[natuurkunde]Speciale relativiteit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 85

[natuurkunde]Speciale relativiteit

Een positieve pion (
\(\pi^+\)
) reist door een 1.2km lange tube. Dit deeltje bestaat voor 2.6 * 10^-8 s. Hoe snel moet het deeltje reizen om niet te vervallen voor het 't einde van de tube bereikt?

Het antwoord moet worden gegeven in de vorm
\(u = (1 - \Delta)c\)
. Dus
\({\Delta}t = \frac{1.2 \cdot 10^3}{(1 - \Delta)c}\)
, maar voor
\({\Delta}t\)
mag ik niet zomaar 2.6 * 10^-8 invullen. Hoe pak ik dit aan?

Berichten: 481

Re: [natuurkunde]Speciale relativiteit

Blijkbaar studeer je ook natuurkunde aan de UU, aangezien we vandaag deze vraag moesten oplossen tijdens de werkcollege :D

Goed, je merkt zelf ook al op dat het triviaal is om afstand/tijdsduur=snelheid toe te passen..

Weet je nog wat onze docent op de hoorcollege zei? Dat er bepaalde deeltjes in de atmosfeer zitten die we eigenlijk niet zouden moeten registreren, omdat hun levensduur te kort is, maar die we tóch waarnemen..

Dit is tijdsdilatie, omdat die deeltjes een gruwelijk hoge snelheid hebben "in de ruimte dimensie" lijken ze in de tijddimensie" langzamer" te gaan..

Voor die deeltje loopt de stopwatch die het bij zich heeft niet langzamer of sneller, aangezien zn stopwatch ten opzichte van zichzelf stil staat! Is dit een paradox? Nee, want omdat dat deeltje zo snel gaat, treed er lengtecontractie op, en lijkt de afstand aarde-deeltje kleiner. ( Lengtecontractie en tijdsdilatie zijn analoog aan elkaar net zoals dat de Witte wilt dat we ruimte en tijd analoog beschouwen.)

Oftewel: Je moet wat doen met de tijdsdilatie..
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.

Berichten: 32

Re: [natuurkunde]Speciale relativiteit

EDIT: ik zie dat er boven mij al een onderwijskundig-verantwoordere reactie staat, als je er echt niet uitkomt moet je hieronder verder lezen :D

--------------------------------------------------------------------------

volg je toevallig het vak speciale relativiteit aan de UU? ;p

gegeven is dat u * gamma * t0 gelijk is aan de lengte van de tube, namelijk 1,2*10^3 m.

u is gevraagd (uitgedrukt in c), gamma is onbekend maar kan wel uitgedrukt worden in u (met de standaard formule voor gamma, namelijk 1 / (wortel 1-(u^2/c^2)). Wanneer je die vergelijking oplost krijg je vanzelf u uitgedrukt in c. De rest is een kwestie van invullen ;) Succes ermee!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [natuurkunde]Speciale relativiteit

de Witte wilt dat we ruimte en tijd analoog beschouwen.)
Kuch, het is Witte :D (we hebben het hier toch over de Darth Tutor ;) )
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 481

Re: [natuurkunde]Speciale relativiteit

hehe :D

Wel respect voor zijn didactische vaardigheden .. :P
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.

Reageer