Springen naar inhoud

Gyroscopische krachten


  • Log in om te kunnen reageren

#1


  • Gast

Geplaatst op 27 april 2005 - 09:34

Hoi,

Iedereen kent het proefje van het fiets wiel wel denk ik, je geeft er een flinke slinger aan en vervolgens ga je het wiel verdraaien om een as welke niet gelijk is aan de draai as van het wiel. De gyroscopische krachten onstaan die onder invloed van de hoeksnelheid of de hoek versnelling?!

Misschien heeft iemand een leuk stukje theorie? Ik krijg er geen duidelijk beeld van.

Gr
Sjoerd

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

rwwh

    rwwh


  • >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 april 2005 - 07:00

De gyroscopische krachten zijn een uitdrukking van de wens tot het constant houden van het rotatiemoment.

Stel je het wiel voor als een serie gewichten die elk aan een spaak vastzitten. Het wiel draait om een vertikale as rond tussen je armen, uurwijzerszin. Probeer nu met een grote korte ruk het wiel te draaien zodat de linkerzijde boven komt. Wat gebeurt er met elk van de gewichten? Het gewicht dat precies nu aan de linkerzijde is, krijgt door je poging een extra kracht naar boven. Dat is prima, maar helaas is datzelfde gewicht een tel later aan de verre kant van het wiel, en dat wilde je eigenlijk niet omhoog hebben. Iets dergelijks geldt voor het gewicht dat op het moment van je draaipoging aan de verre kant was: dat gewicht is op weg naar rechts en wordt door de spaak om het centrum heen getrokken, maar jouw kracht op het wiel heeft geen invloed op dit gewicht, terwijl dit gewicht een afbuiging naar beneden nodig heeft om jouw gewenste draaiing van de as te kunnen volgen. Dit alles bij elkaar levert de weerstand op tegen het veranderen van de draairichting, en ook de vreemde haakse precessiekracht die je voelt.

#3


  • Gast

Geplaatst op 28 april 2005 - 10:32

De gyroscopische krachten zijn een uitdrukking van de wens tot het constant houden van het rotatiemoment.

Stel je het wiel voor als een serie gewichten die elk aan een spaak vastzitten. Het wiel draait om een vertikale as rond tussen je armen, uurwijzerszin. Probeer nu met een grote korte ruk het wiel te draaien zodat de linkerzijde boven komt. Wat gebeurt er met elk van de gewichten?  Het gewicht dat precies nu aan de linkerzijde is, krijgt door je poging een extra kracht naar boven. Dat is prima, maar helaas is datzelfde gewicht een tel later aan de verre kant van het wiel, en dat wilde je eigenlijk niet omhoog hebben. Iets dergelijks geldt voor het gewicht dat op het moment van je draaipoging aan de verre kant was: dat gewicht is op weg naar rechts en wordt door de spaak om het centrum heen getrokken, maar jouw kracht op het wiel heeft geen invloed op dit gewicht, terwijl dit gewicht een afbuiging naar beneden nodig heeft om jouw gewenste draaiing van de as te kunnen volgen. Dit alles bij elkaar levert de weerstand op tegen het veranderen van de draairichting, en ook de vreemde haakse precessiekracht die je voelt.


Hoi,

Mijn dank voor je antwoord, ik heb er echter nog geen compleet beeld van. Zou je misschien een simpel schetsje willen maken?! Ik zou dat erg opprijs stellen.

Gr
Sjoerd

#4

Leuke gast

    Leuke gast


  • >1k berichten
  • 1166 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 april 2005 - 11:35

zie ook deze topic:

http://www.wetenscha...?showtopic=8385





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures