continu versus intermitterend opwarmen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

continu versus intermitterend opwarmen

In een oude New Scientist las ik het volgende

Heating disorder

Question: I use hot water only in the morning and after work. Is it more economical to leave my gas water boiler on constantly or to set it to come on twice a day?

Answer: These sorts of questions were often asked by members of the public who were concerned about their heating bills and overuse of scarce resources during the energy crisis of the early 1970s.

The answer that was most often given on television and in the newspapers was to leave the heating on, because it takes more energy to heat up the water again and again than it does to keep the system running. This is, of course, a fallacy .

Apart from the heat which is required to warm any additional water after some of it has been drawn off via hot water taps, the heat supplied to a boiler replaces heat losses to its surroundings.

Newton showed 300 years ago that the rate of heat loss from a system is proportional to the temperature difference between it and its surroundings.

If no heat is applied, as the system cools down, the rate of loss decreases until, as the temperature reaches that of the surroundings, there are no further heat losses. When the heat source is subsequently turned on again, the heat supplied simply replaces those losses.

For a heater which is kept on constantly, the temperature and the rate of heat loss remain high. The heater is continually replacing these higher heat losses.

If a boiler has perfect insulation there will be no heat loss, and it makes no difference whether its heater is left on constantly or not. With less-than-perfect insulation, which is obviously the norm, it would be more economical to set the timer so that the boiler comes on twice a day.

P. Smith

Long Ashton, Somerset


Mijn vraag is nu: Als ik niet tweemaal daags maar bv 20 keer op een dag warm water nodig heb, is het dan ook efficiënter om de boiler af te zetten?

maw: Is er ergens een punt in tijd waar opwarmen minder efficiënt is dan warm houden in een niet perfect geïsoleerd systeem?

bedankt!

georingo

Berichten: 718

Re: continu versus intermitterend opwarmen

georingo77 schreef:Mijn vraag is nu: Als ik niet tweemaal daags maar bv 20 keer op een dag warm water nodig heb, is het dan ook efficiënter om de boiler af te zetten?

maw: Is er ergens een punt in tijd waar opwarmen minder efficiënt is dan warm houden in een niet perfect geïsoleerd systeem?

bedankt!

georingo
Het is altijd voordeliger om de boiler af te zetten omdat de gemiddelde watertemperatuur van de boiler dan lager is.

Berichten: 1

Re: continu versus intermitterend opwarmen

Het is altijd voordeliger om de boiler af te zetten omdat de gemiddelde watertemperatuur van de boiler dan lager is.


Alvast bedankt! Kan iemand 'de fysica' hierachter geven? Ik wil het iemand bewijzen, "gevoelsmatig" zie ik het ook zo, maar om overtuigend te zijn heb ik iets meer nodig!

Berichten: 109

Re: continu versus intermitterend opwarmen

Alvast bedankt! Kan iemand 'de fysica' hierachter geven? Ik wil het iemand bewijzen, "gevoelsmatig" zie ik het ook zo, maar om overtuigend te zijn heb ik iets meer nodig!
Je hebt hoofdzakelijk de drie volgende warmtestromen in het voorbeeld: warmte stroming van water naar de boilerwand, warmtestroming door de boilerwand en van boilerwand naar omgeving. De eerste is nu niet van belang. De laatste stroming is waarschijnlijk alleen door convectie. Hier geldt Q=h*A*(Twand-Tomgeving). Q is de warmtestroming, A het oppervlak en h een zekere convectiewaarde die opgezocht in de literatuur moet worden, maar nu als een constante beschouwd kan worden. Lijkt me duidelijk als Twand dichter bij Tomgeving komt te liggen de verliezen kleiner zijn. Dus laat je de boiler steeds afkoelen…blijft Twand gemiddeld lager dus minder verliezen. Trouwens de tweede stroming geeft aan dat een betere isolatie van de boiler een lagere Twand als gevolg heeft en dus logischerwijs ook lagere warmteverliezen.

Maar ja, je wilt wel warm water van de boiler hebben, dus als je 20 keer per dag water nodig hebt, en het is ook nog onregelmatig kun je beter continu tot een bepaalde temperatuur verwarmen. Tenzij je langere tijd geen water nodig hebt natuurlijk

Re: continu versus intermitterend opwarmen

Let goed op:

indien men het water van een boiler beneden een bepaalde temperatuur laat komen om energie te besparen speelt men letterlijk met je leven.

Men kan dan namelijk de veteranenziekte bekomen.

Dit geldt ook voor cv-installaties.

Daarom dient men altijd voorzichtig te zijn bij het ontluchten van een oude cv-ketel en radiatoren waarbij het water koud is geweest en niet is opgewarmd.

Dus na het ontluchten altijd handen wassen en niet de damp inademen.

Ook is het beter een oude doek te gebruiken.

Reageer