Generation me: narcisme onder leerlingen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 2.504

Generation me: narcisme onder leerlingen

Ik kwam dit artikel tegen in het leraren/ouders-magazine "Klasse"

http://www.klasse.be/leraren/archief.php?id=13275

Ik zou uitleg kunnen geven, maar dan verklap ik het artikel.

Laat me gewoon zeggen dat ik het een knap artikel vindt en stof tot nadenken, niet alleen voor leraren en ouders, maar ook voor leerlingen zelf.

Vooral het laatste stuk vat goed samen wat het gevolg is van de ophemelen van prestatie's die eigenlijk helemaal niet speciaal zijn:
De realiteit is anders. Veel jongeren krijgen op de werkvloer een klap in hun gezicht. Ze moeten ineens doen wat de baas zegt, ze verdienen minder dan ze dachten en de concurrentie is moordend. Die ontnuchtering komt hard aan. "Voor een opgeblazen ego is er in die wereld nog weinig plaats", aldus Twenge. Het is volgens haar dan ook niet verwonderlijk dat de Millennium Edition de generatie is met het grootste aantal depressies en zelfmoorden onder jongeren ooit.
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 17

Re: Generation me: narcisme onder leerlingen

Interessant artikel. Het zogenaamd zelfverzekerd zijn.. Ik herken dit in sterke mate bij een goede vriend van me, maar ook bij mezelf. Ik ben namelijk in 1986 geboren.

Op school kreeg ik niet veel complimenten, omdat ik een vrij eigenzinnige leerling was en nooit teveel deed. Dat heeft dan geen relatie met de theorie. Ik zou mezelf toch omschrijven als iemand die erg zelfverzekerd is, maar ik zou er daarentegen niet aan moeten denken dat ik bijvoorbeeld mijn opleiding niet haal. Laat ik het zo zeggen: 'Op dit moment ben ik zelfverzekerd, maar ik ben er niet zeker van dat ik zelfverzekerd blijf, want dat hangt af van factoren als school, relaties en noem maar op.

Wanneer mensen aan de universiteit studeren, denken zij al snel dat ze beter zijn dan andere mensen. Ik merk dat ook bij mezelf en ik vind dat geen positieve ontwikkeling. Ik irriteer me er dan ook aan dat er zo negatief gesproken wordt over mensen die geen wetenschappelijk onderwijs volgen.

Om even bij de theorie te blijven... ik denk dat adolescenten in hun school en studieperiode EEN weg kunnen kiezen en dat is de weg naar succes. Er is geen plek waar adolescenten toe kunnen geven dat ze het even niet meer trekken of dat het toch te zwaar is. De verwachtingen zijn hoog en er mag vooral niet gefaald worden. Dat geldt in mindere of meerdere mate misschien ook wel voor de volwassenen die aan het werk zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Generation me: narcisme onder leerlingen

Volgens mij is dit artikel toch wat overdreven. Ze spreken hier over een generatie, terwijl ik denk dat dit zeker niet bij bijna iedereen voorkomt. Ik herken dit bijvoorbeeld totaaaaal niet in mij. Ikzelf ben eerder onzeker, en zo ken ik er nog genoeg.

Volgens mij is het 'ik ben beter dan de rest' ook grotendeels een masker die velen opzetten om niet te moeten toegeven dat ze zichzelf wel degelijk op sommige vlakken een stuk minder vinden.

En er is zeker wel nog plaats om te falen. Denk maar aan de mensen die in het middelbaar afzakken naar een lagere richting, mensen die in het hoger onderwijs in het 2de jaar een andere richting gaan volgen...

Maar natuurlijk het gaat hier vooral om het niet willen falen en zichzelf willen beter voelen. Natuurlijk is dit zo, was toch ook zoveel jaar geleden zo? Wie kiest er nu eenmaal wel voor om te falen?

En misschien speelt de maatschappelijke druk hier wel de grootste rol in, aangezien men tegenwoordig op de meeste werkplaatsen een diploma nodig heeft.

Berichten: 2.504

Re: Generation me: narcisme onder leerlingen

Volgens mij is dit artikel toch wat overdreven. Ze spreken hier over een generatie, terwijl ik denk dat dit zeker niet bij bijna iedereen voorkomt. Ik herken dit bijvoorbeeld totaaaaal niet in mij. Ikzelf ben eerder onzeker, en zo ken ik er nog genoeg.
Die uitspraak opzich is enorm arrogant. Je gaat er namelijk vanuit dat de wereld in elkaar zit zoals jij dat graag zou zien. Je zegt zelf dat je denkt dat dit niet bij bijna iedereen voorkomt en dan geef je jezelf als voorbeeld... Denk daar eens over na: jezelf als voorbeeld geven voor bijna compleet de wereldbevolking... Je zie thet precies goed zitten...

Vergeet nooit: een persoon kan simpelweg niet van zichzelf zeggen dat ze als persoon zo en zo zijn: dat kan enkel hun omgeving over hun oordelen. Hoe je over jezelf denk is slechts wat je wil denken. En dat is een wereld verschil met wat anderen van je denken. De meeste mensen zijn gewoon te beleefd om je hun echte mening te vertellen, ze willen niemand kwetsen, dat is zo met ongeveer ieder persoon op de hele wereld.

En inderdaad, niemand wil falen, dus gaan ze vaak gewoon de uitdaging uit de weg, dan kunnen ze niet falen, denken ze...

Feit is dat het idee van falen verbonden is aan het ego, en een sterke gevoelswaarde heeft. Het gevoel van "speciaal zijn" kan daar zeker aan verbonden zijn.
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Generation me: narcisme onder leerlingen

Arrogant omdat ik zeg dat ik dit niet kan herkennen in mijn omgeving? Lijkt mij niet arrogant.

Ik heb ook niet gezegd dat wat ik zei echt juist was. Anders zou ik niet schrijven: ik denk dit, ik denk dat, volgens mij dit, volgens mij dat...

Dit is enkel mijn visie, zoals ik wel dacht duidelijk te maken, blijkbaar niet dus.

En nee, ik was niets aan het generaliseren. Inderdaad ik en mijn omgeving zijn de rest van de wereld niet.

Mijn enige bedoeling was de boodschap over te brengen om dit artikel in vraag te stellen, aangezien het volgens mij toch lichtjes overdreven is.

Berichten: 14

Re: Generation me: narcisme onder leerlingen

Ik ben ook uit de ME-generatie.. Ik ben eerder onzeker maar toch herken ik wat trekjes bij mezelf.. Ik heb een minder positief beeld van mensen die geen hogeschool of unief gedaan hebben. Ik ga niet zeggen negatief, maar positief is ook iets anders..

Ik merk ook van die trekjes bij anderen uit mijn omgeving, zoals mijn broer.. Ik denk echt wel dat we hier over een generatie kunnen spreken, want echt veel jongeren hebben hier mee te maken, in ergere of minder erge mate

Berichten: 2.504

Re: Generation me: narcisme onder leerlingen

Arrogant omdat ik zeg dat ik dit niet kan herkennen in mijn omgeving? Lijkt mij niet arrogant.
Ahum:
Volgens mij is dit artikel toch wat overdreven. Ze spreken hier over een generatie, terwijl ik denk dat dit zeker niet bij bijna iedereen voorkomt. Ik herken dit bijvoorbeeld totaaaaal niet in mij.
Je hebt gezegd dat omdat jij het niet zo ervaart dat het in de wereld dus wel niet zoveel zal voorkomen... Je zet jezelf als standaard voor het grootste deel van de wereld.
Ik heb ook niet gezegd dat wat ik zei echt juist was. Anders zou ik niet schrijven: ik denk dit, ik denk dat, volgens mij dit, volgens mij dat...
Als je iets niet met zekerheid weet, dan vermeld je dat expliciet. Mensen die zeggen dat ze denken dat iets op een bepaalde manier is geven aan dat dat volgens hen is hoe de wereld draait.
Mijn enige bedoeling was de boodschap over te brengen om dit artikel in vraag te stellen, aangezien het volgens mij toch lichtjes overdreven is.
Waarom is het volgens jou "lichtjes overdreven"? Omdat jij dat denkt?
sciencegirl schreef:Ik ben ook uit de ME-generatie.. Ik ben eerder onzeker maar toch herken ik wat trekjes bij mezelf.. Ik heb een minder positief beeld van mensen die geen hogeschool of unief gedaan hebben. Ik ga niet zeggen negatief, maar positief is ook iets anders..

Ik merk ook van die trekjes bij anderen uit mijn omgeving, zoals mijn broer.. Ik denk echt wel dat we hier over een generatie kunnen spreken, want echt veel jongeren hebben hier mee te maken, in ergere of minder erge mate
Enkel de zon gaat voor niks op. Voor de rest moet je werken, tot je sterft. Zo simpel is het
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Generation me: narcisme onder leerlingen

EvilLathander, ik denk nu eerlijk gezegd ook wel dat het artikel enigszins overdreven is. Over de test zelf kan ik me niet uitspreken, en ik neem aan dat de stijging wel reëel zal zijn. Maar ik heb de indruk dat het artikel zijn conclusie op voorhand al klaar heeft, en gewoon het punt vooruit wil drijven. Daarbij gaat wel al eens wat nuance verloren.
Geboren in de jaren 80 en 90, opgegroeid met computers, internet, gsm's, iPods, Wii's, mp3's en uitgesproken netwerkmakers.
Even serieus: kinderen geboren in de jaren 80 zijn niet opgegroeid met iPods en Wii's, zelfs niet met de mp3.
Amerikaans professor psychologie Jean Twenge
Juist. Dat valt volgens mij dus niet zomaar te generaliseren naar België en Nederland. Zeker met de nadruk op de mediatisering: die gaat hier lang zo ver niet als in Amerika.
studenten die tussen 1982 en 2006 de NPI-test (Narcissictic Personality Inventory) hebben ingevuld.
Daar kunnen best 2 generaties inzitten. Alleen market dat minder gemakkelijk.

Ik denk dat je gerust kan stellen dat die ME er wel ergens inzit. Maar om te stellen dat 2/3 van de adolescenten tot jongvolwassenen op dit ogenblik narcisten zijn...

Re: Generation me: narcisme onder leerlingen

De jongeren krijgen een klap als ze de werkvloer opstappen, maar dat is gewoon vanwege het bloed, zweet, en de tranen die ze wellicht niet zo gewend zijn. Academici, die pas laat beginnen met werken, hebben daar extra last van.

Daarom hebben we trouwens bij de Studentencorpora een zogenaamde "kennismakingstijd" waar we de feuten laten kennismaken met zichzelf. Dat doen we door ze af te breken zodat ze zichzelf kunnen wederopbouwen. Geen betere manier om jezelf te leren kennen!

Maar ja: knorren begrijpen daar het nut allemaal niet van, totdat ze dus op die werkvloer komen. :D
Vergeet nooit: een persoon kan simpelweg niet van zichzelf zeggen dat ze als persoon zo en zo zijn: dat kan enkel hun omgeving over hun oordelen. Hoe je over jezelf denk is slechts wat je wil denken. En dat is een wereld verschil met wat anderen van je denken. De meeste mensen zijn gewoon te beleefd om je hun echte mening te vertellen, ze willen niemand kwetsen, dat is zo met ongeveer ieder persoon op de hele wereld.
Da's wel een donkere visie makker. Ik ken toch een zeker een flink aantal mensen die zijn zoals ze zeggen dat ze zijn, hoewel ik toegeef dat het vrij zeldzaam is. Het is dan ook niet niks, om jezelf te kennen, laat staan te kunnen zeggen wie je bent.

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Generation me: narcisme onder leerlingen

En jezelf niet kunnen kennen? Waarom zou jij mensen uit je omgeving dan kennen?

Ik meen ergens van de jaar geleerd te hebben in de lessen psychologie dat een mens zijn gedrag aanpast aan de situatie. Dus het kan zijn dat jij een persoon enkel ziet in 1 situatie en daar direct een mening over vormt, terwijl deze mening totaal die persoon zijn gedrag niet weerspiegelt.

Neem nu hier jij noemt mij arrogant terwijl je mij helemaal niet kent. Je vormt direct een mening over mij en denkt direct te weten hoe mijn karakter ineen zou zitten.

Natuurlijk kan ik jou niet mijn omgeving noemen en ik begin zo te denken: gelukkig. Want iemand arrogant noemen omdat hij/zij zijn visie weergeeft en deze toevallig niet overeenstemt met de jouwe, vindt ik nogal sterk.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Generation me: narcisme onder leerlingen

De zij-discussie had iets te weinig weg van waar het in dit topic over gaat. Geen nood: we gaan verder met een pintje erbij :D

Reageer