Springen naar inhoud

Geocentrisme

• Log in om te kunnen reageren

Trimus

Trimus

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 september 2008 - 17:25

Ik heb laatst een discussie gehad met mijn lerares wetenschappen over het al dan niet draaien van de aarde rond de zon

Toen ik vertelde dat haar gedacht "de aarde draait rond de zon" eigenlijk hetzelfde is als "de zon draait rond de aarde geloofde ze me niet

Als mijn uitleg niet duidelijk is, dit is wat ik bedoel:
http://nl.wikipedia....ki/Geocentrisme

Ik zocht over deze theorie een 'betrouwbare' website op google maar vond er niet echt een.
Weten jullie soms een website waar ik bewijsmateriaal kan halen?

Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bart Hoekstra

Bart Hoekstra

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 september 2008 - 18:42

Volgens mij zit het 'em erin dat je zegt dat ze beide eigenlijk hetzelfde zijn, je zou beter kunnen zeggen dat geen van beide echt te bewijzen is. Immers volgens de klassieke mechanica is de heliocentrische theorie beter, in het geval van de 'moderne' mechanica, de geocentrische.

Links:

http://www.astro.psu...c/a1/lec4n.html Niet volledig doorgelezen, maar deze site geeft verklaringen voor het heliocentrische systeem.
http://www.astro.uto...st210/both.html En deze ter illustratie :D

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 september 2008 - 19:46

Beweging is relatief: ga in het ruststelsel van de zon zitten en je ziet de aarde om je heen draaien, ga in het ruststelsel van de aarde zitten en je ziet de zon om je heen draaien.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

Kalkoen

Kalkoen

• >250 berichten
  • 389 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 september 2008 - 08:47

Beweging is relatief: ga in het ruststelsel van de zon zitten en je ziet de aarde om je heen draaien, ga in het ruststelsel van de aarde zitten en je ziet de zon om je heen draaien.

Beweging is inderdaad relatief, maar het heliocentrische model is gemakkelijker te verantwoorden om de doodeenvoudige reden dat de andere planeten eveneens rond de zon draaien. Mochten we alleen de zon kennen, is er niets dat ons belet om de zon rond de aarde te laten draaien. Nu hebben we, indien we de zon rond de aarde laten draaien, een effect dat de andere planeten die tussen aarde en zon liggen, een soort spiraalvormige baan rond de aarde zouden trekken. De buitenste planeten zouden steeds rondom de aarde draaien, maar de aarde zou niet het middenpunt zijn; het zou eerder een komeetbeweging zijn waarbij de andere planeten nogal dicht raken en dan jarenlang ver weg vliegen.

Veranderd door Kalkoen, 10 september 2008 - 08:48

Spitfire28

Spitfire28

• >250 berichten
  • 597 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 september 2008 - 12:16

Beweging is inderdaad relatief, maar het heliocentrische model is gemakkelijker te verantwoorden om de doodeenvoudige reden dat de andere planeten eveneens rond de zon draaien. Mochten we alleen de zon kennen, is er niets dat ons belet om de zon rond de aarde te laten draaien. Nu hebben we, indien we de zon rond de aarde laten draaien, een effect dat de andere planeten die tussen aarde en zon liggen, een soort spiraalvormige baan rond de aarde zouden trekken. De buitenste planeten zouden steeds rondom de aarde draaien, maar de aarde zou niet het middenpunt zijn; het zou eerder een komeetbeweging zijn waarbij de andere planeten nogal dicht raken en dan jarenlang ver weg vliegen.

Inderdaad, daar dacht ik deze morgen in de auto op weg naar het werk ook aan.

De zon kan niet tegelijk en rond de aarde en rond mars en en rond jupiter, ...

Indien de zon dat wel zou doen, dan zou een jaar langer duren en dan zou de zon meestal verder verwijderd liggen van de aarde dan nu het geval is.

Veranderd door Fabrice Macours, 10 september 2008 - 12:25

Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 september 2008 - 14:15

maar het heliocentrische model is gemakkelijker te verantwoorden om de doodeenvoudige reden dat de andere planeten eveneens rond de zon draaien.

Dat begrijp ik (natuurlijk), ik ging uit van de oorspronkelijke vraag

Ik heb laatst een discussie gehad met mijn lerares wetenschappen over het al dan niet draaien van de aarde rond de zon
Toen ik vertelde dat haar gedacht "de aarde draait rond de zon" eigenlijk hetzelfde is als "de zon draait rond de aarde geloofde ze me niet

Wanneer er andere planeten in het spel komen, gaat het verhaal niet meer op.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

Trimus

Trimus

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 september 2008 - 17:20

dank voor de antwoorden

Hallo1979

Hallo1979

• >1k berichten
  • 1172 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 september 2008 - 11:04

in de ruimte is alles relatief en het lijkt bijna een woordspelletje. In het verleden, toen het werk van Copernicus werd gepubliceerd over het heliocentrisch wereldbeeld, was dit een behoorlijk punt van discussie. De zon in het midden, maakte berekeningen niet echt makkelijker en leek het meer een esthetisch argument. In principe zou alles rond de aarde kunnen draaien en alles rond de zon (al zou het eerste leiden tot 'rare' planeetbanen). Toen Galileo zag dat jupiter manen had, was dit argument de nek omgedraait, want die maantjes draaien natuurlijk om Jupiter en niet om de aarde of de zon. zo werd het heliocentrisch wereldbeeld bevestigd
Geplaatste afbeelding

ca. honderd jaar later kwam de deense astronoom Tycho Brahe en hij stelde voor dat de zon om de aarde draait en alle andere planeten om de zon. Dit is te zien in het volgende plaatje.
Geplaatste afbeelding

Beide systemen geven exact dezelfde voorspellingen qua planeetbanen. Met die hypothese maak je de systemen volstrekt inwisselbaar. Als je aanneemt dat de overige planeten rond de zon draaien, dan kun je niet zien of de zon rond de aarde draait of andersom. Die inwisselbaarheid bedoelt de TS waarschijnlijk. Echter het is niet chiq om alle planeten rond de zon te laten draaien behalve de aarde. Tycho probeerde een oud systeem te redden, waarbij sentimenten een grotere rol speelden dan de ratio. Zeg maar gerust dat de aarde rond de zon draait, want de aarde heeft er de kracht niet voor om de zon voort te slepen

Veranderd door Hallo1979, 15 september 2008 - 11:09

"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent
the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 september 2008 - 21:48

Wetenschapshistorisch klopt bovenstaande niet zo zuiver:

De zon in het midden, maakte berekeningen niet echt makkelijker

Integendeel. De geocentristen moesten de vreselijkste kunstgrepen toepassen om de waarnemingen aan planeetbewegingen wiskundig rond te krijgen.

ca. honderd jaar later kwam de deense astronoom Tycho Brahe en hij stelde voor dat de zon om de aarde draait en alle andere planeten om de zon. Dit is te zien in het volgende plaatje.

Tycho was juist een heliocentrist.

Nicolaus Copernicus (February 19, 1473 – May 24, 1543)
Tycho Brahe, born Tyge Ottesen Brahe (December 14, 1546 – October 24, 1601),
Galileo Galilei (15 February 1564[2] – 8 January 1642)

Copernicus, met alle respect overigens, is ook zeker niet de bron van de idee van heliocentrisme.
http://en.wikipedia....i/Heliocentrism
Hij kreeg oude Griekse wetenschapsteksten, die eeuwenlang in Europa onbekend waren gebleven, ter beschikking en bouwde daar zwaar op.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Kalkoen

Kalkoen

• >250 berichten
  • 389 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 september 2008 - 22:06

Uiteraard kunt ge altijd, als gij goesting hebt, de aarde als centrum van het hele heelal stellen. Dan impliceert ge ook dat de aarde eigenlijk stil staat en dat zaken als het melkwegstelsel tegen een ongelooflijk abnormale snelheid op miljarden lichtjaren van ons, rond ons draaien, laat staan verder gelegen stelsels als andromeda, de crab nevel en dergelijke meer. U dat proberen voorstellen is niet gezond voor uw grijze hersenmassa... maar wiskundig mag dit geen probleem vormen.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 september 2008 - 22:11

Volgens wiki hebben jullie allebei gelijk: http://nl.wikipedia....ahe#Wereldbeeld

blaft

blaft

• >25 berichten
  • 40 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 oktober 2008 - 11:35

Volgens wiki hebben jullie allebei gelijk: http://nl.wikipedia....ahe#Wereldbeeld

Is het niet zo dat, zoals het artikel zegt, hij alleen in de zwaartekracht van de aarde geloofde? Haalt dit zijn theorie niet onderuit?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures