Naamgeving alkaan

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

Naamgeving alkaan

Na enkele uren een boekje te hebben doorgenomen over de naamgeving bij koolwaterstoffen, dacht ik dat ik het wel zo'n beetje begreep. Tot ik bij deze vraag kwam.

Geef de naam van:

H

H-C-H

H H |

| | |

H-C-C-C-H

| | |

H H |

H-C-H

|

H

^dit heet methylbutaan. Ik begrijp dat niet want als ik de langste keten tel, dan zijn er 3 C-atomen, dus propaan. Waarom moet een van die CH3 groepen nog bij de langste keten worden opgeteld?

HELP!!!!!! :D

Al vast bedankt. :P

Ciao.

Berichten: 13

Re: Naamgeving alkaan

ohh mijn schema is na het plaatsen misvormd. :P :D

Ik zag ook nog ergens staan 'Zoek de langste onvertakte keten. Let hierbij op eventuele bochten, die alleen door de schrijfwijze ontstaan zijn.'

Kan iemand mij dat laatste, gemarkeerde stukje uitleggen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Naamgeving alkaan

^ is propaan

Dit is methylbutaan:

Afbeelding

Van die tekening van jou raak ik niet echt wijs. Misschien is het een goed idee in paint een tekening te maken, uploaden op imageshack en je vraag herformuleren?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 13

Re: Naamgeving alkaan

Afbeelding

Okey deze bedoelde ik dan.

Ik heb gewoon problemen met het vinden van de hoofdketen denk ik.

Hoe moet ik weten/zien dat een van die CH3-groepen bij de hoofdketen hoort? Waarom is die ander CH3-groep dan een zijketen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Naamgeving alkaan

Je moet de langst mogelijke rij opeenvolgende C atomen maken. Je begint dus in jouw stof bijvoorbeeld bovenaan en dan kom je op die 'splitsing'. Je ziet vrij snel dat je een langere keten krijgt als je verdertelt langs links.

Je krijgt dus een keten met 4 C atomen en een 'aanhangsel' met 1 C op de 2de positie dus krijg je 2-methylbutaan

Ik hoop dat het zo min of meer duidelijk is.

Edit: die 2 hoef je niet perse te schrijven in dit geval omdat de methylgroep enkel op de 2de positie kan staan.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 99

Re: Naamgeving alkaan

Wat is de langste die je kunt maken?

3 horizontale c's en dan mag je nog een c meenemen (omhoog of omlaag).

zo krijg je je langste keten (4 c's dus),

die andere c wordt dan je methylgroep.

Voor de langste keten mag je dus best een bocht maken (omhoog of omlaag)
Raga

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Naamgeving alkaan

Je moet gewoon de langst mogelijke keten opzoeken. Dat je hiervoor een hoekje om moet, doet niet ter zake. Zie hieronder, waar ik voor de makkelijkheid de H-atomen weglaat (is lastig op een forum):

Code: Selecteer alles

C-C-C-C-C-C-C-C

  

  

  

  

C-C-C	 C

|	 |

C-C-C-C
Beide ketens bestaan uit 8 C-atomen (de stof heet dus octaan). Zetten we er nu nog 3 extra C atomen aan:

Code: Selecteer alles

	  C

  |

  C

  |

  C

  |

C*-C*-C-C-C-C-C-C

  C

  |

  C	 

  |	 

  C	 

  |	 

C*-C*-C	 C

  |	 |

  C-C-C-C
[/color]

Dan zijn de C-atomen met een sterretje niet meer opgenomen in de langste keten zoals in het eerste voorbeeld wel het geval was. De langste keten die te vinden is, is nu 9 stuks, dus we hebben te maken met nonaan. Dan zit er een zijgroep van 2 C-atomen aan vast (ethyl). Dan heb je de keus uit de volgende naamgeving:

4-ethyl-nonaan of

7-ethyl-nonaan

Je zult waarschijnlijk weten dat "we" hebben afgesproken om in zulke gevallen de nummering zo laag mogelijk te houden dus is het 4-ethyl-nonaan.

Dit is echter meer een kwestie van goed kijken, dan van begrijpen.

PS Wil je zulke ketens goed kunnen tekenen, plaats ze dan tussen CODE-tags. Dan is het nog best wel lastig (vandaar dat ik de H-atomen weglaat), maar nu lijkt het tenminste ergens op.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 389

Re: Naamgeving alkaan

En omdat het een visueel probleem betreft, voor de zekerheid nog eens:

[img=http://img369.imageshack.us/img369/4154/antwns6.th.png]

Volg de rode bolletjes

Berichten: 13

Re: Naamgeving alkaan

Bedankt allemaal.
Voor de langste keten mag je dus best een bocht maken (omhoog of omlaag)
Hier zat mijn probleem denk ik. Ik wist niet dat je zelf maar een lang keten moest gaan zoeken, met eventuele bochten erin.

Nouja, nu begrijp ik het weer gelukkig. :D

Reageer