Springen naar inhoud

Verdamping zwart gat

• Log in om te kunnen reageren

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 september 2008 - 16:56

Kan een zwart gat verdampen? Hoe gaat dat dan in z'n werk? Ik heb altijd geleerd dat niets uit een zwart gat kan ontsnappen, dus hoe kan een zwart gat dan uit elkaar vallen/verdampen? Heeft dat iets met de Hawkingsstraling te maken? En geldt dat verdampen alleen bij hele kleine zwarte gaten of kunnen grote zwarte gaten ook verdampen?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 september 2008 - 18:00

Kan een zwart gat verdampen?

Yup (In Hawking's : Het Heelal, verleden en toekomst van ruimte en tijd. 1988 is hier een hoofdstukje aan gewijd).

Ik heb altijd geleerd dat niets uit een zwart gat kan ontsnappen, dus hoe kan een zwart gat dan uit elkaar vallen/verdampen?

Datgeen je geleerd hebt is gewoon onjuist. Simpel. niet? Dat is echter niet echt erg. Newton is prima bruikbaar als idee terwijl het eigenlijk niet klopt (absolute tijd... puh! wie denk je dat je voor de gek houdt Newton). Je kunt beter een hoop mensen een beetje inzicht geven in Newton dan dat ze volledig afhaken bij Einstein. Zoiets soortgelijks vermoed ik bij zwarte gaten.

Heeft dat iets met de Hawkingsstraling te maken?

Ja, dat is namelijk 'het verdampen'.

En geldt dat verdampen alleen bij hele kleine zwarte gaten of kunnen grote zwarte gaten ook verdampen?

Bij allebei, maar bij zware zwarte gaten zal het weinig invloed hebben.

MacHans

MacHans

• >250 berichten
  • 500 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2009 - 12:45

Yup, de verdampingssnelheid is omgekeerd evenredig met de grootte van het zwarte gat (hoe kleiner het gat, des te sneller de verdamping).
Ik meende dat dit kwam door kwantumfluctuaties (het ontstaan van deeltjes en hun antideeltjes) valkbij de waarnemingshorizon, som valt het antideeltje in het zwarte gat, zodat het normale deeltje kan ontsnappen en wat energie van het zwarte gat meeneemt. Maar het ding is, die verdamping bij een gemiddeld zwart gat, is iets van een paar microkelvin, dat terwijl de kosmische achtergrondstraling boven de 3 kelvin licht. Daardoor neemt het zwarte gat juist energie op, en blijft groeien. Pas als je kosmische achtergrondstraling bijna nihil is geworden, verdamp het gat pas echt.
En dan heb je ook nog eens 'kosmisch stof', piepkleine komeetjes, en soms zelfs hele sterren die in het zwarte gat vallen, dus voorlopig zullen we nog geen zwarte gaten zien verdwijnen..

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures