Radioactiviteit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

Radioactiviteit

Tijdens een van mijn lessen hebben een paar bijdehandse leerlingen een vraag gesteld waar ik niet meteen een antwoord op kon verzinnen. Na wat gegoogle heb ik nog steeds geen antwoord.

Daarom probeer ik het hier eens.

Wanneer beta-stralen gevormd worden dan wordt in de kern van het nuclide een neutron omgezet in een proton en een electron. Beta-stralen zijn electronen en verlaten dus het nuclide.

Voorbeeld: 21082Pb ---> 21083Bi + 0-1e +00Y

Waarom is het nieuw gevormde nuclide neutraal vermits een neutraal deeltje (neutron) omgezet is in een positief geladen deeltje (proton) en het negatief geladen deeltje verdwijnt onder vorm van radioactieve straling?

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: Radioactiviteit

Wat bedoel je met neutraal?

De Bismuth-kern heeft toch een lading van 83+
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

Berichten: 7

Re: Radioactiviteit

De kern is inderdaad positief geladen.

Maar het 21083Bi nuclide is wel neutraal he. :D

Berichten: 311

Re: Radioactiviteit

Hm...goeie opmerking!

'kVind ook niets op het web..

Enkel bij een alpha-verval duidt men op de lading (wordt ook gebruikt als bliksemafleider...omwille van die lading...zodat veel geladen moleculen rond de afleider gaan zitten...en zo de bliksem 'aantrekken').

Bij Beta-verval...

Volgens mij...wil men de notatie niet overbelasten door de "chemische lading" erbij te noteren...maar draagt het atoom wel een lading. Zoals bij het elektron-capture, waarbij een elektron vanuit de binnenste schil door de kern wordt verwerkt...en een het 'gat' gevuld wordt door een elektron uit een hogere schil...enz... Men gaat ook niet dieper in op de uiteindelijke lading. Maar zeker ben ik niet...het is wel heel vreemd dat men er het nooit over heeft...

Groeten,

Victor
Only an optimist can see the nature of suffering

Berichten: 389

Re: Radioactiviteit

Er is zowel een beta- als beta+ verval mogelijk. Men spreekt respectievelijk van negatron en positronverval. In het eerste geval wordt een neutron omgezet to een proton, in het tweede geval gebeurt net het omgekeerde. Respectievelijk wordt dan een negatron (cf. electron) uitgestuurt, of een positron (een "positief electron" als het ware).

Bij beta- gebeurt dus het volgende: Z+1, N-1 dus A=constant. Maar ook: e + 1 (van het uitgestuurde electron)

Het spreekt dus voor zich dat de totale lading van het atoom niet wijzigt. Alle lading van het totale atoom is dus steeds aanwezig, en vermits de lading vooraf zo was, is er na het splitsen van neutronen(0) in protonen(+1) en electronen(-1) nog steeds 0 lading. Men creëert een proton bij, maar men stoot uit de kern een negatieve lading. De lading van het gehele atoom is dus nooit gewijzigd.

De misvatting zit hem volgens mij in het volgende: het is niet zo dat het electron ergens in het wilde weg de wereld intrekt; dit blijft gewoon rond de kern draaien in één van de electronenschillen. Wel kan het hierbij gebeuren - niet noodzakelijk- dat het atoom in geëxciteerde toestand komt. Om dit te verhelpen, kan gamma-straling worden uitgestraald die de energie-wijzigingen door het uiteenvallen van het neutron helpt relaxeren. Zo kan het nieuwe electron terugvallen in een juiste valentieschil.

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: Radioactiviteit

Als je het Bi-atoom bedoeld, dan zal deze na het beta-verval idd postief geladen worden.

Naar mijn mening blijft het beta-deeltje niet rond de kern zweven.

Het beta-deeltje zal waarschijnlijk door naburige atomen ingevangen worden.

Uiteindelijk zal het positieve Bi-atoom ook wel een elektron invangen om weer neutraal te worden
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

Berichten: 311

Re: Radioactiviteit

Hmm..denk ik ook. De buitenste elektronen trekken de wijde wereld in (voor'n aantal centimeters lucht), de middenste in 't stukje, netjes opgevangen.
Only an optimist can see the nature of suffering

Berichten: 389

Re: Radioactiviteit

Even opgezocht in een cursus chemie van enkele jaren geleden: bij het betaverval zijn er nog antineutrino's betrokken die een deel van de straling opnemen. Van de elektronen staat er niets in.

Nu, bij het alphaverval staat het wel expliciet vermeldt dat een Po-atoom vervalt naar Pb2-, maar heel snel electronen van elders aantrekt.

Dus, een andere mogelijkheid is inderdaad dat er tijdelijk lading ontstaat, maar in kristallen is er sowieso altijd een ladingsdefeciet, en dat zal steeds worden gecompenseerd door naburige electronen die zich anders positioneren.

Gebruikersavatar
Berichten: 119

Re: Radioactiviteit

Hoe lang is de levensduur van een bèta-licht? Ik las erover in het SAS survival-boek (jawel :D ). Het schijnt heel handig te zijn voor het lezen vaan een kaart en dergelijke. Ik kon er in het nederlands weinig over vinden, maar google naar "Bèta-light" en de resultaten vliegen je om de oren!
Why does it have to be human or divine? Maybe human is divine. ---The Da Vinci Code, Robert Langdon

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Radioactiviteit

Let alleen op de kern.

Er wordt een elektron weggeschoten. De kern raakt lading -|e| kwijt. Dat is gelijkwaardig met: de kern krijgt +|e|.

De lading van de dochterkern is inderdaad = de lading vd moederkern + |e|. Voilà!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Radioactiviteit

Dit is gewoon de crux:
jaja schreef:Als je het Bi-atoom bedoeld, dan zal deze na het beta-verval idd postief geladen worden.

Naar mijn mening blijft het beta-deeltje niet rond de kern zweven.

Het beta-deeltje zal waarschijnlijk door naburige atomen ingevangen worden.

Uiteindelijk zal het positieve Bi-atoom ook wel een elektron invangen om weer neutraal te worden
Het dochteratoom is in eerste instantie simpelweg niet neutraal, maar zal op den duur hier of daar vandaan wel een elektron bij krijgen. Niks spannends, ionisatie van atomen is aan de orde van de dag, en dat komt altijd allemaal vroeger of later weer goed.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer