lichtbanden ofzoiets

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 69

lichtbanden ofzoiets

als je naar het vuurwerk gaat of een feest weet ik veel waar het donker is alsinds dan krijg je soms zo n bandje dat je om je arm kunt doen of gelijk waar en dat geeft licht in het donker

het is zo n plastic hol klein buisje dat je kunt plooien en in dat buisje zit net een vloeistof in. Toen ik het plooide hoorde je het ff kraken ik dacht dus dat het een bevroren vloestof was maar het is mss iets anders.

Ik wil gewoon weten wat die lichtgevende vloeistof is het is GEEL

mss zijn er ook oranje maar swat, ik knipte de volgende dag in dat bandje en er drupten druppels uit die oranje kleur hebben, ik weet totaal niet wat het kan zijn.

Kan iemand mij een antwoord geven :shock:

Re: lichtbanden ofzoiets

Ik begrijp welke je bedoeld, de zogenaamde lightstick.

In het buisje zitten 2 vloeistoffen die met elkaar een chemische reactie ondergaan zodat het een mooie gele gloed krijgt. Dit noemen we chemiluminescentie of lichtreacties.

Het kraken dat je hoort bij het plooien van het buisje, is de capsule met de 2de vloeistof dat breekt. Zo kunnen de vloeistoffen zich mengen en de reactie op gang brengen.

Er zijn verschillende soorten vloeistoffen die er geschikt voor zijn, maar het basisingrediënt in luminol.

Eveneens een vuurvliegje 'werkt' volgens dezelfde principe ...

Berichten: 69

Re: lichtbanden ofzoiets

ahzo, luminol

en kun je dat effect namaken met stoffen die je kunt krijgen?

Ik zou zelf graag een lichtgevend effect willen namaken voor een werkje van chemie.

Ik zal alsinds al wat info zoeken op het net.

Re: lichtbanden ofzoiets

Daar luminol nogal een prijzig goedje is, kun je het bv beter kopen in een mengsel met Natriumsulfaat. (Waar dit te koop is weet ik niet, heb zelf eens een kleine hoeveelheid gekregen)

Wat is het uiteindelijke doel: Wa laten luminol(mengsel) reageren met waterstofperoxide in een alkanische oplossing. Vervolgens voegen we ook nog een katalysator toe om de reactie te versnellen. Hiervoor kan kaliumhexacyanoferraat(III) gebruikt worden, maar kopersulfaat of een blank stukje koperdraad werkt even goed (wel voldoende opschuren zodat hij blinkt).

Een eenvoudige demo die je kan doen : los in een reageerbuis 2 spatels Natriumcarbonaat en 1 spatel ammoniumchloride op. (ong. halfvol water). Voeg er een kleine hoeveelheid luminolmengsel aan toe. Vervolgens doe je er 1 cm waterstofperoxide bij. (conc. 3% is voldoende, te verkrijgen bij elke apotheker of drogist). Daarna zet je de blanke koperdraad erin en een blauwe gloed wordt zichtbaar. De gasontwikkeling zal sterker worden en de vloeistof zal volledig oplichten.

Reageer