Springen naar inhoud

Door water heen kijken

• Log in om te kunnen reageren

Syd

Syd

• >1k berichten
  • 1107 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 januari 2004 - 17:55

Ik vroeg me af hoe het komt dat we door een glaasje water heen kunnen kijken (deze vraag geldt ook voor glas ed). In het water zitten miljoenen moleculen, terwijl we toch kunnen zien wat erachter zit.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

mngm

mngm

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2004 - 19:05

oei oei, ik weet het niet maar ik weet wel dat dit niet simpel is, helemaal niet simpel, dit heeft te maken met de quantommechanica enzo :shock:

sanderol

sanderol

• >25 berichten
  • 100 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2004 - 14:42

Ik geloof dat het zo zit.

We kunnen we door homogene oplossingen heenkijken. Deze oplossingen bevatten geen moleculen groter dan 2nm. (uit mijn hoofd).
We kunnen door deze oplossingen heenkijken omdat, de moleculen veel in beweging zijn (bij gassen is dat nog erger vandaar dat we daar ook door heen kunnen kijken). Bij vaste vorm bewegen de moleculen niet of nauwelijks dus daar kunnen we niet doorheen kijken.

Bij glas is het een ander geval hier ben ik nog niet helemaal uit maar ik zal er op terug komen. Si (1 van de bouwstoffen van glas) heeft een beetje rare eigenschappen.

Syd

Syd

• >1k berichten
  • 1107 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 januari 2004 - 15:48

We kunnen we door homogene oplossingen heenkijken. Deze oplossingen bevatten geen moleculen groter dan 2nm. (uit mijn hoofd). We kunnen door deze oplossingen heenkijken omdat, de moleculen veel in beweging zijn (bij gassen is dat nog erger vandaar dat we daar ook door heen kunnen kijken).

Maar er zijn toch heel veel moleculen die snel bewegen, je moet dus altijd wel tegen een zo'n ding aan kijken (ik bedoel dat een lichtstraal ertegenaan valt)

Bij vaste vorm bewegen de moleculen niet of nauwelijks dus daar kunnen we niet doorheen kijken.

En ijs, en verschillende soorten plastics?

sanderol

sanderol

• >25 berichten
  • 100 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2004 - 17:00

ja, maar licht is toch continu dus omdat ze bewegen zal er ook juist licht doorheen komen.
Lijkt mij hoor.
Heeft god het brein geschapen, of het brein god ?

arjesara

arjesara

• >250 berichten
  • 259 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2004 - 17:15

[quote name='Syd][quote=sanderol]We kunnen we door homogene oplossingen heenkijken. Deze oplossingen bevatten geen moleculen groter dan 2nm. (uit mijn hoofd). We kunnen door deze oplossingen heenkijken omdat' date=' de moleculen veel in beweging zijn (bij gassen is dat nog erger vandaar dat we daar ook door heen kunnen kijken).[/quote']

Maar er zijn toch heel veel moleculen die snel bewegen, je moet dus altijd wel tegen een zo'n ding aan kijken (ik bedoel dat een lichtstraal ertegenaan valt)[/quote]

Klopt, als je een hele lange bak water neemt, dan verstrooit, verzwakt het licht ook.

[quote][quote=sanderol]Bij vaste vorm bewegen de moleculen niet of nauwelijks dus daar kunnen we niet doorheen kijken.[/quote]

En ijs, en verschillende soorten plastics?[/quote][/quote]

Waterijs zonder zuurstof is idem als met water. Die plastics zijn mooi georienteerd, lees: gekristalliseerd.

Bro

Bro

• >1k berichten
  • 1072 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 januari 2004 - 18:54

Ik geloof dat het zo zit.

We kunnen we door homogene oplossingen heenkijken. Deze oplossingen bevatten geen moleculen groter dan 2nm. (uit mijn hoofd).
We kunnen door deze oplossingen heenkijken omdat, de moleculen veel in beweging zijn (bij gassen is dat nog erger vandaar dat we daar ook door heen kunnen kijken). Bij vaste vorm bewegen de moleculen niet of nauwelijks dus daar kunnen we niet doorheen kijken.

Bij glas is het een ander geval hier ben ik nog niet helemaal uit maar ik zal er op terug komen. Si (1 van de bouwstoffen van glas) heeft een beetje rare eigenschappen.

Onzin, Polycarbonaat is eigenlijk 1 grote molucuul en daar kan je gewoon doorheen kijken tevens zijn ze niet in beweging. Overigens heeft een watermolecuul een afmeting van 0.1nm. We kunnen ook door homogene stoffen heenkijken voorbeeld is en mengsel van water en ijs, olie en water, noem maar op. Het enige wat van je verhaal klopt is dat Si (niet si) inderdaad rare eigenschappen heeft, het is net als Ge een elementaire halfgeleider. Maar dat heeft er in dit verhaal helemaal niks mee te maken.

ja, maar licht is toch continu dus omdat ze bewegen zal er ook juist licht doorheen komen.
Lijkt mij hoor.

Alweer onzin, licht zijn fotonen dus quanta, niks continu. Diskreet als het maar kan.

mngm heet gelijk: Het heeft inderdaad te maken met quantummechanica:

Als een electron die om een kern draaid de mogelijkheid heeft om in een hogere baan te belanden doordat er een foton met de energie die in het zichtbare licht zit kan obsorberen. Zal hij dat doen. Dit absorberen heeft tot gevolg dat het licht er niet doorheen kan en dus is de stof niet transparant. Meer info op:

http://www.doesgodex...AndNotWood.html

sanderol

sanderol

• >25 berichten
  • 100 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2004 - 19:39

Ik had het hier dus niet over een watermolecuul maar over de homogene oplossingen. Homogene oplossingen kun je in delen in 2 klassen.
1- solutions, met moleculen van 0,1 tot 2 nm en deze zijn transpartant. Zoals bijv. water.
2- colloids met grotere moleculen van 2-500nm. deze zijn niet transparant. zoals bijv. melk.
Als je dit onzin vindt, vind ik jou knap.

Het feit dat ik zeg dat je door watermoleculen heen kunt kijken omdat ze in constante beweging zijn is een hypothese vandaar dat erboven staat: Ik geloof dat het zo zit

En ik had ook geschreven Si i.p.v. si kijk maar eens goed :shock: . En ookal had ik et verkeerd geschreven hoef je daar niet zo op te reageren ik zeur ook niet omdat jij molucuul schrijft i.p.v. molecuul. :?:

We kunnen ook door homogene stoffen heenkijken voorbeeld is en mengsel van water en ijs, olie en water, noem maar op. Je bedoel zeker heterogene mengsels, want olie en water mengen niet ijs en water trouwens ook niet.

Maar goed alsnog ik ben wel wat wijzer geworden uit je bron over het absorberen van licht door elektronen. Dank daarvoor.
Maar mijn reactie ging alleen over oplossingen en het feit dat we door oplossingen heen kunnen kijken heeft een heel andere reden dan door vaste stoffen.
Bij vaste stoffen is het dus door het niet absorberen van een foton (kort gezegd).
En bij oplossingen volgens mij nog steeds door het bewegen van de "kleine"moleculen. Tenzij je mij anders kunt vertellen, maar dat doe je ook niet in je bericht je probeert alleen maar af te zeiken. Wist niet dat forums daarvoor waren en al dacht dat we op dit forum een toch iets hoger niveau hadden, maar goed

Bro

Bro

• >1k berichten
  • 1072 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 januari 2004 - 22:12

Ik heb iets te overdreven gereageerd, mijn excuses hiervoor. Maar soms word ik een beetje moedeloos van de reacties van mensen die iets posten en er helemaal naast zitten.

Voor vloeistoffen gaat het trouwens ook op, dat verhaal met de elektronen.

Miels

Miels

• >5k berichten
  • 14506 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 09 januari 2004 - 13:50

We kunnen we door homogene oplossingen heenkijken.

Een badje kwik is toch ook een homogene oplossing? Daar kan je echter niet doorheen kijken. Zo zijn er vast nog wel wat vloeistoffen/oplossingen...

Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

sanderol

sanderol

• >25 berichten
  • 100 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2004 - 14:30

We kunnen we door homogene oplossingen heenkijken.

Een badje kwik is toch ook een homogene oplossing? Daar kan je echter niet doorheen kijken. Zo zijn er vast nog wel wat vloeistoffen/oplossingen...

Iets verder lezen. Zie het 2e bericht van mij, hierin worden homogene oplossingen nog eens in gedeeld in 2 aparte klassen. De transparante en de niet transparante.

• Gast

Geplaatst op 09 januari 2004 - 17:36

Het ligt puur aan de eigenschappen die stoffen krijgen, als ze een verbinding met elkaar aangaan.

Miels

Miels

• >5k berichten
  • 14506 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 09 januari 2004 - 21:42

Iets verder lezen. Zie het 2e bericht van mij, hierin worden homogene oplossingen nog eens in gedeeld in 2 aparte klassen. De transparante en de niet transparante.

Ja, ik had het wel gelezen, had ik er inderdaad wel ff bij kunnen zeggen. Ik dacht dat je bedoelde dat vloeistoffen (zoals melk) een "verontreiniging" hebben met grotere moleculen. Bij een goede verdeling hiervan zou de vloeistof nog wel homogeen zijn. Maar goed, snap nu wel wat je bedoelt :shock:

Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

sanderol

sanderol

• >25 berichten
  • 100 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2004 - 22:11

no problem ik zou niet als een maloot reageren, en doen alsof je dom bent want dat slaat nergens op

• Gast

Geplaatst op 09 januari 2004 - 22:46

ik denk dat het iets te maken heeft met de manier waarop molecuken zich rangschikken. H2O is polair en zal dus in een zeker stramien gaan zitten. dat is denk ik de reden dat het fotonen doorlaat.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures