Togen balk

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 12

Togen balk

Voor een opdracht moet ik een willekeurige type balk togen (buigen). Nu weet ik dat de benodigde doorbuiging door een bepaalde kracht is te berekenen met:

vmax= (-PL^3)/(48EI)

Het probleem is echter het volgende:

Wanneer je een profiel buigt doormiddel van een driepuntsbuiging buig je dit profiel tot vmax onderheven onder P maar zodra je de kracht loslaat zal het profiel terugveren. Ik wil graag berekenen hoe groot dit terugveren zal zijn. Is hier een standaard formule voor om dit te bepalen?

alvast bedankt voor de hulp

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Togen balk

Wat bedoel je met "hoe groot dit terugveren zal zijn"? De kracht, of de maximale uitwijking?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 12

Re: Togen balk

ik bedoel hiermee de uitwijking

het gaat mij er zeg maar om wat de vmax is tijdens het buigen en wat de vmax word zodra de kracht er afgehaald word.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Togen balk

Ik weet niet of er een exact formule voor is (misschien met de stijfheid), maar ik vind het een vreemde vraag. Als je een betonnen balk op buiging van 1/10 mm belast zal hij heus bij het terugveren niet meer uitwijken.

EDIT: misschien heb je hier iets aan?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 12

Re: Togen balk

Wellicht heb ik het probleem niet goed uitgelegd. Ik zal proberen dit te verduidelijken. Ik ben bezig met een opdracht waarbij er een machine ontwikkeld moet worden om stalenprofielen te kunnen togen. Het is dus de bedoeling dat er een balk in het apparaat word geplaatst, er vervolgens een kracht op komt te staan waardoor de balk een bepaalde radius krijgt.

Mijn idee hierbij is het profiel op 2 punten tegen te houden en vervolgens precies tussen deze 2 punten een kracht op het profiel zetten. Hierdoor ontstaat een driepuntsbuiging.

Wanneer je dit doet ontstaat er in de balk een uitwijking v. Wanneer deze kracht van de balk word afgehaald zal de balk, doordat een deel van de balk zich nog steeds in het elastische gebied bevind, terugveren naar zijn oude vorm. Een deel van de balk bevind zich nu echter in het plastische gebied waardoor de balk nooit meer helemaal zijn oude vorm aanneemt.

Om nu te weten hoeveel kracht er op de balk gezet moet worden om na het verwijderen van de drukkracht een bepaalde uitwijking te hebben moet ik dus weten hoeveel de balk dus zal terugveren.

Ik heb al veel info gevonden dat dit optreed bij plaatmateriaal en hoe het dan berekend kan worden. Hoe het echter zit bij profielen komt nergens naar voren. Ik heb dan ook geen idee hoe ik hier aan moet rekenen. Om de opdracht echter volledig te kunnen doen heb ik dit wel nodig.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Togen balk

Oké. Ik heb het begrepen. Helaas ga ik afhaken aangezien ik nooit de dynamica heb bestudeert.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 12

Re: Togen balk

dat document ziet er intressant uit, ik ga het even bestuderen en zal nog wel even melden of het dat gene is wat ik zocht. In iedergeval bedankt

Berichten: 12

Re: Togen balk

het kan zijn dat ik het document niet goed snap maar volgens mij is het niet precies wat ik bedoelde, toch bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Togen balk

Het document gaat opzoek naar de vergelijking van de uitwijking als je de kracht op het uiteinde van de ingeklemde balk plots zou verwijderen. Ze gaan er echter vanuit van een lineair elastische theorie. Het lijkt mij dan nu ook voor jouw toepassing niet bruikbaar wegens de lineair elastische theorie.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Togen balk

ik weet hoe je het vrij eenvoudig theoretisch kunt aanpakken. Geef maar een seintje als je het nog wilt weten ;-)
???

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Togen balk

Ik geef dan sowieso een seintje aangezien ik ook wel interesse heb! Je mag ook een link geven uiteraard.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Togen balk

Afbeelding
???

Berichten: 12

Re: Togen balk

rodeo, dat ziet er interessant uit. Ik denk dat ik daar wel iets mee ga kunnen. Bedankt :D

Berichten: 4.502

Re: Togen balk

Dat permanent uitbuigen gebeurt fabriekmatig om optredende doorbuigingen te kunnen compenseren,omdat bij grote overspanningen met -vooral enkelvoudige-liggers er er meestal een te grote doorbuiging optreedt en de toelaatbare spanning niet is bereikt.

Theor.zou je de optredende doorbuiging,die je hebt berekend kunnen laten voorbuigen om in belaste toestand een waterpasse balk te krijgen.

Eenzelfde idee wordt gebruikt bij voorgespannen beton -hetzij ingegoten bij een vloer ofwel in een holle koker-constructie bij grote overspanningen.(bruggen,etc)

Bij kleine loodsen geeft men een extra voorbuiging ( ik gaf altijd - ik meen-een 1,5% L op vanwege waterafvoer) op een plat dak.

Hoe een fabriek een permanente voorbuiging uitvoert,weet ik niet,zal wrs. gebeuren met verhitting en belasting!?

Berichten: 12

Re: Togen balk

er zijn wat opties hoe dit in de praktijk gebeurd (voor zover ik tot nu toe heb ontdekt)

- verhitten en afkoelen

- walsen

- 3 puntsbuiging (2 vaste punten een bewegend drukpunt)

mijn berekeningen gaan vooral richting de 3 puntsbuiging.

Ik heb daarbij echter nog een onduidelijheid bij de berekening van rodeo. Er wordt daar een moment - een spanning gedaan en dat kan lijkt mij niet. Of begrijp ik dat stuk verkeerd?

Reageer