Deeltjesversneller

Moderator: physicalattraction

Berichten: 61

Deeltjesversneller

Betreft de deeltjesversneller:

waar kan ik begrijpelijke info vinden?

is het werkelijk zo gevaarlijk als sommigen zeggen?

Berichten: 8.614

Re: Deeltjesversneller

Zie hier. En nee, er is niets gevaarlijks aan.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 308

Re: Deeltjesversneller

Ik hoorde op het RTL nieuws verschillende keren de bewering dat de snelheid van de deeltjes nog flink omhoog zal gaan. Dat lijkt mij sterk ...

Bij CERN hebben ze dus een buis van 27 km lang tot 10^-12 bar (of nog lager?) of zo leeggetrokken, zodat protonen die afstand zonder botsingen af kunnen leggen. Indrukwekkend, hoor.

Berichten: 61

Re: Deeltjesversneller

Wat moet ik mij voorstellen bij het kleinste deeltje?

Heeft het b.v. een kleur? Waarschijnlijk niet.

Als je dat deeltje doormidden zou willen hakken, wat gebeurt er dan?

Bestaat dat deeltje uit een stof of is het iets anders?

Moeilijke materie, vind ik.

Berichten: 43

Re: Deeltjesversneller

ster100 schreef:Wat moet ik mij voorstellen bij het kleinste deeltje?

Heeft het b.v. een kleur? Waarschijnlijk niet.

Als je dat deeltje doormidden zou willen hakken, wat gebeurt er dan?

Bestaat dat deeltje uit een stof of is het iets anders?

Moeilijke materie, vind ik.


Het staat volgens mij al meerdere keren op dit forum, maar zal het toch maar uitleggen.

1. Het kleinste deeltje is inderdaad heel moeilijk voor te stellen. Wetenschappers weten er niets over en proberen het nu te zoeken.

2. We weten dus ook niet welke kleur het heeft (als het die al heeft, want misschien is het deeltje kleiner dan een foton (het deeltje dat "licht is" en alle andere straling)).

3. Geen idee... waarschijnlijk ontstaat er dan een enorme berg energie, maar misschien kan het ook gewoon niet

4. Het deeltje IS de stof. Als het uit (een) stof zou bestaan, zou het niet het kleinste deeltje zijn :D

5. Inderdaad niet het makkelijkste onderwerp ter wereld nee.
"Ha ha ha... hun zijn wel dom :)"

"Wiskunde is leuker als je denkt"

Berichten: 4.502

Re: Deeltjesversneller

Ik las in het een of andere pop-wetenschappelijk geschrift het woord TACHYON,zijnde een deeltje dat met bovenlichtsnelheid door het Universum raast en daardoor het een of andere effect heeft op tijd-dilatatie.

Mogelijk allemaal fantasie,het object van CERN wekt mijn nieuwsgierigheid;wat streven de donerende regeringen na om dit object te realiseren,een mini blackhole of wat dan ook ?

Men moet er op ,politiek nivo wel winst in zien,gezien het geinvesteerde geld.

Nb. De rondrazende deeltjes worden gevangen gehouden door een buisvormig magnetisch veld,een onderdruk-constructie is mij niet bekend en lijkt me in deze afmeting onuitvoerbaar.

Berichten: 8.614

Re: Deeltjesversneller

oktagon schreef:Ik las in het een of andere pop-wetenschappelijk geschrift het woord TACHYON,zijnde een deeltje dat met bovenlichtsnelheid door het Universum raast en daardoor het een of andere effect heeft op tijd-dilatatie.

Mogelijk allemaal fantasie
Fantasie zou ik het niet noemen, daar doet de wetenschap namelijk niet aan. Het tachyon is uiteraard een hypothetisch deeltje, maar ze worden in verschillende theorieën gebruikt.
,het object van CERN wekt mijn nieuwsgierigheid;wat streven de donerende regeringen na om dit object te realiseren,een mini blackhole of wat dan ook ?
Zie
Men moet er op ,politiek nivo wel winst in zien,gezien het geinvesteerde geld.
Wat de winst op politiek niveau is (als die er al is), weet ik niet.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Deeltjesversneller

Nb. De rondrazende deeltjes worden gevangen gehouden door een buisvormig magnetisch veld,een onderdruk-constructie is mij niet bekend en lijkt me in deze afmeting onuitvoerbaar.
Toch is de hele buis wel vacuüm, anders zouden de (anti-)protonen niet rondgaan, maar al heel snel ergens tegenaan botsen. De precieze druk weet ik niet. Een collega van me las ergens 10-13, maar in dat artikel stond geen eenheid. Sterk staaltje journalistiek.... :-)

Berichten: 4.502

Re: Deeltjesversneller

Het zou de bedoeling zijn om waterstof-protonen met elkaar in botsing te laten komen om daarvan de gevolgen te weten te komen. In theorie wel berekend door de bijbehorende wetenschappers.

Aangezien de politiek geld investeert in dit project,vraag ik me af -ik las dat nog niet- dat het einddoel het realiseren van waterstof-energie zou zijn en als we dat onder de knie krijgen via deze deeltjes-versneller hebben we langdurig schone energie ter beschikking!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Deeltjesversneller

oktagon schreef:Het zou de bedoeling zijn om waterstof-protonen met elkaar in botsing te laten komen om daarvan de gevolgen te weten te komen. In theorie wel berekend door de bijbehorende wetenschappers.

Aangezien de politiek geld investeert in dit project,vraag ik me af -ik las dat nog niet- dat het einddoel het realiseren van waterstof-energie zou zijn en als we dat onder de knie krijgen via deze deeltjes-versneller hebben we langdurig schone energie ter beschikking!
Ik zie geen enkel verband tussen de experimenten bij CERN en de waterstofeconomie. Er wordt weliswaar waterstof gebruikt om protonen van te maken, maar vervolgens worden ze zo hard op elkaar gebotst dat er geen waterstof/proton meer overblijft. Lijkt me niet de bedoeling dat je dat in je auto gaat herhalen....

Berichten: 389

Re: Deeltjesversneller

Ik zie geen enkel verband tussen de experimenten bij CERN en de waterstofeconomie. Er wordt weliswaar waterstof gebruikt om protonen van te maken, maar vervolgens worden ze zo hard op elkaar gebotst dat er geen waterstof/proton meer overblijft. Lijkt me niet de bedoeling dat je dat in je auto gaat herhalen....


Oktagon bedoeld hoogstwaarschijnlijk kernfusie om op basis de aanmaak van helium uit waterstof, zoals dit in de zon gebeurt, energie te maken. Dit is inderdaad iets anders dan waterstofenergie waar naar men doorgaans verwijs bij wagens waar men waterstof als brandstof gebruikt, maar in principe haalt men wel energie uit waterstof bij waterstoffusie. Het is dus juist wat oktagon zegt... maar het is niet wat men doorgaans bedoeld.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Deeltjesversneller

Ook kernfusie wordt niet gerealiseerd in de tunnels van CERN, er zal geen helium atoom gemaakt worden uit twee protonen. Dit is ook helemaal niet de bedoeling van dit project, daar zijn ze nu ITER voor aan het bouwen in Frankrijk, maar dat is weer een heel ander onderwerp.

Berichten: 43

Re: Deeltjesversneller

Ik kreeg net bij de les natuurkunde een vraag:

"Als je een rechte deeltjesversneller hebt, kun je gebruik maken van buisjes, ..."

(Vanaf het begin punt van het elektron worden buisjes opgesteld met ruimtes ertussen. De buisjes zijn vanaf het begin constant verschillend van lading, dus positief, negatief, positief, negatief. Het eerste buisje waar het elektron naartoe gaat is positief, dus die trekt het elektron aan. Wanneer het elektron in het buisje is (binnen een geleider is geen kracht) worden alle ladingen omgedraaid, dus de buisjes die positief zijn worden negatief en andersom. het volgende buisje trekt het elektron dus aan en het buisje waar het elektron in zat, stoot het af. Hierdoor wordt het elektron versneld. Dit wisselen en versnellen wordt gerealiseerd door blokspanning. Dit idee werkt alleen als de buisjes steeds langer worden, want het elektron gaat steeds sneller)

"maar de LHC is rond. Ik neem aan dat ze niet 1100x per seconde buisjes van grootte gaan veranderen, dus mijn vraag is: hoe versnellen ze dan een elektron, als je geen buisjes kunt gebruiken?"

Ik heb er overnagedacht, maar ik zou het Echt niet weten.

Wie kan het me uitleggen?
"Ha ha ha... hun zijn wel dom :)"

"Wiskunde is leuker als je denkt"

Gebruikersavatar
Berichten: 682

Re: Deeltjesversneller

Zou je dat niet kunnen realiseren door het aanpassen van de frequentie van de wisselspanning?
Help WSF met het vouwen van eiwitten en zo ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden in de vrije tijd van je chip:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 43

Re: Deeltjesversneller

Nog niet aan gedacht, maar volgens mij zou dat ook niet kunnen. Op een bepaald moment versnelt het geladen deeltje namelijk niet meer. Dan zou je geen regelmatige blokspanning krijgen, maar een speciaal voor de situatie gemaakte spanningswisseling. Ik heb het toch even berekent (met de simpelste berekening ooit):

Als een geladen deeltje met na genoeg de lichtsnelheid door de tunnel gaat, gaat het ongeveer 1100 keer per seconde door één buisje. Dat zou betekenen dat de frequentie 1100 Hz moet zijn.

Daar komt nog bovenop dat als buisje 1 bijvoorbeeld 10 cm lang is en buisje 481 ongeveer 70 cm lang is, je een ongelofelijk vaag ritme krijgt in de wisselspanning, die volgens mij zelfs onmogelijk is.

Volgens de officiële LHC site werkt het apparaat met magneten, maar hoe het precies werkt? Iemand?
"Ha ha ha... hun zijn wel dom :)"

"Wiskunde is leuker als je denkt"

Reageer