Stoichiometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 84

Stoichiometrie

Dit is de vraag: bereken hoeveel H2 er ontstaat bij n.o. indien men 5 g Al voegt by 20 g H2SO4.

Reactie: 2 Al + 3 H2SO4 --> Al2(SO4)3 + 3 H2

Ik doe dit:

1) n(Al) = m/M= 0,1853 mol

n(H2SO4) = m/M= 0,204 mol

2) 2mol Al en 3mol H2SO4

3) H2SO4 is limiterend reagens

herleiding: 3mol H2SO4 reageert met 2 mol Al

1mol H2SO4 reageert met 2/3 mol Al

0,204 mol reageert met 2/3 . 0,204 mol Al = 0,136 mol

4) herleiding

:2 (door wat moet je dat delen soms is het 2 soms 3 soms ...)

deze 4e stap snap ik al zeker niet.

5) hier moet je het aanal H2 berekenen.

De uiteindelijke oplossing is 4,57 l H2

maar deze kom ik helaas niet uit.

Kan iemand me helpen??

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Stoichiometrie

dritje schreef:Dit is de vraag: bereken hoeveel H2 er ontstaat bij n.o. indien men 5 g Al voegt by 20 g H2SO4.

Reactie: 2 Al + 3 H2SO4 --> Al2(SO4)3 + 3 H2

Ik doe dit:

1) n(Al) = m/M= 0,1853 mol

n(H2SO4) = m/M= 0,204 mol

2) 2mol Al en 3mol H2SO4

3) H2SO4 is limiterend reagens

herleiding: 3mol H2SO4 reageert met ...
en vanaf hier doe je te moeilijk. De vraag is namelijk hoeveel H2 er ontstaat.

3 mol H2SO4 geeft 3 mol H2

dus 0,204 mol H2SO4 ..........................

verder neem ik aan dat je het standaard molvolume van (ideale) gassen kent?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 84

Re: Stoichiometrie

Jan van de Velde schreef:en vanaf hier doe je te moeilijk. De vraag is namelijk hoeveel H2 er ontstaat.

3 mol H2SO4 geeft 3 mol H2

dus 0,204 mol H2SO4 ..........................

verder neem ik aan dat je het standaard molvolume van (ideale) gassen kent?
maar dan doe je niks met die Al?

Is er hier dan geen sprake van overmaat?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Stoichiometrie

dritje schreef:maar dan doe je niks met die Al?

Is er hier dan geen sprake van overmaat?
Je hebt een reactievergelijking opgesteld. Een correcte.

Je trekt terecht de conclusie dat de hoeveelheid zwavelzuur de beperkende factor is.

Dus al gooi je een ton aluminium in je erlenmeyer, who cares??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 84

Re: Stoichiometrie

Jan van de Velde schreef:Je hebt een reactievergelijking opgesteld. Een correcte.

Je trekt terecht de conclusie dat de hoeveelheid zwavelzuur de beperkende factor is.

Dus al gooi je een ton aluminium in je erlenmeyer, who cares??
ahjaa, want we zoeken iets met een H, en hebben enkel H2SO4 daarvoor nodig en niet die Al, want die doet er ni toe, toch?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Stoichiometrie

Oh jawel. :D

Een minieme verandering in je vraagstelling:
bereken hoeveel H2 er ontstaat bij n.o. indien men 2 g Al voegt by 20 g H2SO4.
Nu wordt de hoeveelheid Al je beperkende factor, en zul je moeten uitrekenen hoeveel mol H2SO4 er met die 2 g Al kan reageren voordat je weet hoeveel mol H2 er kan ontstaan.

Probeer eens of je het verschil ziet?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 84

Re: Stoichiometrie

Jan van de Velde schreef:Oh jawel. :D

Een minieme verandering in je vraagstelling:



Nu wordt de hoeveelheid Al je beperkende factor, en zul je moeten uitrekenen hoeveel mol H2SO4 er met die 2 g Al kan reageren voordat je weet hoeveel mol H2 er kan ontstaan.

Probeer eens of je het verschil ziet?
Ik snap het gewoon niet wanneer je overmaat hebt en wat dan de beperkende factor is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Stoichiometrie

kijk, een recept voor 1 portie fruitsla: 1 appel + 1 peer fijngesneden geeft fruitsla.

Als je 10 appelen hebt en 1 peer, dan is de peer de beperkende factor aangezien je maar 1 portie fruitsla kunt maken. In overmaat voeg je 9 appelen toe. Heb je 5 appelen en 5 peren dan kun je 5 porties fruitsla maken, en heb je geen beperkende factor en geen overschot.

Alvast mijn excuses voor deze culinaire benadering van het vraagstuk, maar als je het zo beter snapt...
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Stoichiometrie

Alvast mijn excuses voor deze culinaire benadering van het vraagstuk, maar als je het zo beter snapt...
Ik vind het alvast een geweldig idee :D

Hou ik wel van.....

de limiterende factor in Jona's fruitsla-fabriek ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 84

Re: Stoichiometrie

Kan iemand de tussenstappen geven; want ik snap het echt niet :D

Berichten: 8.614

Re: Stoichiometrie

De tussenstappen waarvoor?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Stoichiometrie

2 Al + 3 H2SO4 --> Al2(SO4)3 + 3 H2

1)Het eerste wat je doet, is je vraag lezen. De hoeveelheid H2 in gram wordt gevraagd.

2)Het tweede wat je doet is, de reactie lezen: Hier staat dat je 2 mol Al met 3 mol 3 H2SO4 bijeenvoegd. Daaruit ontstaat Al2(SO4)3 + 3 H2. Al2(SO4)3 interesseert ons niet want het wordt niet gevraagd. Wat wel interessant is dat is de hoeveelheid H2 dat wordt gevormd.

3)Lees mijn fruitsla post nog eens goed. Je moet je afvragen welke beginproducten het minst zijn vertegenwoordigd. Je kan dus kiezen uit Al en H2SO4. Via de formule n=m/M kun je het aantal mol berekenen. Dat getal deel je door de voorgetallen. Het kleinste getal noemen we de beperkende factor. Het verwerft de naam beperkende factor omdat dit als eerste opgebruikt zal worden tijdens de reactie, en als 1 van de beginproducten is opgebruikt, dan gaat de reactie niet meer door. Je hebt het juist dat H2SO4 de beperkende factor is.

4) je schrijft een nieuwe vergelijking in de vorm van:

3 mol H2SO4 reageert met 3 Mol H2

Er wordt evenveel mol gevormd als er mol verdwijnt, dat heet de wet van behoudt van massa. Je hebt al berekend hoeveel mol H2SO4 er verwijnt, en kun je dankzij deze wet nu stellen dat er evenveel mol H2 wordt gevormd.

5) Je weet nu hoeveel mol H2 er werd gevormd. dit moet omgezet worden naar gram. Dat heb je geleerd?

Stoichiometrie is een beetje oefenen, een beetje inzicht verwerven in deze vraagstukken, maar uiteindelijk zijn ze niet zo heel moeilijk en altijd vrij logisch.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Reageer