had en dat op zich is toch beschamend, waardoor je gaat nadenken over je daden. na een jaar is hij weg en ben je terug gewoon de persoon die je was voor de diefstal.

we leven inderdaad nu in een maatschappij waar vergeven niet mer aan de orde is en eens iets gedaan altijd iets gedaan. Daarmee dat ik ook zei dat het niet haalbaar is in deze maatschappij.

je vergelijking met adolf hitler slaagt echt nergens op! De vergelijking klopt langs geen kanten!!!!!

en een gevangenis een kuuroord? Denk toch dat je verkeerde beelden over een gevangenis in je hoofd hebt. Het is niet omdat die mensen een Tv hebben dat ze het beter hebebn dan jij en ik

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: gezondheidszorg Vs. Gevangenis

Om even op het onderwerp terug te komen. Ik heb ooit eens een onderzoekje gedaan naar de gevangenis. Veel, eigenlijk alle, mensen vinden dat de gevangenis veel te veel op een hotel gaat lijken, maar in werkelijkheid valt dit wel mee.

Ik vind echter wel dat we de gevangene niet teveel vrijheden moeten laten wat betreft luxe enz. Hij zit er wel omdat hij/zij een misdrijf gepleefd heeft en moet daarom wel een wat minder prettige tijd hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: gezondheidszorg Vs. Gevangenis

Syd schreef:Om even op het onderwerp terug te komen. Ik heb ooit eens een onderzoekje gedaan naar de gevangenis. Veel, eigenlijk alle, mensen vinden dat de gevangenis veel te veel op een hotel gaat lijken, maar in werkelijkheid valt dit wel mee.

Ik vind echter wel dat we de gevangene niet teveel vrijheden moeten laten wat betreft luxe enz. Hij zit er wel omdat hij/zij een misdrijf gepleefd heeft en moet daarom wel een wat minder prettige tijd hebben.


Aan wie heb je dat gevraagt? zeker mensen die niet in de gevangenis geweest zijn.
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: gezondheidszorg Vs. Gevangenis

hallo1979 schreef:
Syd schreef:Om even op het onderwerp terug te komen. Ik heb ooit eens een onderzoekje gedaan naar de gevangenis. Veel, eigenlijk alle, mensen vinden dat de gevangenis veel te veel op een hotel gaat lijken, maar in werkelijkheid valt dit wel mee.

Ik vind echter wel dat we de gevangene niet teveel vrijheden moeten laten wat betreft luxe enz. Hij zit er wel omdat hij/zij een misdrijf gepleefd heeft en moet daarom wel een wat minder prettige tijd hebben.
Aan wie heb je dat gevraagt? zeker mensen die niet in de gevangenis geweest zijn.
Ja precies, aan mensen in een winkelcentrum. De insteek was om meerdere bronnen te raadplegen, we hebben ook een politie agente geinterviewd. De gevangenen hebben we niet kunnen spreken, dus haalden we wat informatie uit dagboeken van gevangenen op internet.

PS ik kon me in geen enkel antwoord uit de poll vinden, dus ik heb maar niet gestemd.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: gezondheidszorg Vs. Gevangenis

Met alle respect voor je onderzoekje, maar ik denk dat slechts gevangenen zelf hierover kunnen oordelen. Mensen die niet gevangen zijn onderkennen het effect van het feit dat je niet naar buiten kunt, want dit moet je denk ik doormaken voor je weet hoe het is.
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: gezondheidszorg Vs. Gevangenis

Met alle respect voor je onderzoekje,
We hadden er wel een 8.8 voor (stond ik zelf ook nogal versteld van) :shock:
maar ik denk dat slechts gevangenen zelf hierover kunnen oordelen. Mensen die niet gevangen zijn onderkennen het effect van het feit dat je niet naar buiten kunt, want dit moet je denk ik doormaken voor je weet hoe het is.
Het doel van het onderzoek was ook om te kijken in hoeverre het beeld van de mensen klopte. Dat was dus niet het geval. Ik zeg ook niet dat de mensen in de gevangenis het makkelijk hebben, maar het zou ze niet té gemakkelijk gemaakt moeten worden. Als je een tv in je kamertje hebt heb je het nog verre van gemakkelijk en comfortabel, dat onderschrijf ik ook.

Gebruikersavatar
Berichten: 115

Re: gezondheidszorg Vs. Gevangenis

Om nog even terug te komen op de stempels waarover Noortje sprak: In Utrecht wil men toch posters (of iets in die geest) ophangen met daarop de foto's van de recidivisten? Dat drukt ook een groot stempel, dus misschien is het wel haalbaar. Of het ook iets toevoegt blijft voor mij een vraag.
aha!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: gezondheidszorg Vs. Gevangenis

ik vrees met de mentaliteit in onze maatschappij dat het geen goed gaat doen aan de redicivisten. Ok, ze hebben terug hun slechte "gewoontes" opgenomen, maar dat ze dan overal met hun foto moeten komen? De mensen gaan hen ofwel blijven bekijken ofwel gewoonweg niet herkennen (zou in mijn geval zijn :shock: )

Vliegen ze dan terug in de gevangenis? Of hebben ze een soort huisarrest?

Wanneer starten ze met het project?

je hebt dacht ik ook zoiets voor pedofielen (of is het alweer weg) op internet als ik me niet vergis. En overtijd zag ik in de krant dat men een lijst gaat uitbrengen van drugdealers

Gebruikersavatar
Berichten: 115

Re: gezondheidszorg Vs. Gevangenis

Het is een erg omstreden project, dus men zal (voor zover ik de reacties van de politici hier kan beoordelen) niet snel starten met het project. Wat dat betreft lijkt mij het beter om werkstraffen in te stellen. Niet voor een paar uur, maar voor langere tijd, want als je werkt heb je weinig tijd om misdrijven te begaan.

Je zou ze in werkgroepen kunnen zetten. Het idee is dan dat de groep zichzelf dient te ondehouden met eigen grond en, nog mooier, een eigen energievoorziening in de vorm van eenr rad met een dynamo. Daar lopen ze dan in kleine ploegen om accu's op te laden voor hun licht (verwarming eventueel door gas): Met de juiste begeleiding worden vooral de jonge delinquenten zo zelfstandig, en het houdt ze van de straat.
aha!

Reageer