[sterrenkunde] rekenen in boldriehoek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 23

[sterrenkunde] rekenen in boldriehoek

Goedendag,

Mijn vraag betreft de sterrenkunde, en dan voornamelijk het deel sferische geometrie.

De vraag gaat als volgt: The four stars at the corners of the "Great Square of Pegasus" are:

Star - R.A - Declination

a - 00h 08m - +29°05'

b - 23h 04m - +28°05'

c - 23h 05m - +15°12'

d - 00h 13m - +15°11'

Calculate the lengths of the two diagonals of the square.

antwoord:

ik begon met het omrekenen van de R.A naar graden. 24 uur * 60 = 1440.

360° = 1440 minuten

Star - R.A

a - 2°

b - 340°

c - 346°

d - 3°

vanaf hier krijg ik het echter al lastig, Ik kreeg als hint van de docent om 2 sterren die diagonaal van elkaar staan en de noordpool in een hemelsbol te tekenen.

ik heb ongeveer de volgende tekening gemaakt, door de sterren te plaatsen waar ik denk dat ze ongeveer horen.

Afbeelding

waar b en d overeenkomen met de eerder aangegeven sterren,

hiervan zijn de R.A en Declinatie bekend: b: 2° R.A en 28°05' Declinatie, d: 346° R.A en 15°11' Declinatie.

De celestic noordpool heeft 90° Declinatie, waaruit ik redeneerde dat van b naar noordpool: 90°-28°05' is, en voor d naar noordpool: 90°-15°11'

geeft:

afstand b-noordpool ~ 62°

afstand d-noordpool ~ 75°

nu had ik gelezen dat de tegenoverliggende hoek in een boldriehoek evengroot is als de zijde wat mij ook 2 hoeken van de driehoek geeft. Het schijnt dat je vervolgens met de cosinus regel vanalles kan uitrekenen, helaas heb ik geen idee hoe en of mijn theorie tot hier überhaubt goed was. Ik hoop dat iemand me verder kan helpen. Ik hoop dat ik het duidelijk genoeg neergezet hebt. Bij voorbaat dank

Reageer