Onmiddelijk in kramers' woordenboek 1979

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Onmiddelijk in kramers' woordenboek 1979

Hallo,

Ik heb hier een Kramers' Nederlands Woordenboek, 19e druk 1979 (4e oplage), met (naar mijn idee) een spelfout: onmiddelijk in plaats van onmiddellijk. Is het zo dat dit woord in die tijd zo ook daadwerkelijk geschreven werd, of is dit een fout?

Groeten,

Kaz

Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Onmiddelijk in kramers' woordenboek 1979

Ik zat op school van 1965 tot 1982, en heb "onmiddellijk" in de zin van "nu meteen" nooit anders leren schrijven dan met dubbel d dubbel l (en in onze tijd werd veel strenger op spelling gelet dan tegenwoordig :D ).

Ik wil niet uitsluiten dat een woord als onmiddelijk met één l zou kunnen (hebben) bestaan in een andere betekenis. Maar noch "onmiddelijk" noch "middelijk" komen voor in mijn Dikke van Dale uit 1976. Dus ik acht die kans gering.

Zetfoutje dus.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Onmiddelijk in kramers' woordenboek 1979

Mijn schoolperiode lag 12 jaar vroeger dan die van Jan, maar toen was het ook al zo. Twee d's en twee l's, dat werd er ingeramd. Onmiddelijk met één l is gewoon fout. Maar als je gaat googelen dan zie je dat deze fout ontzettend veel wordt gemaakt.

Berichten: 2

Re: Onmiddelijk in kramers' woordenboek 1979

Aha oké, net wat ik dacht dus, een hele slechte zetfout. Heb ik nu een collector's item? :D

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Onmiddelijk in kramers' woordenboek 1979

Goede vraag; wie weet is het een typfout met grote gevolgen :D : in alle expemplaren van die druk is de fout erin geslopen. Wanneer men bij twijfel een kijkje nam in Kramers, besloot men dat het met één l moest. Sindsdien schrijft een aanzienlijk percentage van de Nederlandse bevolking het woord foutief :P
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 65

Re: Onmiddelijk in kramers' woordenboek 1979

1970 5e klas lagere school, meester Andringa- (voornaam uiteraard onbekend bij ons leerlingen!) had als ezelsbruggetje: "onmiddellijk" is een voetbalelftal" (elf spelers/letters dus).

Those were the days my friend... :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Onmiddelijk in kramers' woordenboek 1979

Ik zat op school van 1965 tot 1982,
Mijn schoolperiode lag 12 jaar vroeger dan die van Jan,
1970 5e klas lagere school, meester Andringa-
Deze topic heeft een hoog grijs-haar gehalte..... 8-)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Onmiddelijk in kramers' woordenboek 1979

Deze topic heeft een hoog grijs-haar gehalte..... 8-)
Dat valt tegen, want ondanks mijn leeftijd ben ik nog niet grijs. Maar dat zou zomaar onmiddellijk kunnen gebeuren. :D

Berichten: 4.502

Re: Onmiddelijk in kramers' woordenboek 1979

Mogelijk een ander hulpje ,niet voor alle woorden:

Onmiddellijk...> het begrip midde bestaat niet, middel wel ,dus lijk erachter

Eindelijk.........> het begrip eindel bestaat niet,einde wel,dus lijk erachter

Onmetelijk......> het begrip metel bestaat niet,mete mij onbekend,dus ....?

In mijn vijfde lagere schooljaar draafde er HitlerJugend rond van mijn leeftijd en ze vonden het niet leuk,toen ik ze 's-morgens op de hoogte stelde dat "die Invasion hatte angefangen" (06-06-1944).

Berichten: 8.614

Re: Onmiddelijk in kramers' woordenboek 1979

Nog een vaak gebruikt, wat recenter ezelsbruggetje (zelf nooit zo geleerd maar al wel veel over gehoord):

'onmiddellijk': tussen twee dekens en twee lakens
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 119

Re: Onmiddelijk in kramers' woordenboek 1979

midde(n) bestaat wel, net als moge(n) :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Onmiddelijk in kramers' woordenboek 1979

Uit Van Dale

Nieuw woordenboek der Nederlandsche taal

1ste uitgave 1864

onmiddellijk

*...MIDDELLIJK, bn. en bijw. (-er, -st), regtstreeksch; regtstreeks, zonder tusschenkomende oorzaak; aanstonds, dadelijk; daarop. -HEID, v. gmv

Spelling was blijkbaar steeds zo.

Ik heb een iets recentere Kramers waar het wel juist in staat. (is dus vermoedelijk specifiek aan die uitgave).

.
Eric

Reageer