Toekomstbeeld

Moderator: Rhiannon

Berichten: 189

Toekomstbeeld

Hoe denk jij dat de toekomst er zal uitzien? Dit kan gaan over 10 jaar, 50 jaar, een eeuw, duizenden jaren. (We gaan het nu niet hebben over de eventuele inslagen van ruimtepuin of van de ontploffing van de zon, de mens moet nog bestaan.) Belicht het eventueel van allerlei kanten. Ik vond het wel een goed idee om hierover eens een discussie te openen. We hadden het namelijk hierover vorig jaar met onze inmiddels gepensioneerde leerkracht die vertelde dat men in haar jonge tijd (de jaren '50-'60) sprak dat 'tegen het jaar 2000 iedereen op aarde de auto achter zich zal laten en de helikopter nemen en dat alle miserie uit de wereld ging zijn'. (Niet dus :D )

Gebruikersavatar
Berichten: 119

Re: Toekomstbeeld

ik denk dat in de toekomst (à 50 jaar) iniedergeval de medische hulp sterk verbeterd is. zouden er nog mensen ziek worden? Dat denk ik wel. Hoewel we enorme ontwikkelingen en doorbraken zullen maken (denk aan een medicijn tegen aids), denk ik dat virussen en ziektes zich mee zullen ontwikkelen en zich aan passen. Zo is het tot nu toe altijd gegaan. In het ziekenhuis zijn zelfs bacteriën die bestand zijn tegen antibiotica...

Verder denk ik niet dat we in auto's zullen rondvliegen of met jetpacks naar ons werk gaan, maar wel misschien dat we door de tijd zullen kunnen reizen. Zie ook hier (zoek naar ''black hole'', en dan die van NGc) als je dat als onzin vindt klinken.
Why does it have to be human or divine? Maybe human is divine. ---The Da Vinci Code, Robert Langdon

Berichten: 189

Re: Toekomstbeeld

Mijn beeld over de toekomst: alleszins niet zo fraai :D . Ik denk dat we te maken gaan hebben met als het ware voedsel-, olie-, grondstoffen- en wateroorlogen. Volgens mij zal er een tijd komen waarin het water dagelijks in het nieuws zal komen zoals de olie nu, met name de waterprijs ( x euro per liter). Zoetwaterrijke landen zullen de equivalenten zijn van de huidige oliestaten.

Gebruikersavatar
Berichten: 119

Re: Toekomstbeeld

Zoetwater? duur? Waarom zou het? Zoet water raakt nooit op. Denk maar na: als ik het op drink, plas ik het uit. Het wordt gezuiverd, en is weer drinkbaar. Water verdampt, maar gaat niet het heelal in. Het blijft altijd hier in deze wereld. Dus wat er ook met het water gebeurd, het komt altijd weer (drinkbaar) terecht.

En vergeet niet dat als je zout water bevriest en laat ontdooien, je zoet water hebt. Zoetwater genoeg dus lijkt mij!
Why does it have to be human or divine? Maybe human is divine. ---The Da Vinci Code, Robert Langdon

Berichten: 74

Re: Toekomstbeeld

Dit is eigenlijk een vraag waar je een boek over zou moeten schrijven om een redelijk volledig antwoord te kunnen geven. Al met al denk ik dat er weinig verandert de komende 100 jaar. Zoals de afgelopen 100 jaar in het teken stonden van de technologische revolutie, denk ik dat deze trend zich nog even doorzet. Een medische revolutie, een spatiale revolutie, of een versnelde ontwikkeling van de derde wereld, daar kunnen we eventueel op hopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 159

Re: Toekomstbeeld

Computer mondeling programmeren :P

Materie in energie omzetten en naar andere kant van de wereld sturen waar het terug in zijn stand komt en dus energie terug in materie.

Als je dan op vakantie gaat hoef je niets mee te nemen, gewoon een machine die atomen van je spullen transformeert lol :D
Doe niet jouw best om te leven, maar doe uw best om het leven een zin te geven.! (mijn eigen overtuiging)

Berichten: 189

Re: Toekomstbeeld

spanx3 schreef:Zoetwater? duur? Waarom zou het? Zoet water raakt nooit op. Denk maar na: als ik het op drink, plas ik het uit. Het wordt gezuiverd, en is weer drinkbaar. Water verdampt, maar gaat niet het heelal in. Het blijft altijd hier in deze wereld. Dus wat er ook met het water gebeurd, het komt altijd weer (drinkbaar) terecht.

En vergeet niet dat als je zout water bevriest en laat ontdooien, je zoet water hebt. Zoetwater genoeg dus lijkt mij!
Wij halen enorm veel zoet water uit bronnen. Wij hier hebben genoeg neerslag dus wij gaan waarschijnlijk wel een zorgeloze toekomst tegemoet, maar in landen die zuidelijker liggen, blijft neerslag vaker uit zodat bronnen verzwakken en soms opdrogen. Daarnaast heb je ook te maken met verzuring en verzilting van bodems. Daarbij, voor de dingen die jij aanhaalt is energie nodig.
Raul schreef:Computer mondeling programmeren :D

Materie in energie omzetten en naar andere kant van de wereld sturen waar het terug in zijn stand komt en dus energie terug in materie.

Als je dan op vakantie gaat hoef je niets mee te nemen, gewoon een machine die atomen van je spullen transformeert lol :P
Dat zou inderdaad allemaal zeer handig zijn. :P

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Toekomstbeeld

Computer mondeling programmeren :D
Doet me denken aan xkcd:

'Xandros gives root acces if asked in a stern voice'

'Slackware gives root acces if user says Elvish word for "friend"'

Berichten: 329

Re: Toekomstbeeld

Er is een wereldregering die met behulp van computers de wetten bepaalt. Criminaliteit is minimaal omdat alle mensen voldoende eten en drinken hebben en omdat geen behoefte meer bestaat om rijk te worden. Het onderwijs is maximaal uitgebouwd. De werelddelen hebben alle een eigen hoofdfunctie: Afrika en Zuid-Amerika vormen de tuin van de wereld, Europa het cultureel centrum, America en Azie zorgen voor technologie en productie. Productie is minimaal want de consumptiemaatschappij bestaat niet meer. Materiele soberheid is een algemeen begrip...

't Zijn maar onnozele dromen, maar dit is een mooi onderwerp waar wellicht nog veel over te filosoferen valt...

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Toekomstbeeld

Een technologische singulariteit.

Over een paar decennia zullen we computers maken met een intelligentie die groter is dan de mens.

Omdat deze computers slimmer zijn dan ons zullen ze ook beter zijn in het ontwerpen van nog slimmere computers.

En die computers zullen nog slimmer zijn etc etc.

In zeer korte tijd ontstaat er een explosie van intelligentie.

Daarna zal zeer snel bijna alles mogelijk zijn.

Ik denk dat een aantal jaar later we allemaal gedag zeggen tegen ons echte leven en verder gaan leven in een soort van 'super virtual reality'.

Geen grondstoffen meer nodig. Heel weinig energie/voedsel nodig om alles draaiend te houden.

Je hebt dan een oneindig leven in de wereld die je maar wilt.

Magie? geen probleem of toch liever een kopie van ons huidige leven?

Waarom moeilijk doen als je op deze manier een geweldig leven kan leiden zonder problemen.

Wie weet leven we allang op die manier en start na je dood een nieuw programma op.

Ook meteen een mooie verklaring voor het Fermi paradox.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Technologische_singulariteit

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fermi_paradox
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: Toekomstbeeld

Ik denk dat over 30 jaar het sorteren gaat beginnen.

Alle mensen met een zelfde orgine terug naar hun continent van herkomst en daar blijven...Afgezien van bezoeken als toerist dan.

Het systeem van stammen oorlogen gaat dan weer in werking en we hoeven bijvoorbeeld in Europa niet meer te zorgen voor anderen.

De midden-oostenmensen mogen niet meer dwingen tot andersdenken.

De blanken gaan niet aan anderen opleggen hoe ze het beter moeten doen.

De negroíden krijgen weer gewoon 11 kinderen waarvan er 2 of 3 blijven leven.

De indianen leven weer met hun omgeving zonder die te verstoren.enzovoort.

Na enig geoorlog en gemor zal dan de mens besffen dat dit het beste is.

Gebruikersavatar
Berichten: 85

Re: Toekomstbeeld

Ik denk dat de wereld er over 50 jaar er niet dramatisch anders zal uitzien dan nu. Immers, 50 jaar is kort en aangezien de meeste grote veranderingen in de geschiedenis er komen door evolutie en niet door revolutie, verwacht ik op die korte tijdspanne niet veel verandering.

Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: Toekomstbeeld

Py7 Gisteren, 20:23

Ik denk dat de wereld er over 50 jaar er niet dramatisch anders zal uitzien dan nu. Immers, 50 jaar is kort en aangezien de meeste grote veranderingen in de geschiedenis er komen door evolutie en niet door revolutie, verwacht ik op die korte tijdspanne niet veel verandering.


Ik denk dat er wel veel kan veranderen:

Wij communiceren nu met elkaar door een werktuig waarvan ik de eigenlijke werking maar enigzins begrijp en wat 50 jaar geleden niet bestond.

De manier en snelheid waarmee met name de blanke mens invloed uitoefend op het wereldgebeuren is haast niet bij te houden.

De deeltjesversneller is in ontwikkeling en de gevolgen van dit expiriment staan nu nog ter discussie.

Berichten: 189

Re: Toekomstbeeld

Ik denk dat de wereld er over 50 jaar er niet dramatisch anders zal uitzien dan nu. Immers, 50 jaar is kort en aangezien de meeste grote veranderingen in de geschiedenis er komen door evolutie en niet door revolutie, verwacht ik op die korte tijdspanne niet veel verandering.


Als je ziet hoe snel de bevolking groeit... Op 50 jaar kan er zeer veel veranderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 85

Re: Toekomstbeeld

Ik begrijp jullie punt maar met drastisch veranderen bedoel ik ook drastisch veranderen, ik verwacht niet dat er binnen 50 jaar 5km hoge wolkenkrabbers staan, dat we allemaal in vliegende auto's ' rondvliegen dat we een halve machine zijn geworden, matrix cenario's, dat we niet meer moeten eten en werken, dat ons instinct is veranderd, enz, enz...

m.a.w. ik verwacht geen veranderingen in de principes en fundamenten waarop ons leven/ de maatschappij is opgebouwd.

Zoals jullie terecht opmerken is de wereld nu bij 50 jaar geleden veel veranderd

oa. Gsm's en dergelijken heben een impact op ons dagelijkse leven. Maar is het leven daarmee essentieel veranderd met 50 jaar geleden? Dat is de vraag die ik mezelf stel.

Ik stel vast dat men nog altijd moet gaan werken om de kost te verdienen. De principes achter de wereldeconomie zijn nog altijd dezelfde. De middelen waarmee dit gebeurt zijn natuurlijk wel drastisch veranderd, juist zoals de manier waarop we communiceren met gsm's is veranderd.

Juist zoals ik op 50 jaar veel van uiterlijk zal veranderen, zal de wereld er anders uitzien. Echter over 50 jaar ben ik nog altijd ik, daar zal waarschijnlijk weinig aan veranderen.

Reageer