Springen naar inhoud

Dwarskracht

• Log in om te kunnen reageren

Wylem

Wylem

• >100 berichten
  • 164 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 september 2008 - 16:52

Hoi iedereen,

Van onderstaande éénzijdig ingeklemde balk moet ik de maximale schuifspanning bepalen in doorsnede a-a.
(Dit is toch gewoon met volgende formule, he ?! -> smax= 1,5*D/A)

http://groups.msn.co...?...&PhotoID=42

Probleem is dat ik hiervoor de dwarskracht (D), welke in de doorsnede a-a werkt, nodig heb en die klopt blijkbaar niet... ik vind D=6kN, en wel via;
Som van alle krachten in y-richting = 0 --> Ter hoogte van de vaste inklemming werkt een kracht van +6kN.
(verder ook een moment van 4,2 kNm)

Als ik vervolgens een snede maak ter hoogte van a-a, moet er in deze dwarsdoorsnede ook een dwarskracht van 6kN aanwezig zijn (wegens evenwicht).

Zit ik fout of ?
vriendelijke groet
Willem

Veranderd door Wylem, 01 september 2008 - 17:01

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

dirkwb

dirkwb

• >1k berichten
  • 4172 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 september 2008 - 17:50

Probleem is dat ik hiervoor de dwarskracht (D), welke in de doorsnede a-a werkt, nodig heb en die klopt blijkbaar niet... ik vind D=6kN, en wel via;
Som van alle krachten in y-richting = 0 --> Ter hoogte van de vaste inklemming werkt een kracht van +6kN.
(verder ook een moment van 4,2 kNm)

Volgens mij is 6kN goed, maar hoe kom je erbij dat dit fout is?

balk0.bmp.jpeg
Quitters never win and winners never quit.

Wylem

Wylem

• >100 berichten
  • 164 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 september 2008 - 18:46

... ik was/ben er ook haast zeker van, maar de maximale schuifspanning die ik bekom stemt niet overeen met die uit het boek 8-).

Veranderd door Wylem, 01 september 2008 - 18:50

dirkwb

dirkwb

• >1k berichten
  • 4172 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 september 2008 - 18:54

... ik was/ben er ook haast zeker van, maar de maximale schuifspanning die ik bekom stemt niet overeen met die uit het boek 8-).

Wat is de vorm en de dimensies van het dwarsoppervlak van de balk?
Quitters never win and winners never quit.

Wylem

Wylem

• >100 berichten
  • 164 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 september 2008 - 19:43

-> plaatje 8-); http://groups.msn.co...?...&PhotoID=43

A is dan toch de totale doorsnedeopp. he ?!

Veranderd door Wylem, 01 september 2008 - 19:45

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 01 september 2008 - 21:00

Je gedacht en over D-krachten is hier een beetje fout,jij redeneert over de evenwichtsvoorwaar van alle vert.krachten in de gevraagde dsn a-a.

Die som gaat op als je de oplegreactie van 6 kN erbij telt.

Als je uitgaat van het meest rechterpunt van de balk,begin je met een kracht naar beneden van 4 kN en dat resulteert in een dwarskracht in de balk van 4kN.

Deze dwarskracht blijft dezelfde waarde behouden tot de volgende belasting van 2 kN en vermeerdert daardoor de optredende dwarskracht tot 6 kN en die loopt dan met dezefde waarde door tot de oplegging,waar een oplegreactie optreedt,waardoor de dwarskracht wordt gereduceerd tot Nul!

In de doorsnede a-a treedt dus een dwarskracht op als eerder vermeld tussen de kracht van 2 kN en de oplegging,dus een D van 6 kN.

Het optredende moment is niet van belang voor de D-berekening,wel voor een momentenlijn.

Officieel LaTeX = (Dwarskracht * Sta.moment) / (balkbreedte op afstand y van neutr.lijn * traagh.moment gehele dsn.)

Bij rechth.balkdsn.wordt de form.LaTeX =1,5 * D/(b*h)

IK zal nog een D-lijn laten zien:

Wylem

Wylem

• >100 berichten
  • 164 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 september 2008 - 06:25

Oktagon,

Bedankt voor je reply, maar ik ben niet helemaal mee...
Klopt mijn in de doorsnede a-a berekende dwarskracht nu wél of niet ?!

Die schuifspanningsformule gebruik ik ook; maar de oppervlakte in de noemer is dan toch de oppervlakte van de hele dwarsdoorsnede van het profiel, he ??

groet !
Willem

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 02 september 2008 - 11:32

Als je mijn verhaal goed gelezen hebt,kun je daar uit opmaken,dat jouw D-berekening goed is;maar was dat soms op de gok of per ongeluk?

De doorsnede in jouw formule is het gehele profiel (bij de rechth.dsn.),

Ik zal alsnog een D- en M- lijn verhaal uit mijn studieboek van Romijn/Horselink zien te producerem,is een duidelijke uitleg,let alleen op de tekens omdat de figuur anders is getekend!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures