[scheikunde] Uv-vis absorptie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 29

[scheikunde] Uv-vis absorptie

Hallo, we hebben een experiment uitgevoerd met UV-VIS spectroscopie. We hebben metingen gedaan op een golflengte van 500 nm en vervolgens op een golflengte van 600 nm.

Voordat we aan het experiment zijn begonnen hebben we de staaltjes gewogen, en vervolgens in oplossing gebracht. Nadien de gewoonlijke processen (extractie en centrifugatie) om met het "zuiver" materiaal verder te werken en absorptiemetingen op toe te passen. We hebben alle gegevens maar ik begrijp een vraag niet, er staat namelijk: bereken het verschil tussen A500 en A600 en druk uit per gram vers gewicht. Iemand enig idee hoe dit op te lossen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [scheikunde] Uv-vis absorptie

Zou het kunnen zijn dat je de absorptie meet in een oplossing, en dat je die uit je opstelling kan halen en dat je die moet delen over het oorspronkelijke gewicht van wat je meet? Ik weet niet precies wat jullie experiment is, dus ik kan alleen afgaan op het verse gewicht. Als je 10 gram materiaal oplost in een bepaalde hoeveelheid, en daar meet je een bepaalde absorptie bij, dan weet je dat dat geldt voor je oplossing, en dus ook voor de 10 gram en dus ook dat het 10 keer meer is dan de absorptie bij 1 gram. Helpt dat iets?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer