Munt opwerpen tot kop

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Munt opwerpen tot kop

Er is nog maar één concertticket beschikbaar, terwijl jij en je vriend beide willen gaan. De verkoper besluit een munt te werpen totdat hij kop heeft gegooid, met telkens kans p op kop (0<p<1), onafhankelijk van de vorige worpen.

Als het aantal benodigde worpen oneven is, krijgt je vriend het ticket, anders jij. Is dit een goede deal?

Mijn berekening:

X=aantal benodigde worpen tot kop

X heeft een geometrische verdeling Geo(p), oftewel
\(p_X(k)=P(X=k)=(1-p)^{k-1}p\)
voor k=1,2,...

De kans dat je vriend het ticket krijgt is
\(\sum_{oneven k}p_X(k)=\sum_{oneven k}(1-p)^{k-1}p=\sum_{k=0}^\infty (1-p)^{2k}p=\frac{-1}{p-2}\)
Evenzo de kans dat jij het ticket krijgt (is natuurlijk 1 minus de kans dat je vriend het krijgt):
\(\sum_{even k}p_X(k)=\sum_{even k}(1-p)^{k-1}p=\sum_{k=1}^\infty (1-p)^{2k-1}p=\frac{p-1}{p-2}\)
Het is een goede deal als
\(\frac{p-1}{p-2}>\frac{-1}{p-2}\)
oftewel
\(p-1>-1\)
en dat klopt aangezien p>0.

Mijn antwoord is derhalve: ja! Mijn boek zegt: nee! Waar gaat mijn redenering de mist in?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 582

Re: Munt opwerpen tot kop

\(\frac{p-1}{p-2}>\frac{-1}{p-2}\)
oftewel
\(p-1>-1\)


Hier;
\(p-2\)
is negatief en je werkt met ongelijkheden... ongelijkheidsteken moet dus wijzigen.

Berichten: 4.246

Re: Munt opwerpen tot kop

Phys schreef:Er is nog maar één concertticket beschikbaar, terwijl jij en je vriend beide willen gaan. De verkoper besluit een munt te werpen totdat hij kop heeft gegooid, met telkens kans p op kop (0<p<1), onafhankelijk van de vorige worpen.

Als het aantal benodigde worpen oneven is, krijgt je vriend het ticket, anders jij. Is dit een goede deal?
1.PNG
1.PNG (26.25 KiB) 428 keer bekeken


En inderdaad, Burgie heeft gelijk, de fout zit in de ongelijkheid.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Munt opwerpen tot kop

@dirkwb: Uit welk boek komt dit eigenlijk? Aan je scans te zien heb jij een hele reeks. (zelfde opmaak)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Munt opwerpen tot kop

Dat is uit "A Modern Introduction to Probability Theory (Understanding Why and How)", klik

(ik heb hetzelfde boek zie ik namelijk aan de opmaak en vraagstelling)

Bedankt voor het antwoord; het zat hem dus niet in de opzet maar in een elementaire fout, gelukkig :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer