[optica] beeld verkleinen bij vaste voorwerpafstand

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[optica] beeld verkleinen bij vaste voorwerpafstand

De situatie is als volgt:

Een zelfgemaakte opstelling met de volgorde "lamp - voorwerp - lens - beeld" wordt nader onderzocht. Het is alleen mogelijk door middel van een tandheugel de positie van de lens te veranderen. Nu moet het beeld verkleind worden, maar zonder fysische aanpassingen aan het model.

Er staat mij iets van bij dat het beeld verkleind kan worden door er een diafragma voor te zetten. Ik heb wel eens een proef gedaan in de natuurkundelessen en met het veranderen van de lensopening veranderde ook het beeld.

Mijn vraag is nu: Kan ik, door middel van het verkleinen van het diafragma, het beeld verkleinen? Indien dit niet het geval is, bestaat er een andere methode om hetzelfde effect te krijgen, zonder daarbij het model aan te passen?

Alvast bedankt,

Nick

Berichten: 389

Re: [optica] beeld verkleinen bij vaste voorwerpafstand

Het diafragma vergroten of verkleinen heeft niets te maken met het verkleinen van het voorwerp. Het enige wat het diafragma doet, is de randstraling zoveel mogelijk beperken dat er geen dubbel beeld kan gevormd worden. Een mooi woord hiervoor is sferische aberratie: dit heeft te maken met het feit dat een lens niet perfect bol is, maar wat afwijkt. Straling bij de rand van de lens wordt niet perfect door het focus gestuurt. De beste beeldkwaliteit krijgt men door een kleine diafragma-opening, zodat enkel het middelste deel van de lens de lenswerking verzorgt in uw opstelling. Dit vereist een sterke lichtbron en verklaart waarom uw oogpupillen verwijden bij donkerte: er kan dan meer licht binnen.

Dus, de enige manier om uw beeld te wijzigen, is de lens verplaatsen of lenzen bijsteken. Een eenvoudig hulpmiddel is het lenzenschema eens tekenen. Een snelle redenering leert dat u het absolute minimum bereikt bij perfecte focus: schermafstand = focusafstand. Dus om een zo klein mogelijk beeld te vormen, komt het erop aan uw scherm dichter bij uw lens te plaatsen; de afstand tussen scherm en lens moet echter groter zijn dan de focusafstand. Dan krijgt u een omgekeerd en verkleind beeld.

Reageer