Wat ''zie'' je als je blind bent?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 119

Wat ''zie'' je als je blind bent?

Hier een lastige vraag, waarvan ik hoop dat ik hem goed geplaatst heb: wat "zie" je precies als je blind bent? Of anders: wat "is" er als je blind bent?
Why does it have to be human or divine? Maybe human is divine. ---The Da Vinci Code, Robert Langdon

Berichten: 8.614

Re: Wat ''zie'' je als je blind bent?

Niets. Iemand die totaal blind is neemt niet waar via zijn/haar ogen. Hoe dat voor te stellen is weet ik ook niet. Zie ook hier.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 119

Re: Wat ''zie'' je als je blind bent?

Ok, maar dus ook geen zwart of niks?
Why does it have to be human or divine? Maybe human is divine. ---The Da Vinci Code, Robert Langdon

Berichten: 8.614

Re: Wat ''zie'' je als je blind bent?

Veel mensen denken inderdaad dat je zwart ziet als je blind bent, maar als je nog nooit licht hebt waargenomen, dan weet je niet hoe kleuren eruit zien en dus ook niet hoe zwart eruit ziet.

PS: Dit is speculatie, maar ik vermoed dat ik niet ver van de waarheid zit.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Wat ''zie'' je als je blind bent?

Ik veronderstel dat je dit kunt vergelijken met het niet hebben van bepaalde zintuigen.

Haaien kunnen elektrische impulsen waarnemen. Wat voelen wij hiervan (gewoon niks omdat wij het niet hebben)?

Andere dieren wat anders (infrarood, ultraviolet, magnetisme). Hoe ervaren wij het ontbreken hiervan?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zintuig

Ik vermoed dat blinden misschien dit ontbreken aanvoelen door informatie uit hun omgeving (andere mensen).

Maar er zijn soorten blindheid (die nog licht en donker kunnen onderscheiden, etc.)
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Wat ''zie'' je als je blind bent?

Klintersaas schreef:Veel mensen denken inderdaad dat je zwart ziet als je blind bent, maar als je nog nooit licht hebt waargenomen, dan weet je niet hoe kleuren eruit zien en dus ook niet hoe zwart eruit ziet.

PS: Dit is speculatie, maar ik vermoed dat ik niet ver van de waarheid zit.
Blinden weten misschien niet hoe het is om licht waar te nemen en om kleuren te zien, wat niet per se wil zeggen dat ze geen zwart 'zien'. Een volledig blinde, zeg maar voor het gemak omdat beide nervi optica zijn gedenerveerd, neemt niets waar, dus ook geen licht. We weten allemaal wat het effect is van helemaal geen licht: zwart. Let wel, door beelden te fantaseren en eventueel door vroegere herinneringen van beelden voor te stellen kan een blinde wél zien. Als wij dromen zien we in principe ook niets, maar toch worden er levendige beelden gevormd. Er moet dus een duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen sensorische informatie van de retina via de opticus naar de occipitaalkwab (écht zien) en beelden die gevormd worden door de cortex (fantaseren, dromen etc).
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 119

Re: Wat ''zie'' je als je blind bent?

We weten allemaal wat het effect is van helemaal geen licht: zwart.
Dat dacht ik dus ook. Maar denken dan? Valt dat ook onder ''zien''?

Mensen kunnen zich toch iets voorstellen, ook al hebben ze nooit gezien. Ze kunnen nog steeds vormen onderscheiden en ruiken, hier verbinden je hersenen toch een bepaald plaatje aan.

Door dit hele topic begin ik een soort medelijkden te ontwikkelen voor mensen die al het moois van deze wereld nooit gezien hebben en nooit zullen zien :D
Why does it have to be human or divine? Maybe human is divine. ---The Da Vinci Code, Robert Langdon

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Wat ''zie'' je als je blind bent?

Dat dacht ik dus ook. Maar denken dan? Valt dat ook onder ''zien''?
Ligt eraan wat je definitie van zien is. Als ik over een hele grote groene boom droom, dan heb ik deze in m'n droom gezien.

Het is echter een product van mijn hersenen, niet van mijn ogen.
Mensen kunnen zich toch iets voorstellen, ook al hebben ze nooit gezien. Ze kunnen nog steeds vormen onderscheiden en ruiken, hier verbinden je hersenen toch een bepaald plaatje aan.
Dat zeg ik.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Wat ''zie'' je als je blind bent?

Maar als je compleet blind geboren bent kun je ook in je hoofd niets "zien". Je droomt dan niet in beelden en kunt ook aan de hand van vormen voelen geen 3D "plaatje" maken in je hoofd, geen visueel iets voorstellen, want daar hebben ze gewoon geen idee van. Dat soort dingen kunnen alleen blinden die ooit wel (iets) konden zien.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Wat ''zie'' je als je blind bent?

Maar als je compleet blind geboren bent kun je ook in je hoofd niets "zien". Je droomt dan niet in beelden en kunt ook aan de hand van vormen voelen geen 3D "plaatje" maken in je hoofd, geen visueel iets voorstellen, want daar hebben ze gewoon geen idee van. Dat soort dingen kunnen alleen blinden die ooit wel (iets) konden zien.
Heb je hier een bron voor, want ik geloof daar niets van.

Blinden kunnen ook toch dromen? Dan 'zien' ze ook beelden. Dat deze beelden helemaal niets met de realiteit te maken hebben, omdat ze nog nooit een vorm of voorwerp hebben gezien, wil niet zeggen dat ze uberhaupt niets 'zien'.

Dove mensen -vanaf de geboorte- kunnen bijvoorbeeld ook best een deuntje zingen in hun hoofd.

Mijn bronvermelding is niet gigantisch wetenschappelijk, maar wel krachtig:

http://www.frederike.nl/cgi-bin/scripts/db...rds=1&ww=on
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Wat ''zie'' je als je blind bent?

Bronnen? nee sorry, veel gesprekken met iemand die veel met visueel en /of auditief gehandicapten werkt, maar ik dacht dat het algemene kennis was.

Hoe zou je in gedachten iets kunnen zien, als je geen idee hebt wat het concept inhoud? En al zeggen ze dat ze iets zien in hun dromen, hoe weten ze dat dan want er is geen vergelijkingsmateriaal voor ze wat zien is.

Het is volgens mij net als wat er met doven gebeurd als ze een hoor-implantaat in de hersenen krijgen, in het begin horen ze wel dingen maar toch ook eigenlijk niet, omdat het brein geen idee heeft wat het met die info moet.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 12.262

Re: Wat ''zie'' je als je blind bent?

Blinden kunnen ook toch dromen? Dan 'zien' ze ook beelden.
Ik zou veronderstellen dat mensen die blind geboren zijn niet in beelden kunnen dromen, en mensen die later blind geworden zijn wel.

Overigens zou dat ook impliceren dat iemand die altijd in een compleet duistere omgeving heeft geleefd ook niet in beelden kan dromen, maar dat lijkt me in mensen niet ethisch te onderzoeken en in dieren lastig aantoonbaar.
Het is volgens mij net als wat er met doven gebeurd als ze een hoor-implantaat in de hersenen krijgen, in het begin horen ze wel dingen maar toch ook eigenlijk niet, omdat het brein geen idee heeft wat het met die info moet.
Die cochlear implants werken dan ook niet voor volwassenen die doof geboren zijn, zelfs als alle zenuwbanen naar het oor normaal aangelegd zijn, maar de doofheid uit andere oorzaak voortkwam en in principe wel door het implantaat omzeild kan worden.
Victory through technology

Berichten: 1

Re: Wat ''zie'' je als je blind bent?

Hoi, bij deze mijn eerste berichtje op dit forum.

Ik kwam hier tot voor kort eigenlijk alleen maar om leesvoer voor mijn hersenen te halen, maar ik denk dat ik jullie toch blij kan maken met dit filmpje dat ik maanden geleden eens tegen kwam.

Zeer interessante ontwikkeling voor blinden om zich een voorstelling te geven hoe het is om te zien.

Maar bij natuurlijk ook om enigszins een kijkje te nemen "door de ogen" van een blinde. Of moet ik zeggen "door de tong"? :D

Blind Learn To See With Tongue

Het filmpje ziet er al redelijk verouderd uit. Ik ben benieuwd hoe ver ze zijn met de vorderingen van deze boeiende techniek.

Berichten: 8.614

Re: Wat ''zie'' je als je blind bent?

Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 12.262

Re: Wat ''zie'' je als je blind bent?

Blind Learn To See With Tongue

Het filmpje ziet er al redelijk verouderd uit. Ik ben benieuwd hoe ver ze zijn met de vorderingen van deze boeiende techniek.
Niet gek!

Ik zou denken dat men op termijn toch die camera rechtstreeks op de hersenen gaat aansluiten, net als die oorimplantaten. Het is natuurlijk nog maar afwachten hoeveel zicht zoiets uiteindelijk kan geven, maar het lijkt me kansrijker dan doorsturen via de tong... die heeft tenslotte ook maar een beperkte resolutie voor tast, wat een bovengrens aan de prestaties stelt ongeacht hoe goed de techniek wordt.
Victory through technology

Reageer