Springen naar inhoud

Kakkerlakken onoverwinnelijk?

• Log in om te kunnen reageren

spanx3

spanx3

• >100 berichten
  • 119 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 september 2008 - 18:26

Al een tijd loop ik rond met de vraag hoe het nou eigenlijk komt dat kakkerlakken zo enorm sterk zijn.
Zo staat het bijvoorbeeld bekend dat de kakkerlak (samen met met schorpioenen en enkele kevers ) radioactiviteit kan overleven. Ook is de kakkerlak de laatste 300 miljoen jaar nauwelijks veranderd (zie QuestMag Sept' 08).
Dit soort verhalen roepen bij mij toch automatisch ''wereldoverheersing'' ideeŽn bij mij op :D.
wat maakt nou dat de kakkerlak wel, en vele andere dieren en insecten niet ''de tand der tijd'' hebben doorstaan?
Why does it have to be human or divine? Maybe human is divine. ---The Da Vinci Code, Robert Langdon

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 september 2008 - 18:40

Dat kakkerlakken goed bestendig zijn tegen radioactief materiaal is een myte. In tegenstelling, het zijn een van de eerste insecten die doodgaan bij ioniserende straling.

De intensiteit van straling wordt uitgedrukt in "rad". Hoe hoger het getal, hoe meer straling.

Mensen gaan dood bij ongeveer 1.000 rad, kakkerlakken bij 20.000 rad, een fruitvlieg bij 64.000 rad en een wesp bij 180.000 rad.

De koning van de straling is overigens de Deinococcus radiodurans, welke 1,5 miljoen rad kan hebben voordat deze bacterie dood gaat. De bacterie is per toeval ontdekt in een container met radioactief material en is daarna gevonden in onder andere bestraalde vis, eenden en olifantendrollen. De bacterie kan extreme koude en warme omstandigheden aan, zonder dat zijn DNA kapot gaat. Dit is ook 1 van de redenen dat NASA gelooft dat leven buiten de aarde mogelijk moet zijn.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 september 2008 - 20:02

In die link van je staat nota bene

Over schorpioenen doen diverse fabeltjes de ronde; zo zouden ze zelfmoord kunnen plegen, als uitzondering radioactiviteit kunnen overleven et cetera.

Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 september 2008 - 07:45

En ook nog (Mythbuster spoiler):

Verborgen inhoud

De MythBusters gebruikten drie soorten kevers: kakkerlakken, meelkevers, en fruitvliegjes. Ze stelden hen bloot aan verschillende hoeveelheden Cobalt-60 straling. Vervolgens werden de insecten 30 dagen lang bestudeerd op eventuele effecten. De kevers en de fruitvliegjes brachten het er beter vanaf dan de kakkerlakken.

Busted, dus.

http://nl.wikipedia....s_and_Radiation
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Jules Bordet

Jules Bordet

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2008 - 15:31

hoe dan ook, mochten ze intenties hebben wereld overheersend te worden, kun je nog steeds je voet er op zetten :D

neen, even serieus nu, dat voorbeeld van de deinococcus radiodurans roept enige vragen op bij mij...

is het dan zo, dat bepaalde organismes niet kunnen overleven zonder radioactiviteit? Vermits dit specimen enkel werd aangetroffen op plaatsen met verhoogde radioactieve straling.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 oktober 2008 - 23:00

Nee hoor, deze weerstand tegen radioactieve straling zorgt er voor dat alle andere organismen dood zijn waardoor dit organisme meer plek en daardoor kans heeft om te overleven. Dit maakt detectie van dit organisme ook makkelijker. Olifantenpoep is naar mijn weten ook niet radio-actief...
"Meep meep meep." Beaker

Sun Tzu

Sun Tzu

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 december 2008 - 14:38

Dus in feite is de deinococcus radiodurans een pionier, omdat hij buiten die extreem zware omstandigheden spreekwoordelijk overwoekerd wordt? Of moet ik de deinococcus radiodurans zien als een klassiek voorbeeld van een extremofiel? Gaan deze twee samen of is deze bacteriŽ helemaal geen pionierssoort?
Kan iemand mij a.u.b. opheldering geven? Bij voorbaat dank.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures