[biologie profielwerkstuk] Feromonen spoor van mieren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[biologie profielwerkstuk] Feromonen spoor van mieren

Hey, ik doe mijn profielwerkstuk over feromonen, en we willen graag experimenteren met mieren. Het probleem is alleen dat ik niet weet welk molecuul het voedsel-zoek-vind-feromoon is. Ik heb het internet al afgezocht maar niets gevonden. Is er hier misschien iemand die mij kan helpen aan een molecuulformule of naam?

Alvast bedankt

Berichten: 8.614

Re: [biologie profielwerkstuk] Feromonen spoor van mieren

De taal van de wetenschap is het Engels, dus als je in die taal zoekt heb je meer kans op succes.

Googel met pheromones en je eerste hit is dit:
Trail pheromones are common in social insects. For example, ants mark their paths with these pheromones, which are non-volatile hydrocarbons.
Kijk ook eens bij de externe links onderaan de pagina, die naar wetenschappelijke publicaties linken waar verschillende stoffen bij naam genoemd worden.

PS: Als je experimenten wilt doen met feromonen, zijn de wespvlinders (Sesiidae) een interessant onderzoeksobject. De seksferomonen die ze uitscheiden zijn in de handel verkrijgbaar en worden gebruikt om deze diertjes te lokken.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [biologie profielwerkstuk] Feromonen spoor van mieren

Hoi MerelV6, allereerst hartelijk welkom. Voordat ik je kan helpen met je vraag is het in het vervolg wel makkelijk als je (zoals bij bijna alle andere topics bij huiswerk) je vaknaam tussen blokhaken voor je titel zet. Op deze manier weten anderen of ze moeten kijken of niet. Biologen zullen eerder langskomen bij een [biologie] topic dan bijvoorbeeld geschiedkundigen. :D

De eerste hit die ik vind bij google op: Ant trail pheromones is deze:

http://www.nature.com/nature/journal/v234/...s/234348b0.html

Het is een artikel uit 1971 waar iemand voor het eerst een trail hormoon heeft geisoleerd van leaf-cutting ant (Atta Texana) en het stofje is: methyl 4-methylpyrrole-2-carboxylate.

Verder is dit misschien een handige link: http://www.zoo.utoronto.ca/able/volumes/vol-5/7-moody.pdf

Hopelijk kan je alles bekijken, ik zit op een universiteit en soms kan je meer zien dan gewone gebruikers door abonnementen. Ik heb beide gevonden als eerste 2 hits op ants trail pheromones.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 8.614

Re: [biologie profielwerkstuk] Feromonen spoor van mieren

Je hebt dezelfde vraag hier gesteld.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [biologie profielwerkstuk] Feromonen spoor van mieren

Bedankt Klint dat je me hier op gewezen hebt. Ik heb de twee onderwerpen samen gevoegd in dit ene onderwerp omdat dit huiswerk betreft. MerelV6 lees nog even de regels door van het forum. Dubbel posten mag niet, als iedereen dat zou doen, kan je je voorstellen dat het wel een erg onoverzichtelijke bende wordt. :D
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 3

Re: [biologie profielwerkstuk] Feromonen spoor van mieren

Ja, Sorry :D

Ik zag dat je je schoolvragen daar niet mocht stellen dus wilde ik op de goede plek de vraag stellen en de oude verwijderen. Maar het lukte me niet om mijn oude vraag te verwijderen. :P

Berichten: 8.614

Re: [biologie profielwerkstuk] Feromonen spoor van mieren

Alleen moderators kunnen berichten verwijderen. In situaties zoals deze kun je steeds een moderator contacteren met de vraag om je oude topic te verwijderen/samen te voegen met je nieuwe topic.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [biologie profielwerkstuk] Feromonen spoor van mieren

Kan gebeuren Merel, maar heb je iets aan de antwoorden?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 3

Re: [biologie profielwerkstuk] Feromonen spoor van mieren

Ja! Vooral die tweede link met dat experiment is erg interessant. Ik heb in ieder geval al meer gevonden, en heb echt zin om te beginnen. :D Dankjewel!

Reageer