Is dit echt?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 119

Is dit echt?

Hallo allemaal,

Ik zat een beetje op Youtube te zoeken naar ''laser'' en kwam toen dit filmpje tegen over een (Israëlische) laser tegen raketten.

Is dit echt? Bij de comments op Youtube zijn de meningen duidelijk verdeeld. A.U.B. geen Wikipedia antworden, het is tenslotte de vrije encyclopedie.
Why does it have to be human or divine? Maybe human is divine. ---The Da Vinci Code, Robert Langdon

Berichten: 189

Re: Is dit echt?

Ik ben geen militair wetenschapper ofzo, maar of dit systeem 100% werkt, betwijfel ik toch. Stel dat je 20 of 30 raketten tegelijk zou afschieten, zouden deze toch onmogelijk allemaal neergehaald kunnen worden. Daarbij, wie weet is dit gewoon intimidatie. Vele van Israëls vijanden gebruiken raketten en artillerie als wapen en volgens mij is dit gewoon gemaakt om hen ongerust te maken. Veel echt overtuigend zie je niet, enkel wat computer- en infraroodbeelden, die even goed kunnen gemaakt zijn door grafisch designers :D .

PS: in EOS van deze maand stond er hierover een interessant artikel. Het ging over de Israëlische verdediging tegen de primitieve, zij het effectieve Qassamraketten die dagelijks vanuit Gaza worden afgevuurd. Ik weet nu wel niet meer of dit wapen er ook in voorkwam, maar ik dacht het niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Is dit echt?

Nee, dit is niet fake.

Ik had al eens zoiets gezien op het programma 'future weapons' op Discovery Channel. Dus ik wist al dat het bestond. Dan open ik het filmpje, en het is zelf net dezelfde laser als uit het programma, toen ontworpen en in gebruik door het Amerikaanse leger. Daarom (met het high-tech gehalte en vanwege de recente ontwikkeling) denk ik ook niet dat deze lasers in gebruik zijn door het Israeli leger. Nergens in het filmpje zag ik dan ook Israeli.

Maar het wapen bestaat dus echt. De laser 'schiet' raketten niet kapot, maar verwarmt de raket tot hoge temperaturen, waardoor de brandstof in de raket ontploft.

Het Amerikaanse leger plant met deze lasers een raketschild op te zetten. Er zijn zelfs plannen deze lasers op de neus van een vloot Boeing 747's te plaatsen (ik verzin dit niet :D ).

In geval van ongeloof wil ik gerust even googlen naar de Discovery site en kijken of ik wat kan vinden over die Boeings.

Denis

Edit: Ik vond het al :P
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Gebruikersavatar
Berichten: 119

Re: Is dit echt?

Een Boeiing 747 :D ?

HUH!?

Waarom dat niet op een of ander dik gevechtsvliegtuig ofzo ;) , maar een 747!?
Why does it have to be human or divine? Maybe human is divine. ---The Da Vinci Code, Robert Langdon

Berichten: 12.262

Re: Is dit echt?

Of het een 747 gaat worden weet ik niet, wellicht is dat ook verwarring met het al bestaande laserwapen in een cargo 747 (http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_YAL-1).

Dat het systeem zoals men laat zien bestaat betwijfel ik eigenlijk niet, maar het gedeelte dat je ziet draaien is niet de feitelijke laser - die is aanzienlijk groter, en aan de beelden te zien waarschijnlijk middels glasfibers gekoppeld aan de draaiende optica.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Is dit echt?

De laser is zodanig groot, dat deze niet op een gewoon gevechtsvliegtuig past en daarom in een 747 geplaatst moet worden. Dit zijn namelijk niet de type lasers die je in je CD speler vindt.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Is dit echt?

De laser is zodanig groot,
en de energiebron voor die laser niet te vergeten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 119

Re: Is dit echt?

@Bart

Dus in de toekomst kunnen we aan 747's als gevechtsvliegtuig denken?

Zouden ze hem dan niet wendbaarder moeten maken of iets dergelijks?

Maar dan is het geen 747 meer. Hmmm...

Trouwens, Bart, als je wat van lasers weet, zou je dan a.u.b. naar deze vraag willen kijken :D ?
Why does it have to be human or divine? Maybe human is divine. ---The Da Vinci Code, Robert Langdon

Berichten: 12.262

Re: Is dit echt?

en de energiebron voor die laser niet te vergeten.


In dit geval is er niet echt een energiebron, deze lasers zijn chemisch gepompt. Uiteraard zijn daar wel chemicalien voor nodig (chloor, jood, waterstofperoxide en loog), maar vergeleken bij de stroomvoorziening voor het pompen van een gas of solid state laser is het erg compact - ik schat kleiner dan de laser zelf.
Victory through technology

Reageer