[genetica]welke eitjes kunnen zich ontwikkelen?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 50

[genetica]welke eitjes kunnen zich ontwikkelen?

Ik had vandaag een biologie proefwerk waar een vraag in stond waar ik niets van snapte, en ik hoop dat hier iemand me ermee kan helpen :D .

De vraag:

Bij een vliegensoort komen de allelen E en e voor. De temperatuur waarbij de eitjes zich kunnen ontwikkelen is afhankelijk van deze allelencombinatie. Bij eitjes met allelen EE ontwikkelen de eitjes zich niet bij temperaturen hoger dan 18 graden C. Bij Ee ontwikkelen de eitjes zich niet bij temperaturen hoger dan 20 graden C. Bij ee ontwikkelen de eitjes zich niet bij temperaturen hoger dan 28 graden C. Twee vliegjes met Ee paren. De bevruchte eicellen worden opgekweekt bij 19 graden C. Uit deze eieren ontstaan vliegjes die vervolgens met elkaar paren. Hun bevruchte eieren worden ook opgekweekt bij 19 graden C. Welk deel van de laatstgenoemde eieren komt uit?

A. 2/3

B. 3/4

C. 8/9

D. 9/16

E. 15/16

Alvast heel erg bedankt!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [genetica]welke eitjes kunnen zich ontwikkelen?

Dit is slechts een leesprobleem.

Hoe ziet de verdeling in de F1 eruit, van de ouderkruising Ee x Ee ??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 50

Re: [genetica]welke eitjes kunnen zich ontwikkelen?

Ik dacht het volgende:

F-1:

E e

E EE Ee

e Ee ee

EE kan zich niet ontwikkelen bij 19 graden, dus ontwikkelen Ee, Ee en ee zich.

Ee (1) paart met Ee (2). Ee (1) paart met ee en Ee (2) paart met ee.

De F-2 is dus:

E e

E EE Ee

e Ee ee

en twee keer

e e

E Ee Ee

e ee ee

Het totaal is dus 12, en alleen EE kan zich niet ontwikkelen. 11/12 kan zich dus ontwikkelen, maar dat staat niet bij de antwoordmogelijkheden. Ik twijfelde nog over het 'de laatstgenoemde eitjes' (alleen F-2 of zowel F-1 als F-2) in de opgave, maar als ik die meereken kom ik ook op een antwoord dat niet bij de mogelijkheden staat (nl. 14/16).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [genetica]welke eitjes kunnen zich ontwikkelen?

sorry, was begonnen maar moet snel weg......

over een uurtje terug.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [genetica]welke eitjes kunnen zich ontwikkelen?

Toch geen leesprobleem, maar een begripsprobleem

F1 in orde, 2 x Ee, 1 x ee

Maar dan een
Ee (1) paart met Ee (2). Ee (1) paart met ee en Ee (2) paart met ee.
en waarom zou een ee-vliegje niet met een ee-vliegje kunnen paren??

Zo moet je niet redeneren, als je graag met schema's werkt maak je gewoon weer een schema.

een groep vliegjes die voor 2/3 uit Ee bestaan, en voor 1/3 uit ee, en die willekeurig met elkaar paren, geven één Punnett-schema van 6 x 6 : (dat kan korter, maar dan moet je meer routine hebben. Geeft niks, consequent doorwerken kom je er ook.
--EeEeee
EEEEeEEEeEeEe
eEeeeEeeeeeee
EEEEeEEEeEeEe
eEeeeEeeeeeee
eEeeeEeeeeeee
eEeeeEeeeeeee
Tja, en dan tellen maar hè. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [genetica]welke eitjes kunnen zich ontwikkelen?

Mogelijk ter verdere verduidelijking:

Als ik zo nog eens goed door je eerdere antwoord heen lees beschouw jij de getallen in dit soort opgaven als absoluut. Bijvoorbeeld een F1 van 1 EE, 2 Ee en 1 ee beschouw jij als een F1 van vier exemplaren.

Maar je moet dit soort dingen ALTIJD als verhoudingsgetallen beschouwen. Kunnen makkelijk 100 larfjes zijn, met 1 (vierde) EE, 2 (vierde) Ee en 1 (vierde) ee, ofwel in absolute getallen 25:50:25. Of 60 larfjes, 15:30:15.

Het gaat steeds om kansen, verhoudingen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 50

Re: [genetica]welke eitjes kunnen zich ontwikkelen?

Ooooh OK, ik snap hem!!

Heel hartelijk dank voor het heldere antwoord! :D

Reageer