Springen naar inhoud

Laser schadelijk?

• Log in om te kunnen reageren

spanx3

spanx3

• >100 berichten
  • 119 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 september 2008 - 19:31

Beste mensen,
Hier nog een van mijn (lastige) laser-vragen :D.
Een tijd geleden heb ik een show van Hans Klok bezocht, met veel gebeuren en spektakel eromheen.
Vooral met laser werd er veel gedaan. Toen stond ik er niet zo goed bij stil, maar aangezien ik tegenwoordig ge´nteresseerd ben in lasers, sprong zojuist de vraag in mij op: waren die lasers dan niet gevaarlijk/schadelijk voor het oog? Ik lees overal over de veiligheids maatregelen die getroffen moeten worden voor lasers boven Ó 1 mw, en die dikke groene laserstralen werden zomaar het publiek ingeschenen alsof het niets was, en iedereen stond erbij en keek ernaar (;)).
Why does it have to be human or divine? Maybe human is divine. ---The Da Vinci Code, Robert Langdon

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 september 2008 - 20:14

Lasers op lasershows worden nooit op het publiek gericht, maar minimaal 3 meter erboven. De lasers mogen dan ook alleen bedient worden door goed-getrainde mensen. Overigens gaat dit dus wel eens mis. In juli van dit jaar zijn 20 mensen op een lasershow in Moskou een deel van hun gezichtsveld kwijtgeraakt doordat lasers het publiek in schenen.

Wat op sommige lasershows ook wel gedaan wordt is "audience scanning", waarbij een laser vlak over het publiek heen gaat. Door dit snel genoeg te doen wordt het vermogen van de laser voldoende verspreid, maar het geeft geen garantie dat mensen er geen schade van ondervinden. In veel westerse landen is "audience scanning" dan ook bij wet verboden.

Lasers zijn absoluut geen speelgoed en moeten ook als zodanig worden behandeld. Je kunt zelfs je gedeeltelijk blind worden door recht in een laserpointer te kijken (mits je dat lang genoeg doet).
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

spanx3

spanx3

• >100 berichten
  • 119 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 september 2008 - 20:20

Conclusie: voortaan je ogen dichtdoen in dergelijke shows?
Why does it have to be human or divine? Maybe human is divine. ---The Da Vinci Code, Robert Langdon

Kalkoen

Kalkoen

• >250 berichten
  • 389 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 september 2008 - 21:10

Conclusie: voortaan je ogen dichtdoen in dergelijke shows?

Nee, dit hoeft niet. Maak vooral dat je geen seconden lang in de straal kijkt. Doorgaans is dit een flits van enkele milliseconden in het passeren, maar mocht de laser langere tijd recht naar u gericht staan, wend dan even je blik af.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8780 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 september 2008 - 23:37

Door dit snel genoeg te doen wordt het vermogen van de laser voldoende verspreid, maar het geeft geen garantie dat mensen er geen schade van ondervinden.

Die garantie geeft het wel degelijk. De veiligheidseisen aan lasers zijn zo geformuleerd dat je onmogelijk zoveel energie in het oog krijgt dat er schade ontstaat. Voor een laserpointer betekent dit effectief niet meer dan 5 mW (klasse 3a), maar voor scannende bundels ligt dit anders. Als je met een bundel van 1 cm diameter en 5 watt vermogen een lijn van 10 meter lang scanned, geeft dit minder blootstelling als een bundel van 5 mW direct in het oog, aangenomen dat de pupil kleiner is dan 1 cm. Dit gaat alleen op als die scan voldoende snel gaat, maar dat is met hedendaagse apparatuur geen probleem.

Wat wel direct gevaar oplevert is het uitvallen van het scanmechanisme, waardoor je opeens met een laserstraal van fors vermogen in 1 richting zit. Apparatuur behoort automatisch en zeer snel een sluiter te activeren in zo'n situatie.

Je kunt zelfs je gedeeltelijk blind worden door recht in een laserpointer te kijken (mits je dat lang genoeg doet).

Dat kan inderdaad, als je bewust niet knippert of het oog met de hand open houdt. Overigens is dat wel aangenomen dat het een model van 5 mW of minder betreft, er zijn aanzienlijk krachtiger laserpointers op de markt waarbij een direct hit schade oplevert lang voordat je kunt knipperen.
Victory through technology

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 september 2008 - 11:59

Meer dan 30 mensen raakten gewond aan hun ogen door de laser lichtshow op een muziekfestival in de buurt van Moskou.

Het festival vond plaats op 5 juli, maar de Russische media brachten het nieuws maandag pas naar buiten. Sommige bezoekers zijn 80 procent van hun zicht kwijt. Twintig van hen worden behandeld in Moskouse ziekenhuizen.

"Na 5 tot 10 minuten op de dansvloer zag ik ineens helemaal niks meer," vertelt een feestganger op televisiestation NTV.

De getroffen bezoekers zijn van plan het festival aan te klagen. Volgens een woordvoerder van de regio waar het festival plaatsvond, was het feest illegaal en waren er geen geldige vergunningen afgegeven. De politie wil geen commentaar geven.

http://www.depers.nl...=223390&ref=rss

Het is dus wel mogelijk, maar het hoe en wat precies moet ik schuldig blijven. Aangezien het een illegaal feest was, kan het ook zijn dat de gebruikte lasars niet aan de wetgeving voldeden uiteraard.

Veranderd door Raspoetin, 12 september 2008 - 12:00

I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8780 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 september 2008 - 12:06

Heb dat bericht destijds ook meegekregen, maar er is niet echt duidelijk wat er nou gebeurd is.

Er zou sprake kunnen zijn van een defect (lijkt me niet gezien de show wel een show gaf), of van onoordeelkundig gebruik. Als je bijv een laserprojector met tientallen watts vermogen, bedoelt voor beeldprojectie op grote afstand in bijvoorbeeld een fontijn, van 10 meter op een dansvloer mikt, dan gaat dat natuurlijk verkeerd.

Gezien de illegale aard van het feestje zou met niet verbazen als er zoiets gebeurd is - ergens een laser vandaan 'geraapt' en die maar op het publiek gemikt omdat het er wel leuk uitzag.

"Na 5 tot 10 minuten op de dansvloer zag ik ineens helemaal niks meer," vertelt een feestganger op televisiestation NTV.

Dat 'ineens' is denk ik toch wel met een korreltje zout (of dope), als het 5 tot 10 minuten duurt voordat je blind bent moet het een pijnlijke ervaring zijn.

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 september 2008 - 12:19

Nou, na wat googlen ben ik het volgende tegengekomen:

Partygoers say heavy rains forced organisers to erect massive tents for the all-night dance party. The damage seems to have been caused when laser beams that were intended for outdoor use to illuminate the sky, were somehow turned or reflected onto the crowd.

http://technology.ne...line-news_rss20
Het waren dus lasers om de hemel mee te verlichtenen dat lijkt me niet echt handig om die in je oog te krijgen. Volgens het artikel hadden de slachtoffers ook zichtbare verbrandingen op hun netvlies.
Gevalletje van de verkeerde laser op de verkeerde plaats.....
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8780 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 september 2008 - 13:32

The owner of a Moscow laser rental company, Valentin Vasiliev, says the accidental blindings were due to "illiteracy on the part of technicians".

Beetje wat ik dacht inderdaad... moet zeggen dat het me nog verbaasd dat de boel niet in brand is gevlogen.

spanx3

spanx3

• >100 berichten
  • 119 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 september 2008 - 16:04

Maar shows als deze zijn dus niet schadelijk?

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8780 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 september 2008 - 16:10

Mits goed afgesteld en afgezien van technische defecten niet.

spanx3

spanx3

• >100 berichten
  • 119 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 september 2008 - 16:32

Ok, maar het is dus gevaarlijk om langdurig (ong. een seconde of minder) in het oog te schijnen. Geeft het dan niet hetzelfde effect om heel vaak achter elkaar in het oog te schijnen met extreem korte tussen pauzes? zoals hier?

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8780 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 september 2008 - 12:39

Geeft het dan niet hetzelfde effect om heel vaak achter elkaar in het oog te schijnen met extreem korte tussen pauzes?

Het gaat om de gemiddelde hoeveelheid licht over een periode in de orde van 100 ms. Verbranding van het netvlies (bij dit soort vermogens) gebeurd wanneer er meer warmte aan wordt toegevoegd dan de bloedcirculatie kan afvoeren.

Bij zeer korte, krachtige pulsen gaat het piekvermogen echter wel weer een rol spelen, omdat de warmtegeleding tussen en zelfs binnen de cellen te traag is om dat af te voeren voordat de schade gedaan is. Daarvan zal bij een lasershow geen sprake zijn, maar (by design) gepulste lasers hebben dat gevaar soms wel.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures