Springen naar inhoud

Computercrash

• Log in om te kunnen reageren

Chillobillo

Chillobillo

• >100 berichten
  • 105 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 augustus 2008 - 21:18

Vanmiddag liep plotseling mijn computer vast. Oke, kan gebeuren. Ik hem netjes opnieuw opstarten, maar toen ging alles fout. Ik zette mijn comp sus weer aan, maar hij blijft als een gek loeien, terwijl mijn beeldscherm zwart blijft en ook helemaal geen signalen doorkrijgt.

Ik weet dus al absuluut niet wat dit is en hoe ik het kan verhelpen. Weet een van jullie wat hetbis en hoe ikhet kan verhelpen? Een vriend zei dat het misschien een kapotte videokaart is, ik heb geen flauw idee...

B.v.d.
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Burgie

Burgie

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 augustus 2008 - 22:02

Kan van alles zijn, dit zal wat gissen worden...

Heb je al eens gecontroleerd of alles nog intact is op je moederbord (let vooral op condensatoren), EN vooral, of de koeler nog steeds goed koelt? Wat bedoel je trouwens met loeien? De koeler die veel lawaai maakt?

Verder kan het ook zijn dat bios gegevens verloren zijn gegaan, bios batterij die leeg is, ...

Misschien ook eens een andere monitor & kabels proberen (indien je die beschikbaar hebt).

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 31 augustus 2008 - 22:18

Een tijdtje geleden had een buurman een pc (AMD K7) die ook steeds uit ging. Hij haalde toen een beker vol stof uit de ruimte tussen de fan en de aluminium heat sink.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Burgie

Burgie

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 augustus 2008 - 22:21

Een tijdtje geleden had een buurman een pc (AMD K7) die ook steeds uit ging. Hij haalde toen een beker vol stof uit de ruimte tussen de fan en de aluminium heat sink.

Ik had een gelijkaardig probleem... een schroef van de fan die los zat waardoor deze niet meer genoeg koelde in de juiste richting.

@Topicstarter: gaat het eigenlijk al fout VANAF dat je PC opstart, of na enkele seconden/minuten/...?

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 augustus 2008 - 23:39

Het kan inderdaad van alles zijn: moederbord, geheugen, harde schijf, ...
Je zou één voor één kunnen checken waar het mis gaat, maar misschien - als je nog garantie hebt bijv. - kun je hem beter wegbrengen naar de computershop. De kans dat het hardwarematig is, is erg groot.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

Adpruys

Adpruys

• >1k berichten
  • 1425 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 augustus 2008 - 23:53

Kapotte videokaart ligt voor de hand. Een jaar terug had ik iets dergelijks. het beeldscherm op een andere comp gezet. Daar lag het niet aan. Ik heb toen niet eens de computer naar een winkel/reparatueur genomen maar meteen een nieuwe kaart gekocht en erin gezet. Daarmee was het verholpen. De achterliggende oorzaak was overigens vermoedelijk een fan die niet goed meer draaide. Nieuwe kaarten hebben nu een eigen ventilatortje op de kaart.
overigens wel voor het installeren van de drivers van een nieuwe videokaart eerst de oude drivers verwijderen (deinstalleren).
and theres nothing left worth knowing
And its time you should be going

While you see a chance take it

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 augustus 2008 - 23:59

Ik wil toch afraden om direct een nieuwe videokaart aan te schaffen, zonder eerst zeker te weten of het wel een de videokaart ligt! Leen even een videokaart uit een andere computer, stop hem erin, en kijk of het opgelost is. Kwestie van 5 minuten werk.
- Niels Bohr -

Chillobillo

Chillobillo

• >100 berichten
  • 105 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 september 2008 - 16:59

Ik wil toch afraden om direct een nieuwe videokaart aan te schaffen, zonder eerst zeker te weten of het wel een de videokaart ligt! Leen even een videokaart uit een andere computer, stop hem erin, en kijk of het opgelost is. Kwestie van 5 minuten werk.

Helaas heb ik niet echt de juiste kennis hiervoor. Ik neem aan dat je de kast van je computer eraf kan schroeven. Dat zal ik doen. Daarna ga ik alles wel even van stof ontdoen. Ik hoop van harte dat het aan mijn videokaart ligt, maar als het mijn harde schijf is, kan ik dan nog de info die erop staat eraf halen? Bij een computer winkel misschien?

Maargoed, is het gewoon mogelijk om je videokaart eruit te halen? Zit dat niet verbonden met de moederbord etc?
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 september 2008 - 17:56

Ik neem aan dat je de kast van je computer eraf kan schroeven.

Doorgaans twee kruiskopschroeven losschroeven, dan kun je de zijkant eraf schuiven.

Ik hoop van harte dat het aan mijn videokaart ligt, maar als het mijn harde schijf is, kan ik dan nog de info die erop staat eraf halen? Bij een computer winkel misschien?

De kans op verlies is dan wel aanwezig. Er zijn wel altijd bedrijven die verloren datat kunnen terughalen, maar dit is doorgaans duur. Laten we hopen dat het niet de harde schijf is 8-)

Maargoed, is het gewoon mogelijk om je videokaart eruit te halen? Zit dat niet verbonden met de moederbord etc?

Dat kan heel makkelijk: de videokaart zit vermoedelijk met één schroefje vast, dus die haal je los. Dan zit de kaart nog in een 'gleuf' (AGP-slot of PCI-E-slot, zie hier); daar kun je hem gewoon voorzichtig uit trekken.
Uiteraard wel eerst de monitorkabel uit achterkant van de computer (lees: uit de videokaart) halen.
- Niels Bohr -

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures