Springen naar inhoud

[wiskunde] kansrekenen medicijnverkoop

• Log in om te kunnen reageren

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 augustus 2008 - 14:06

We zijn niet gewend om heldere zaken in het huiswerkforum dagen te laten liggen. Rexxar sloot netjes aan in een topic met een (buiten zijn/haar schuld) nogal schreeuwerige titel. 't zal toch niet vanwege dŠt zijn dat hij/zij niet geholpen wordt?

--------------------------------------------------------------------------------------------

2. Het Centraal Bureau voor de Levensmiddelenhandel heeft ontdekt dat de consument medicijnen waarvoor geen recept nodig is meestal bij de drogist haalt. Andere verkooppunten voor zulke medicijnen zijn de apotheek, de reformwinkel en de supermarkt. 76% van de consumenten koopt wel eens pijnstillers, 42% koopt vitaminen en 30% koopt homeopathische middelen. In de onderstaande tabel staat in afgeronde percentages waar de consument dergelijke medicijnen koopt.

..................|.drogist | apotheek| reformwinkel| supermarkt |
pijnstillers....|...74.....|.....19......|........6..........|.....0...........|
vitaminen.....|...79.....|.....11......|........4..........|.....4...........|
homeopathie.|...74.....|.....10......|........11........|......2..........|

Men ondervraagt 80 willekeurige mensen naar hun medicijngebruik.
a) Hoeveel van deze mensen kopen nooit pijnstillers, vitaminen of homeopathische middelen?
b) Bereken in twee decimalen de kans dat een ondervraagde zijn pijnstillers bij de drogist koopt.

Bereken in vier decimalen de kans dat:
c) tenminste 25 van de ondervraagden hun vitaminen bij de drogist kopen.
d) ten hoogste 3 van de ondervraagden hun homeopathische middelen in de reformwinkel kopen.
e) bij een supermakt kopen 8000 klanten regelmatig hun boodschappen.
Hoeveel van deze klanten kopen daar wel eens vitaminen?
f) Hoeveel consumenten moet je minimaal ondervragen opdat de kans dat minstens 20 hiervan
homeopathische middelen gebruiken groter is dan 0,01?

..//..

ik heb geprobeerd om uit die eerste vraag te komen, maar het lukt me niet.

ik zat zelf te denken aan 1- P(alle 3 de middelen) dus 1- (LaTeX x LaTeX (die 19 is net geen 80/24ste).

dit is alleen nog maar voor de pijnstillers, want die komt al niet uit. want dan kom ik op een kans van 0.9999enz.

wat doe ik verkeerd?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Burgie

Burgie

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 augustus 2008 - 16:00

Zetje voor de eerste vraag:
LaTeX = LaTeX = ...

Uiteindelijk bekom ik een kans van 0,09744 (onder voorbehoud van rekenfouten).

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 augustus 2008 - 21:50

Het is al weer een tijdje geleden en ik heb atm wat alcohol binnen, maar ik meen me te herinneren dat je voor de laatste vragen de Binomiale verdeling of de Poisson verdeling kan gebruiken.

De complement regel zal je ook nodig hebben: "kans op NIET A" = 1 - "kans op A"

Voor de laatste vraag misschien iets met normale verdeling?

Sorry dat ik nergens dieper op in kan gaan, maar na 2 maanden vakantie is er al veel vergeten.

Rexxar

Rexxar

• >100 berichten
  • 134 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 september 2008 - 19:42

ik snap er nog steeds niet zoveel van, juist omdat ik ineens zoveel informatie heb en er zoveel mee moet doen.

Ik heb ook nog geen uitwerking of iets wat daar op lijkt, want ik zag er geen beginnen aan

Burgie

Burgie

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 september 2008 - 20:07

ik snap er nog steeds niet zoveel van, juist omdat ik ineens zoveel informatie heb en er zoveel mee moet doen.

Ik heb ook nog geen uitwerking of iets wat daar op lijkt, want ik zag er geen beginnen aan

Begin met de eerste vraag.
Ik gaf je een zetje gebaseerd op volgende somregel: LaTeX . Als je deze regel niet kent... zeker opzoeken! Bovendien is ze niet moeilijk in te zien.

De kans dat iemand nooit pijnstillers, nooit vitaminen en nooit homeopatische middelen gebruikt is gelijk 1 minus de kans dat iemand pijnstillers of vitaminen of homeopatische middelen gebruikt. (Dit is wat ik hierboven symbolisch opschreef.) Vervolgens kun je bovenstaande somregel toepassen. Dit is ook wat ik hierboven deed in de 2de symbolische regel.

Wordt het al wat duidelijker?

Veranderd door Burgie, 01 september 2008 - 20:11

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 02 september 2008 - 12:28

Zetje voor de eerste vraag:
LaTeX

= LaTeX = ...

Uiteindelijk bekom ik een kans van 0,09744 (onder voorbehoud van rekenfouten).

@Burgie
Hoe kom je aan deze berekening?

Burgie

Burgie

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 september 2008 - 19:50

@Burgie
Hoe kom je aan deze berekening?

Eerst de somregel (OF-regel) toepassen dan kom ik aan de 2de regel die ik opschreef. Vervolgens nog eens de OF-regel toepassen en ook de EN-regel (productregel). Bij de EN-regel veronderstel ik dat de gebeurtenissen onafhankelijk van elkaar optreden, of m.a.w. dat de producten onafhankelijk van elkaar gebruikt worden (wat een goede veronderstelling is mijns inziens)?

Bega ik ergens een kemel of ...?

Veranderd door Burgie, 02 september 2008 - 19:52

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 02 september 2008 - 20:11

Je laat je berekening niet zien, maar naar mijn idee zijn er onvoldoende gegevens.

Burgie

Burgie

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 september 2008 - 20:49

Je laat je berekening niet zien, maar naar mijn idee zijn er onvoldoende gegevens.

Bij deze...
LaTeX
LaTeX
LaTeX LaTeX
LaTeX LaTeX
LaTeX LaTeX
LaTeX LaTeX

Nu de respectievelijke kansen invullen:
LaTeX

Vervolgens kun je dit resultaat gebruiken om het aantal personen van 80 te berekenen die niets gebruiken.

[Onder voorbehoud van fouten]

Veranderd door Burgie, 02 september 2008 - 20:52

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures