Trouwen?

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 377

Trouwen?

Wat is de meerwaarde van trouwen wanneer scheiden tot de mogelijkheden behoort?

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Trouwen?

Fiscale voordelen?
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Berichten: 954

Re: Trouwen?

Wat ik me vooral afvraag is wat dit met filosofie te maken heeft, maar goed.

Er is niet echt een meerwaarde van trouwen, voor fiscale voordelen kun je ook een contract afsluiten, behalve de emotionele waarde die het voor mensen heeft, de traditie die het is, en dergelijke.

Gebruikersavatar
Berichten: 377

Re: Trouwen?

Is trouwen ontstaan uit het streven naar zoveel mogelijk fiscale voordelen? Ik ben van mening dat trouwen ontstaan is door het het vast laten leggen van een verbintenis uit liefde.
ferry schreef:Wat ik me vooral afvraag is wat dit met filosofie te maken heeft, maar goed.

Er is niet echt een meerwaarde van trouwen, voor fiscale voordelen kun je ook een contract afsluiten, behalve de emotionele waarde die het voor mensen heeft, de traditie die het is, en dergelijke.
Oke laat ik het dan anders formuleren: wat heeft trouwen voor emotionele waarde als je weet dat er een mogelijkheid is tot scheiden? Voor mij is het antwoord simpel: geen waarde. maar ik vraag me af hoe andere hier tegenaan kijken.

Berichten: 954

Re: Trouwen?

Voorheen was het zo dat getrouwd zijn voordelen opleverde ten opzichte van niet getrouwd zijn. Dat is tegenwoordig niet meer zo. Overigens is dat geen verklaring voor het bestaan van trouwen, aangezien deze voordelen ontstonden nadat het huwelijk bestond.
Oke laat ik het dan anders formuleren: wat heeft trouwen voor emotionele waarde als je weet dat er een mogelijkheid is tot scheiden? Voor mij is het antwoord simpel: geen waarde. maar ik vraag me af hoe andere hier tegenaan kijken.
Ja, dat is een beetje een vergelijkbare vraag als: waarom zit er de meeste garantie op producten waar het risico het laagst is dat ze kapotgaan. Volgens mij heeft het er vooral mee te maken dat mensen ten overstaan van hun vrienden en familie eeuwige trouw willen zweren aan die ene persoon. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat door de mogelijkheid te scheiden de meerwaarde van getrouwd blijven is toegenomen.

Gebruikersavatar
Berichten: 377

Re: Trouwen?

Wat ik me vooral afvraag is wat dit met filosofie te maken heeft, maar goed.


Ik begrijp je niet zo goed denk ik, zou je je zin willen onderbouwen?

Berichten: 954

Re: Trouwen?

Ik begrijp je niet zo goed denk ik, zou je je zin willen onderbouwen?


Nou, ik zie niet in wat de filosofische achtergrond/inhoud van de vraag zou kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 377

Re: Trouwen?

Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat door de mogelijkheid te scheiden de meerwaarde van getrouwd blijven is toegenomen.
Dit is een interessante zin denk ik. Zo had ik het nog niet bekeken. Maar dan kan ik concluderen dat het beide niet zinvol is. Je kan elkaar toch ook eeuwige trouw beloven zonder te trouwen? Ik denk dat eeuwige trouw iets is tussen de twee personen in kwestie. Met andere woorden: het is dus blijkbaar niet vanzelfsprekend dat je eeuwig trouw aan elkaar bent. Namelijk ik zie ook geen reden om een feest te organiseren waarin het motto is dat ik een keer dood ga. Als ik dat namelijk wel zou doen, zou dat betekenen dat het niet vanzelfsprekend zijn dat je dood kunt gaan.
Nou, ik zie niet in wat de filosofische achtergrond/inhoud van de vraag zou kunnen zijn.
Ik probeer te filosoferen over het onderwerp trouwen. Ik denk dat het nuttig is onder filosofie. Ik ben van mening dat ook onder filosofie hoort: het kritisch nadenken over de dingen die als gebruikelijk zinvol/normaal beschouwd worden. Ik denk dat trouwen als iets zinvols of normaal gebruikelijk gezien kan worden, ik betwijfel het zinvolle van trouwen.

Gebruikersavatar
Berichten: 377

Re: Trouwen?

Ben je toevallig getrouwd ferry? :D

Excuseer me als ik te persoonlijk wordt. Het is als grapje bedoelt.

Berichten: 954

Re: Trouwen?

Ik probeer te filosoferen over het onderwerp trouwen. Ik denk dat het nuttig is onder filosofie. Ik ben van mening dat ook onder filosofie hoort: het kritisch nadenken over de dingen die als gebruikelijk zinvol/normaal beschouwd worden. Ik denk dat trouwen als iets zinvols of normaal gebruikelijk gezien kan worden, ik betwijfel het zinvolle van trouwen.
Ok, dat is in ieder geval een stuk helderder en een stap verder dan de openingspost die namelijk net zo goed onder economie zou kunnen vallen (trouwen als contract) of onder sociologie en psychologie (trouwen als maatschappelijk fenomeen). Als je twijfelt aan de zin van trouwen, wat is dan je filosofische argument de zin daarvan niet in te zien? En, onder welke omstandigheden zou een dergelijke overeenkomst tussen personen wel zinvol kunnen zijn? Overigens, hoe is het eigenlijk gesteld met de zinvolheid van trouwen als degenen die daar wel de zin van inzien trouwen en degenen die de zin niet inzien niet trouwen?
bobbyjong schreef:Ben je toevallig getrouwd ferry? :P

Excuseer me als ik te persoonlijk wordt. Het is als grapje bedoelt.
:D

Nee, ik ben niet getrouwd. En het moet raar lopen als ik dat wel ga doen. Ik heb alleen de natuurlijk neiging kritisch te zijn op mensen die kritisch zijn!

Gebruikersavatar
Berichten: 377

Re: Trouwen?

Als je twijfelt aan de zin van trouwen, wat is dan je filosofische argument de zin daarvan niet in te zien?
Ik begrijp niet wat de zin van trouwen kan zijn, omdat het geen meerwaarde betreft voor elkaars liefde. Ik begrijp wel dat het een toevoeging kan zijn voor de wederzijdse vreugde omtrent het verkondigen dat twee personen bij elkaar willen blijven.
En, onder welke omstandigheden zou een dergelijke overeenkomst tussen personen wel zinvol kunnen zijn? Overigens, hoe is het eigenlijk gesteld met de zinvolheid van trouwen als degenen die daar wel de zin van inzien trouwen en degenen die de zin niet inzien niet trouwen?
Dit is een goed punt. Wie ben ik om te zeggen dat trouwen niet zinvol is als andere het wel zinvol vinden. Ik heb hier geen goed antwoord op, dus lijkt me het verstandig dit over te laten aan de personen zelf.
Nee, ik ben niet getrouwd. En het moet raar lopen als ik dat wel ga doen. Ik heb alleen de natuurlijk neiging kritisch te zijn op mensen die kritisch zijn!
Gelukkig ben je kritisch :D

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Trouwen?

Ik denk dat het best wel een goeie discussie kan opleveren, maar het past geloof ik beter in het café.

Gebruikersavatar
Berichten: 377

Re: Trouwen?

Oke, bedankt voor je interventie.

Berichten: 1.780

Re: Trouwen?

Wat is de meerwaarde van trouwen wanneer scheiden tot de mogelijkheden behoort?
Feestje?
Is trouwen ontstaan uit het streven naar zoveel mogelijk fiscale voordelen?
Daltons suggestie lijkt mij niet zó serieus bedoeld, net zo min als de mijne.
Ik ben van mening dat trouwen ontstaan is door het het vast laten leggen van een verbintenis uit liefde.
Zeker niet! Het huwelijk uit liefde heeft altijd besataan, maar meestal waren er toch zakelijke, politieke of economische redenen om te huwen.

Het huwelijk is wel ontstaan als wettelijke bezegeling van een verbintenis, om zaken vast te leggen die mensen met een aversie tegen "Het Huwelijk" tegenwoordig bij de notaris vast laten leggen. Omdat het huwelijk is ontsataan in een tijd waarin er nog geen notarissen en een goede rechterlijke macht bestonden, dus in een tijd dat het wereldlijk gezag veelal niet of nauwelijks ontwikkeld was, kon men alleen afdwingen dat beide partners zich aan hun verplichtingen hielden door de acte te verbinden aan een hoger, lees Goddelijk gezag. Het huwelijk is in kerkelijke zin een sacrament, iets heiligs dus.
Oke laat ik het dan anders formuleren: wat heeft trouwen voor emotionele waarde als je weet dat er een mogelijkheid is tot scheiden?
Voor velen is dat nog steeds die "hogere" waarde, die weliswaar veelal niet religieus gefundeerd is, maar zich wel uit in allerlei rituelen als witte jurken, rijst gooien en het de dood in jagen van koppels tortelduiven op de stadhuistrap.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Trouwen?

Ik ben van mening dat trouwen geen meerwaarde heeft wat betreft liefde.

Een papiertje, een heel erg duur feestje en een ring zijn hooguit van symbolische aard en voegen niets toe.

Vroeger was dat natuurlijk helemaal anders omdat het uit den boze was als je voor het trouwen ging samenwonen of bepaalde handelingen verrichtte. Veelal uit religieus oogpunt.

Vandaag de dag is het doodnormaal als je gaat samenwonen en zelfs kinderen neemt voor het huwelijk, dus waarom zou je nog?
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Reageer