Springen naar inhoud

smeltpunt bepaling

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 27 april 2005 - 13:04

ik heb me al zot gezocht naar een methode om het smeltpunt te bepalen met chloroform of zwavelzuur, maar ik kan ze maar niet vinden.

kan iemand me hierbij helpen?

alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 april 2005 - 07:02

Het smeltpunt van een stof kun je bepalen door de vaste stof heel voorzichtig in een klein buisje gecontroleerd en langzaam te verwarmen terwijl je zorgvuldig door een microscoop kijkt of en wanneer het materiaal smelt.

Hoe zou je het anders willen doen?

Of wil je soms het smeltpunt van deze twee stoffen bepalen?

• Gast

Geplaatst op 29 april 2005 - 22:21

ik heb het in zwacelzuur gedaan,
maar het probleem is dat het kookpunt van zwavelzuur 180 is,
en het smeltpunt van mijn stof 195 is,
mijn stof is dus niet gesmolten.

maar ik vind geen andere stof om het smeltpunt van theobromine te bepalen.

Weet jij misschien nog een stof die je kan gebruiken voor zo een hoog smeltpunt te bepalen?

alvast bedankt

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 april 2005 - 12:35

Voor smeltpuntbepaling gebruik je meestal een speciaal toestel dat tot vele honderden graden kan verwarmen. Hier zwavelzuur voor gebruiken lijkt me niet slim.

Ik begrijp dat je een vloeistofbad gebruikt om theobromine te verhitten. In dat geval zou ik je siliconen olie met een bekend smeltpunt willen adviseren, deze gaan tot 250 a 300 graden celcius.

• Gast

Geplaatst op 04 mei 2005 - 21:46

Het smeltpunt van bijvoorbeeld een organische stof bepaal je het eenvoudigste met een koperen, cylindervormig blok met een boring waarin een reageerbuis past. En in die reageerbuis past weer een thermometer.
Doe voldoende van de stof in de reageerbuis en daarin weer de thermometer. Met een klein gasvlammetje kun je het blok regelmatig opwarmen. Iedere halve minuut noteer je de temperatuur en maak je een temperatuur-tijd tabel. In beide richtingen, tijdens opwarmen en tijdens het afkoelen. Voor je begint moet je eerst de stof of het stofmengsel even opsmelten en laten stollen om een homogene massa te krijgen.
Van deze tabellen maak je een grafiek en dan volgt het smeltpunt c.q. stolpunt uit de temperaturen in het vlakke deel van de grafiek.
Stolpunt en smeltpunt zijn niet altijd hetzelfde. Soms treedt er onderkoeling op tijdens het afkoelen. Als dan toch plotseling alles gaat stollen gaat de temperatuur een beetje omhoog omdat er ineens warmte vrij komt. (smeltwarmte)
Als je met een vloeistof, een thermometer en een capillair met stof wilt werken kan het ook. Maar dan moet je op twee dingen tegelijk letten, de stof en de thermometer. Kies als vloeistof paraffineolie en geen geconcentreerd zwavelzuur. Want heet en geconcentreerd zwavelzuur is zeer gevaarlijk ! H. Zeilmaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures