[Geschiedenis] Invloed van de klassieken op Descartes

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

[Geschiedenis] Invloed van de klassieken op Descartes

Hallo beste (jonge) wetenschappers,

Op school doe ik samen met een vriend mijn werkstuk (klas 5 gymnasium) over Descartes. Omdat het samen moet hangen met een hoofdstuk in ons geschiedenisboek moeten we het hebben over de invloed van de klassieken op Descartes. Nu hebben wij inmiddels 10 boeken gehuurd en nog niks kunnen vinden over de invloed die de klassieken op Descartes hebben gehad. Ook kunnen wij in zijn theorie-en niet echt dingen ontdekken maar dat komt vooral omdat wij niet zo'n grote kennis hebben over filosofen. Dus mijn vraag voor jullie:

Was er wel invloed van de klassieken op Descartes en zo ja welke?

Waar kan ik evt. de informatie vinden mb.t. de invloed van de klassieken?

Alvast mijn grote dank,

Oscar Noatschk

Berichten: 15

Re: [Geschiedenis] Invloed van de klassieken op Descartes

Was er wel invloed van de klassieken op Descartes [...]
Ja, iedereen is beïnvloed door anderen, ook Descartes.
[...] en zo ja welke?
Dat is een moeilijke vraag. Sterker nog: ik zou hem niet stellen. Het is onmogelijk om retrospectief te achterhalen of, hoe en in hoeverre iemand die eeuwen geleden leefde is beïnvloed door anderen die nog weer eeuwen voor zijn tijd leefden.

Onthoudt: een goede vraag is de helft van je werk

Zorg dat je een vraag stelt, waarvan je weet dat het mogelijk is dat JIJ er een antwoord op kan vinden. Baken deze vraag ook goed af - haal er niet te veel zaken bij, die niet van belang zijn voor het beantwoorden van je vraag.

Spits voor dit werkstuk je vraag toe op bijvoorbeeld de volgende wijze: Welke punten (delen) van het standaardwerk X van klassieke filosoof Y zijn terug te vinden in het werk Z van Descartes?

Zoek dus HET werk van een filosoof, waarvan je weet dat hij invloed heeft gehad op een voor jou bekend werk van Descartes, en vergelijk de twee op inhoud. Welke punten komen overeen? Welke niet? Waarom zijn die verschillen/overeenkomsten er, denk je?

Op deze manier houdt je het werkstuk maakbaar, maar houdt je voldoende stof over om te schrijven.
Waar kan ik evt. de informatie vinden mb.t. de invloed van de klassieken?
Nu: iwe heeft invloed gehad op Descartes? Descartes leefde in een periode, waarin de Kerk het voor het zeggen had. De Kerk was destijds sterk beinvloed door het werk van Augustinus (354 - 439 n Chr), die op zijn beurt weer sterk beïnvloed was door het werk van de klassieke filosoof Aristoteles.

Ik zou dus kiezen voor een vergelijking van het werk van aristoteles met dat van descartes.

Zoek daarvoor eerst in naslagwerken en dergelijke. Voorbeelden:

1. Hamlyn, D.W., "westerse filosofie: een geschiedenis van het denken", Het spectrum uitgeverij (1988)

2. Störig, H.J.,"geschiedenis van de filosofie", Het spectrum uitgeverij (1990)

3. Sesam atlas van de filosofie

Daarna kun je enkele beginnnersboeken openslaan, zoals de "90 Minuten"-series en Descartes voor beginners.

Ik deze boeken vind je vanzelf wie invloed op descartes heeft gehad.

Als jullie nog vragen hebben dan lees ik dat hier graag!

Laterzzzzzz

Voor mogelijke invloeden van aristoteles, zie dit excerpt:

Aristotle: well, any of his works on logic, physics, metaphysics, biology and the soul, would be relevant.

Although Descartes learned some Greek, he would have been most familiar with Aristotle through selections from Latin translations and Latin commentaries -- and as Daniel Garber puts it, what Descartes learned was 16th century Aristotle. Here is a very short selection of particularly useful works, which Descartes probably knew from school (most references to Aristotle in Descartes's letters are extremely vague and rather dismissive): for logic and the order of reasoning (Aristotle's "Organon"):

On Interpretation,

Prior Analytics (chap. 1-5), P

osterior Analytics,

Topics (Books I, II);

for metaphysics: Categories (part of the Organon), Metaphysics (esp. Bk. I, ch. 2, Bk. IV, ch. 1-3, Bk. V, ch. 7-8, Bk. VII, ch. 1-4, 10-11, 13, 15-6, Bk. VIII, ch. 1-3, Bk. IX, ch. 1-2, 7), Physics (Bk. I, ch. 7, Bk. II, ch. 1-3, 7);

for physics: Physics (Bk. II, ch. 8),

On Generation and Corruption (Bk. I, Bk. II, ch. 2-3), De Anima (Bk. II, ch. 1-3, 5-6, 11-12, Bk. III, ch. 3-4), (also De Caelo and De Mundo).

(bron: http://www.unm.edu/~amys/Descartesbibliography.html )

Re: [Geschiedenis] Invloed van de klassieken op Descartes

AllumaN, ik ben je eeuwig dankbaar!

Reageer