Springen naar inhoud

Hoorcollege volgen geen student.

• Log in om te kunnen reageren

tamis

tamis

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 september 2008 - 11:25

Hallo, mijn naam is Tamis van der Laan, en dit is mijn eerste post op dit forum :D .

Ik heb een paar vragen aan studenten/leraren over het bijwonen van hoorcolleges zonder daadwerkelijk een studie te volgen op de gegeven universiteit.

Hebben universiteiten er bezwaar tegen als je als niet student hoorcolleges bijwoont?
Ik heb gehoord dat je tegen betaling "legaal" hoorcolleges kan volgen, is dit waar?

en natuurlijk: wat gebeurt er als je gepakt word als niet student tijdens een hoorcollege? 8-)

Alvast bedankt voor de hulp en aandacht.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ferry

ferry

• >250 berichten
  • 954 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 september 2008 - 11:29

Beste Tamis,

Van harte welkom op wetenschapsforum.nl

Zolang de colleges geen openbare colleges zijn, hebben universiteiten er inderdaad bezwaar tegen dat mensen die niet staan ingeschreven als student. De reden daarvoor is simpelweg dat je dan niet hebt betaald, wat een vereiste is voor het volgen van colleges en het maken van tentamens.

Wat er gebeurt als je wordt gepakt? Dan wordt je verzocht de zaal te verlaten.

Tommeke14

Tommeke14

• >250 berichten
  • 771 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 september 2008 - 11:38

Verschillende universiteiten(in België althans) bieden aan dat je enkele colleges kan volgen als niet-student mits inschrijving om zo de sfeer op te snuiven van zo'n hoorcollege.
Dit aanbod vind ik persoonlijk ook wel beperkt, maar het zij zo.

Als je toch per se een hoorcollege wil gaan volgen, doe het dan wel op een grote universiteit, 1 man meer tussen 1000 man valt niet op , maar 1 man meer tussen 20 man is wat anders....

ferry

ferry

• >250 berichten
  • 954 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 september 2008 - 11:43

Als je toch per se een hoorcollege wil gaan volgen, doe het dan wel op een grote universiteit, 1 man meer tussen 1000 man valt niet op , maar 1 man meer tussen 20 man is wat anders....

De pakkans is inderdaad kleiner, maar het blijft net zo illegaal.

tamis

tamis

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 september 2008 - 11:49

Laat ik eerst zeggen "Wooh!!" dat is snel antwoord!! 8-)

Ik vind dit erg jammer om te horen, ik begrijp natuurlijk dat het niet de bedoeling is omdat je er niet voor betaald.
Aan de anderen kant vind ik het vreemd omdat je toch geen tentamen kan doen als je niet bent ingeschreven.

Uiteraard zou de idealen oplossing zijn dat ik een soort "lidmaatschap?" zou kunnen kopen waarmee ik wel hoorcolleges kan volgen maar geen diploma mee kan halen.

Weten jullie toevallig iets over zo een regeling?

ferry

ferry

• >250 berichten
  • 954 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 september 2008 - 11:55

Je kunt natuurlijk altijd even bij de universiteit in de buurt kijken of er inloopcolleges/avondcolleges/openbare colleges zijn. Een andere optie is: het Internet, bijvoorbeeld op sites als deze:

United Nations
http://ocw.unu.edu/

TED
http://www.ted.com/

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 september 2008 - 12:21

Tja, dat is net zoals naar de cinema gaan en een film bekijken zonder te betalen. De film draait sowiezo en de professor praat ook sowiezo.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 september 2008 - 13:30

Aan de anderen kant vind ik het vreemd omdat je toch geen tentamen kan doen als je niet bent ingeschreven.

Het tentamen is slechts een test om te beoordelen of je de behandelde stof begrijpt en kent. En het begrijpen en kennen van de stof wordt voor een groot deel in de collegezaal gedaan.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

tamis

tamis

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 september 2008 - 17:19

Het tentamen is slechts een test om te beoordelen of je de behandelde stof begrijpt en kent. En het begrijpen en kennen van de stof wordt voor een groot deel in de collegezaal gedaan.

Ik begrijp dat het niet de bedoeling is dat een professor onbetaald een leerling opleid, daarom zou het ook tof zijn om gewoon voor die hoorcolleges te kunnen betalen als niet leerling maar als bijvoorbeeld hobbyist of geïnteresseerde.

Iedereen hartelijk bedankt voor de informatie!!

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 september 2008 - 17:27

Ik begrijp dat het niet de bedoeling is dat een professor onbetaald een leerling opleidt

Daarom reageerde ik ook alleen op "Aan de anderen kant vind ik het vreemd omdat je toch geen tentamen kan doen als je niet bent ingeschreven."
Het is dus helemaal niet vreemd 8-)
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

Spitfire28

Spitfire28

• >250 berichten
  • 597 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 september 2008 - 18:22

misschien is een inschrijving als "vrije student" een mogelijke oplossing voor uw probleem
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 september 2008 - 18:22

Ik begrijp dat het niet de bedoeling is dat een professor onbetaald een leerling opleid, daarom zou het ook tof zijn om gewoon voor die hoorcolleges te kunnen betalen als niet leerling maar als bijvoorbeeld hobbyist of geïnteresseerde.

Ik denk dat dergelijke regelingen wel bestaan hoor, je kunt je aan de universiteit eens bevragen.

Ike

Ike

• >100 berichten
  • 189 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 september 2008 - 08:23

Ik ken iemand die uit het buitenland kwam en die hier wilde studeren. Doordat hij buitenlander was, mocht hij door een of andere reden (vertraagd diploma ofzoiets) dat jaar nog niet beginnen. Hij heeft de cursussen gekocht en is 'illegaal' de lessen gaan volgen (practica ed natuurlijk niet) i.p.v. een jaar te verliezen en is daarna zijn eerste echte jaar goed voorbereid begonnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures