Condensatiereacties hydrolyse

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 92

Condensatiereacties hydrolyse

Ik vroeg me af wat nou eigenlijk de bron van energie is bij een condensatie reactie.

Er wordt een groter molecuul gemaakt dus ik neem aan dat het proces endotherm is.

Als je glucose bij in een bak met water gooit neem ik aan dat er niet zomaar maltose ontstaat, dus gebeurt een condensatiereactie o.i.v warmte?

Hoe kan je zelf bijvoorbeeld een eiwit of polysacharide (bewust) maken?

Het is toch zo dat het omgekeerde proces 'hydrolyse' vanzelf gaat als de juiste enzymen aanwezig zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Condensatiereacties hydrolyse

Maveryth schreef:Ik vroeg me af wat nou eigenlijk de bron van energie is bij een condensatie reactie.

Er wordt een groter molecuul gemaakt dus ik neem aan dat het proces endotherm is.
Condensatiereacties kunnen zowel exotherm als endotherm zijn.

Bij een groter molecuul zou je in het algemeen juist een exotherme reactie verwachten. Je zult een afname in het aantal deeltjes hebben, en dus, normaal gesproken, een afname van de entropie. In dat geval is DeltaS <0. Omdat reacties alleen spontaan verlopen als DeltaG = DeltaH - T*DeltaS < 0, moet in zulke gevallen DeltaH (enthalpieverandering) < 0 zijn, een exotherme reactie dus.

Aan de andere kant, bij condensatiereacties komt in principe ook een klein molecuul vrij, zoals water. Het aantal deeltjes blijft dan gelijk, en wat er met de entropie gebeurt valt niet in het algemeen te zeggen.
Als je glucose bij in een bak met water gooit neem ik aan dat er niet zomaar maltose ontstaat, dus gebeurt een condensatiereactie o.i.v warmte?
Niet zomaar, maar dit heeft ook te maken met de activeringsenergie.
Hoe kan je zelf bijvoorbeeld een eiwit of polysacharide (bewust) maken?

Het is toch zo dat het omgekeerde proces 'hydrolyse' vanzelf gaat als de juiste enzymen aanwezig zijn?
Alleen in een basische omgeving, en met toevoer van energie.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Condensatiereacties hydrolyse

Hoe kan je zelf bijvoorbeeld een eiwit of polysacharide (bewust) maken?
Er zijn enzymen die (meestal specifiek) suikers aan elkaar linken. In de praktijk is dat normaliter een 2-staps proces waarbij eerst bijv UDP wordt gelinked met de accepterende suiker, en dit UDP vervolgens wordt vervangen door de te linken suiker door een glycosyltransferase.

Dit proces kost energie, die erin gestopt wordt bij de synthese van udp-glucose (vanuit utp en glucose). Dit is vergelijkbaar met het meer voorkomende ATP als energiebron.
Victory through technology

Reageer