Gekoppelde deeltjes

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 142

Gekoppelde deeltjes

[Deze vraag plaats ik hier ipv het huiswerkenforum, omdat dit toch wel iets moeilijkere leerstof bevat dan middelbare schoolvragen]

Een stelsel bestaat uit de deeltjes P1 en P2, beide met massa m, onderworpen aan de zwaartekracht en aan de volgende bindingen: P1 beweegt op een gladde horizontale tafel. Een massaloze, onuitrekbare draad met lengte l verbind beide deeltjes doorheen een gat in de tafel in het punt O, zodanig dat P2 steeds verticaal onder O hangt.

vragen: bespreek de verschillende reactiekrachten veroorzaakt door de bindingen en argumenteer waarom het toaal vermogen van de reacties tijdens de beweging nul is.

veronderstel vervolgens dat P1 op t=0 geen radiale snelheid heeft, terwijl de absolute waarde van de snelheid gelijk is aan Sqrt(ag/3) waarbij a de afstand van P1 tot O is. Bereken nu de waarde van de totale energie van dit stelsel en toon aan dat voor een radiale coördinaat r(t) van P1 geldt:

[d®/dt]^2 = g (a - r) ( 2r - a) (3r+a) / (6r^2)

toon tenslotte aan dat de afstand van P1 tot O altijd tussen a en 1/2 a zal liggen.

- nu weet ik niet hoe ik de reactiekrachten moet definieren zodat dit boeltje klopt ... :D
Don't try the above at home!

Reageer