Elektrostatica

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Elektrostatica

Ik heb een vraag over het volgende vraagstukje:

Gegeven:Een sfeer met straal b die een lading q bevat. In die sfeer zit er een lege ruimte met straal a. Nu ben ik op zoek naar de veldsterkte E in functie van r (r=0 in het middelpunt van de sfeer).

Met de stelling van Gauss denk ik het volgende gevonden te hebben:

Wanneer r<a (in de holte van de sfeer dus) is volgens mij het veld gelijk aan 0
\(\int\int_S \overrightarrow{E}\cdot\overrightarrow{dS}=\frac{q_{in}}{\epsilon_0}\)
de lading in het oppervlakte is volgens mij gelijk aan 0 C dus gaat het veld gelijk zijn aan 0

(de dubbelintegraal over het gesloten oppevlak S wil blijkbaar niet werken 8-) [edit Phys: het commando \iint werkt hier niet, daarom maar tweemaal \int])

Wanneer a<r<b is de veldsterkte gelijk aan:
\(E=\frac{\frac{q_{in}}{\epsilon_0}}{dS}\)
Wanneer r>b denk ik dat de veldsterkte gaat afnemen i.f.v. de straal (en dat zou ik uit de formule voor E halen)

Is deze redenering juist ?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Elektrostatica

Gegeven:Een sfeer met straal b die een lading q bevat. In die sfeer zit er een lege (bolvormige??) ruimte met straal a.
Ik begrijp de situatie niet helemaal. Wáar is die lading q? Is dat oppervlaktelading? Of 'ergens' in de bol op een willekeurige plek, maar níet in de 'lege ruimte'? Ik kan me niet voorstellen dat dit letterlijk de gegeven situatie is?

Verborgen inhoud
ik heb een topic geopend over het gebruik van 'sfeer' in de betekenis van 'bol': klik
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Elektrostatica

Phys schreef:Ik begrijp de situatie niet helemaal. Wáar is die lading q? Is dat oppervlaktelading? Of 'ergens' in de bol op een willekeurige plek, maar níet in de 'lege ruimte'? Ik kan me niet voorstellen dat dit letterlijk de gegeven situatie is?

Verborgen inhoud
ik heb een topic geopend over het gebruik van 'sfeer' in de betekenis van 'bol': klik
@Phys: dat probleem had ik op mijn examen ook !!

Ik was een beetje verward door het taalkundige aspect en daardoor is het foutgelopen :D .

Er werd wel degelijk sfeer gebruikt en geen tekening gegeven, het gevolg hiervan was dat ik gestart was met een verkeerde tekening en dus een verkeerde berekening op mijn blad had gezet.

Bij de mondelinge bespreking kwam dan de echte betekenis van de vraag naar boven maar toen was het natuurlijk al een beetje laat.

De vraag (in eigen woorden dan maar): er is een homogeen geladen wolk met straal b. In die geladen wolk zit er centraal een bolvormige ruimte met straal a waar GEEN lading zit.

Het veld werd gevraagd i.f.v. de straal

Wanneer r < a (in het deel waar GEEN lading zit) gaat de veldsterkte gelijk zijn aan 0 V/m ?

In de wolk gaat de veldsterkte volgens mij toenemen (lineair).

Wanneer r>b (buiten te homogeen geladen wolk) gaat het veld kwadratisch afnemen.

Het zou wel spijtig zijn moest ik nu juist zijn want als ik dan een tekening bij mijn vraag gekregen had of niet zitten sukkelen met dat 'sfeer' gedoe dan had ik de vraag perfect kunnen oplossen. 8-)

Berichten: 7.068

Re: Elektrostatica

Gauss's law:
\(\oint_S \vec{E} d\vec{s} = \frac{Q}{\epsilon_0}\)
Ofwel in een 'bol' met straal R zit de lading:
\(Q = \rho \cdot \frac{4}{3} \pi (R^3 - a^3) = q_{in} \cdot \frac{R^3 - a^3}{b^3 - a^3}\)
Dit leidt niet tot een lineair toenemend veld. Misschien dacht je dit vanwege de situatie met geen gat (dan valt er een \(R^2\) weg).
Wanneer r>b (buiten te homogeen geladen wolk) gaat het veld kwadratisch afnemen.
Met \(R > b\) verandert \(Q\) niet (altijd gelijk aan \(q_{in}\)).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Elektrostatica

Bedankt voor de uitleg Evilbro.

Reageer