Oceanen onder stroom zetten

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

Oceanen onder stroom zetten

Ik vroeg me laatst af of het mogelijk is om met een aantal elektriciteitscentrales de oceanen onder een dusdanig hoge spaning te zetten dat alle dieren in die oceanen zouden sterven?

Zou dat met alle elektriciteit die er in de wereld opgewekt wordt mogelijk zijn , of zou dat niet lukken om zoveel stroom op te wekken? En zou het dan ook bijvoorbeeld zo zijn dat als de stroom aan de oostkust van de VS in de oceaan gelaten wordt dat als je dan in de Noordzee op het strand in de zee stapt je gelijk onder stroom staat?

:D

Berichten: 311

Re: Oceanen onder stroom zetten

Haha....wat ben je van plan? :D

Als je de Noordzee met 1 pool van jouw centrales verbindt, staat de volledige oceaan onder dezelfde spanning (eenvoudig bekeken...natuurlijk te zien welk elektriciteitsnet..., weerstand water,...), dus, net zoals een vogeltje veilig op een hoogspanningsgeleider, zwemmen de visjes veilig tussen het water.

Indien je de andere pool in de VS dompelt, dan begint, zonder weerstand en andere verliezen, de elektrolyse van water reeds bij anderhalve volt. Wanneer je de volledige oceaan in zuurstofgas en waterstofgas omgezet hebt, zullen de visjes wel gestorven zijn. Dit vergt nogal wat energie...

Groetsels,

Victor
Only an optimist can see the nature of suffering

Berichten: 5

Re: Oceanen onder stroom zetten

Victor schreef:Haha....wat ben je van plan? :D

Als je de Noordzee met 1 pool van jouw centrales verbindt, staat de volledige oceaan onder dezelfde spanning (eenvoudig bekeken...natuurlijk te zien welk elektriciteitsnet..., weerstand water,...), dus, net zoals een vogeltje veilig op een hoogspanningsgeleider, zwemmen de visjes veilig tussen het water.

Indien je de andere pool in de VS dompelt, dan begint, zonder weerstand en andere verliezen, de elektrolyse van water reeds bij anderhalve volt. Wanneer je de volledige oceaan in zuurstofgas en waterstofgas omgezet hebt, zullen de visjes wel gestorven zijn. Dit vergt nogal wat energie...

Groetsels,

Victor
Ik ben helemaal niks van plan , maar ik vroeg het me gewoon even af.

Maar goed hoeveel elektriciteit is daar dan voor nodig?

Zou het kunnen met de huidige elektriciteit productie wereldwijd?

Berichten: 311

Re: Oceanen onder stroom zetten

Euh...als je wil weten hoeveel energie nodig is om de zee te elektrolyseren...moet je me zo'n schatting geven van hoeveel kg water ze bevat. Enne...ja, dit kunnen alle elektriciteitscentrales aan...het voltage en amperage doen er niet zo toe, wel zul je lang genoeg moeten wachten en genoeg aangerijkt Uranium 238.

Absurde discussie :D

Groeten,

Victor
Only an optimist can see the nature of suffering

Berichten: 12.262

Re: Oceanen onder stroom zetten

Electrolyseren hoeft nou ook weer niet. Natuurlijk is het absurd, maar je zou een oceaan kunnen electrocuteren, dat kan tenslotte ook met een aquarium.

Probleem is alleen dat oceanen nogal groot zijn. Als je over bijv 5000 km een dodelijke spanningsgradient van 100V/meter wilt aanbregen, dan zou je 500MV spanning nodig hebben. Hoeveel stroom er dan gaat lopen... vast meer dan je kunt opbrengen :D
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 119

Re: Oceanen onder stroom zetten

Gaat er ook stroom verloren over afstanden? Heeft iemand hier een formule voor?
Why does it have to be human or divine? Maybe human is divine. ---The Da Vinci Code, Robert Langdon

Berichten: 311

Re: Oceanen onder stroom zetten

De wet van Ohm en Pouillet.

Spanning = Stroom * weerstand

Weerstand = materiaalconstante*lengte/diameter

Aangezien bij de zee de diameter erg groot is (diepte en breedte), zal de weerstand erg klein zijn...alhoewel...de lengte en materiaalconstante groot zullen zijn...

Indien je 2 aardelektrodes over een afstand van 100 meter van elkaar plaatst, dan zal de weerstand van het stuk grond (behalve aan de elektrodes zelf) bijna 0 zijn.

Groeten,

Victor
Only an optimist can see the nature of suffering

Berichten: 25

Re: Oceanen onder stroom zetten

Stroom kan niet verloren gaan. De stroom die je aan de ene kant erin stopt komt er aan de andere kant er terug uit. Maar ik begrijp je vraag, wat een probleem zal zijn is een hoog genoege spanning opwekken om een merkbare stroom te doen vloeien. Ik heb geen idee over de weerstand van de oceaan maar ik ben er zeker van dat je kabel (voor de terugvoerleiding) meer weerstand zal hebben dan de oceaan. Meer spanning wil niet zeggen meer stroom in dit geval omdat de kabel in serie staat met de oceaan en er kan dus maar een stroom vloeien. De kabel zal wel warmer worden omdat hier de stroom gebundeld wordt en de spanning over de kabel volgens mij hoger zal zijn. De oceaan kan je eigenlijk beschouwen als een heel groot aantal kabels parallel dus de totale weerstand zal hier kleiner zijn. Maar als je zo een vis wil doden zal je geluk moeten hebben, het hangt van de vis af hoeveel stroom dat door hem/haar zal gaan omdat deze een bepaalde weerstand heeft.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Oceanen onder stroom zetten

Victor schreef:De wet van Ohm en Pouillet.

Spanning = Stroom * weerstand

Weerstand = materiaalconstante*lengte/diameterdoorsnede
diameter is de afstand van de ene kant naar de andere, doorsnede is de oppervlakte dwars op de stroomrichting, en die heb je nodig.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 389

Re: Oceanen onder stroom zetten

Een absurde discussie, maar wel eens grappig om over na te denken!

De hele oceaan onder spanning zetten, of dat gaat... ik denk van niet. Enkel en alleen omdat we in dat geval het woordje "aarden" nogal letterlijk nemen. Stroom kiest altijd de snelste kant om z'n kring te sluiten. Dit wil dus zeggen, we kunnen een strook van enkele meter spanningsveld creëren tussen de electroden, maar om alle vissen te electrocuteren, hebben we dus meerdere kruisende stroomkringen nodig. Dit alleen al is een fameuze constructie. Vraag mij geen cijfers, ik ken ze niet.

Een leuke annekdote in de marge is wel: de eerste zeekabels voor telegrafie die eind jaren 1800 tussen amerika en europa werden gelegd, waren letterlijk éénrichtingskabels. Het opzet was toen dat de stroomkring tussen de telegrafen werd gemaakt door een geïsoleerde draad heen en de oceaan als geleider in de terugweg. Nu was de stroompuls te zwak om enig signaal te ontvangen. De operatoren van de telegrafielijn hadden er dus niet beter op gevonden om de spanning op te drijven. Het is uiteindelijk gelukt om contact te maken tussen amerika en europa, pas toen er uitermate hoge spanning op werd gezet. Echter niet voor lang, na enige tijd was de kabel doorgebrand (een staalkabel van toch wel enkele centimeter dik). Bij een volgende aanleg van een kabel was men dus zo slim om twee kabels in één te verwerken, zo kon men met veel minder spanning een veel beter effect verkrijgen.

Reageer