Volume of diameter deeltjes

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Volume of diameter deeltjes

Ik meen mij te herinnneren dat er in een formularium dat ik had een diameter werd gegeven voor protonen en elektronen. De elektronen waren zelfs honderd keer groter dan de protonen (eventjes om duidelijk te maken: bedoeld werd: een elektron zelf, niet de elektronenwolk).

Kan dit? Heeft dit zin?

Re: Volume of diameter deeltjes

Een diameter geven voor een proton of een electron is waarschijnlijk erg lastig. Dit hangt namelijk sterk af van wat men hieronder verstaat. Vaak wordt er gewerkt met iets wat de werkzame doorsnede genoemd wordt. In een botsing tussen twee biljartballen kan de werkzame doorsnede worden opgevat als de oppervlakte(bij doorsnijding) van de biljartbal. Een soortgelijke oppervlakte is ook uit te rekenen voor een experiment waarbij je een electron en een proton met een bepaalde snelheid laat botsen. Dit is echter sterk afhankelijk van de snelheid van het electron. Zo krijg je bij zeer hoge snelheden te maken met Deep Inelastic Scattering, hierbij verstrooid het electron aan de quarks waaruit het proton is opgebouw(een proton is opgebouw uit drie quarks). Uit zon experiment zou je een hele andere waarde voor de werkzame doosnede vinden dan bij lage electronsnelheden, waarbij het proton nog steeds kan worden gezien als 1 deeltje.

Kortom, het lijkt mij meestal vrij zinloos te spreken over een grootte van een proton.

Maar misschien als je verteld waarvoor je die informatie nodig hebt dat we je verder kunnen helpen.

Berichten: 88

Re: Volume of diameter deeltjes

Ik heb die informatie nergens voor nodig, ik vroeg me alleen de juistheid en het nut van die gegevens af.

Reageer