Springen naar inhoud

Demiwater

• Log in om te kunnen reageren

Arie Bombarie

Arie Bombarie

• >250 berichten
  • 682 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 augustus 2008 - 15:44

Goede dag,

Ik vroeg mij af of demiwater voor meer corrosie in bijvoorbeeld leidingen zou zorgen dan standaard leidingwater. Op internet kom ik veel tegengestelde beweringen tegen, allen zonder enige vorm van onderbouwing...

Dan vroeg ik mij verder nog af of juist demiwater met een lage geleidbaarheid (dus minder ionen) agressiever is dan demiwater met een hogere geleidbaarheid (meer ionen).

Alvast bedankt!
Help WSF met het vouwen van eiwitten en zo ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden in de vrije tijd van je chip:
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Luders

Luders

• >100 berichten
  • 218 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 september 2008 - 12:58

Ik vroeg mij af of demiwater voor meer corrosie in bijvoorbeeld leidingen zou zorgen dan standaard leidingwater. Op internet kom ik veel tegengestelde beweringen tegen, allen zonder enige vorm van onderbouwing...Dan vroeg ik mij verder nog af of juist demiwater met een lage geleidbaarheid (dus minder ionen) agressiever is dan demiwater met een hogere geleidbaarheid (meer ionen).

Hoi Arie,

Ik denk de algemeenheid van je vraag ervoor zorgt dat je véél tegenstrijdige berichten op internet leest. Zo is de corrosiviteit van het (demi)water natuurlijk afhankelijk van vele factoren: de soort leiding, temperatuur van het water, de soort ionen, de concentratie van deze individuele ionen en de totaal concentratie hiervan.
De meer verschillende ionen, de complexer je vraagt wordt.....
Stel je hebt demiwater in een koperenleiding. Een mogelijke halfreactie zou hier: O2 + 2 H2O + 2 Cu => 2Cu 2++4 OH-. De E0 van deze reactie is + 0.07 wat overeenkomt met een ΔG van = -27kJ per mol van de reactie. De vormingsconstante (K) hiervoor zou 1.50·10-5. Deze reactie zou dus verwaarloosbaar zijn.

Corroderen van een stof, is het wegnemen van electronen. Afhankelijk van de ionen in het water en de aard van de leiding, zouden deze ionen de leiding kunnen corroderen. Echter, de veelvoorkomende ionen zoals, Natrium, Ijzer, Calcium zullen niet veel potentie hebben (bijv. koperen) leiding te corroderen. Bovendien zal een reductie reactie de oplosbaarheid van het desbetreffende ion verminderingen, waarbij de oplosbaarheid in een demiwater natuurlijk hoger zal liggen als in normaal water.
Al met al denk ik dat het allemaal zo'n vaart niet zal lopen. Mocht dit wel het geval zijn, dan zouden we ook véél neergeslagen metalen of zouten in ons drinkwater uit de kraan vinden. Het effect van lekkages (zuurstof bronnen) zal een vele malen groter effect op de corrosiviteit van de leidingen hebben(denk hierbij aan het belang van het ontluchten van je radiateuren).
Terugkomend op je vraag, denk ik dat het verschil klein zal zijn, alhoewel mijn gevoel demiwater de voorkeur zou geven.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6612 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 21 september 2008 - 14:26

Ik ben niet zo scheikundig onderlegd, maar ik weet wel dat elektriciteitscentrales in de water-stoom kringloop altijd demiwater gebruiken. Voornaamste doel is het voorkomen van afzetting (populair gezegd: ketelsteen) in de leidingen.
Demi is een afkorting van gedemineralisserd, en betekent dus dat bepaalde mineralen uit het water zijn gehaald.
Het feit dat dit op zo grote schaal wordt toegepast betekent dat het met de corrosiviteit wel mee zal vallen.

Sondel

Sondel

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 oktober 2008 - 14:12

Demiwater is wel corrosief naar leidingen. Ik werk zelf bij een energieopwekker, en wij gebruiken inderdaad demiwater in de water/stoomkringloop. Voordat dit water echter te gebruiken is moet deze zijn ontdaan van alle niet condenseerbare gassen zoals mn. O2 en CO2. Zolang deze gassen nog in het water zitten wordt er enkel een RVS- metaal gebruikt als leiding; na verwijdering van de gassen in de ontgasser wordt er een goedkoper staal gebruikt.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8808 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 oktober 2008 - 01:26

Ontgassen en demineraliseren zijn aparte zaken.

Demineraliseren gebeurd in de regel met ionenwisselaars, die zoals hun naam doet vermoeden, eigenlijk alleen aanwezige ionen vervangen voor OH- en H+ wat samen weer water vormt. Opgeloste gassen als O2 zijn hier verder ongevoelig voor en kunnen bijvoorbeeld verwijderd worden door doorleiden van helium, blootstellen aan lage druk, reagentia, of wat je maar wilt.

Het idee dat demiwater corrosiever zou zijn dan kraanwater is an sich niet correct: Het zou wel opgaan in vegelijking met water dat verzadigd is met zouten van het metaal waaruit de leidingen bestaan, maar praktisch komt dat niet voor.
Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures