Experiment aërodynamica vliegtuigvleugel[pws]

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 42

Experiment a

Ik moet voor mijn pws een onderzoek doen, wat voor onderzoek zou ik kunnen uitvoeren in de lab van school of op een universiteit UTDelft is nog niet zeker.. iedeen??

Gr. Allan
Life goes on...

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: Experiment a

Een vliegtuigvleugel van een modelvliegtuigje of zelf maken van schuimrubber ophangen in een windtunnel (al dan niet zelfgemaakt). Een manier bedenken om de vleugel te wegen en dan kijken wat er gebeurt als je een flow door de tunnel laat gaan. (hoek veranderen enzo)

Ik heb dit op mijn oude school zien gebeuren met ong. de volgende middelen:

-kartonnen doos (windtunnel)

-schuimrubber (vleugel)

-ventilator

-weegmechanisme

Verder weet ik niet precies hoeveel testen je wil doen, maar ik zou eerst goed de theorie bekijken...
TU/e Werktuigbouwkunde

Gebruikersavatar
Berichten: 42

Re: Experiment a

Oke, wat kan ik mou meten en hoe als ik het zelf bouw, of kan ik alleen waarnemen wat er gebeurt? en waar zou ik eventueel info kunnen vinden over hoe je het moet bouwen?

zou de universiteit van enschede of andere in nederland een windtunnel beschikbaar stellen?

dank
Life goes on...

Berichten: 389

Re: Experiment a

zou de universiteit van enschede of andere in nederland een windtunnel beschikbaar stellen?
pws? wat is dat? een eindwerk in het middelbaar? Nee, in dat geval zal het moeilijk worden om aan een windtunnel te geraken. Koop een dikke afvoerbuis in één of andere klusjeswinkel, zet daaraan een ventilator en klaar is kees.

Wees wat inventief. Bijvoorbeeld, hang een elastiekje, een veertje of iets aan de ophanging van de vleugel (buiten het windgebied dan), met een merktekentje aan het einde en zet daarnaast een schaal. Of gebruik een keukenweegschaal, enfin, keuze genoeg.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Experiment a

pws? wat is dat? een eindwerk in het middelbaar? Nee, in dat geval zal het moeilijk worden om aan een windtunnel te geraken. Koop een dikke afvoerbuis in één of andere klusjeswinkel, zet daaraan een ventilator en klaar is kees.
Met een ventilator krijg je een roterende stroming in plaatst van een laminaire stroming. Dit kun je overigens met bijvoorbeeld een bundel rietjes grotendeels tegengaan. Universiteiten hebben veelal van dit soort "primitieve windtunnels", dus toch maar even informeren. Het zelf bouwen van een "windtunnel" kost meer tijd en geld dan je zou denken.
Wees wat inventief. Bijvoorbeeld, hang een elastiekje, een veertje of iets aan de ophanging van de vleugel (buiten het windgebied dan), met een merktekentje aan het einde en zet daarnaast een schaal. Of gebruik een keukenweegschaal, enfin, keuze genoeg.
Hebben ze tegenwoordig geen krachtmeters meer op de middelbare school? Een elastiekje of een goedkoop veertje is te niet-linear om nauwkeurige metingen mee te doen
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer