Middelpuntvliedende kracht van de aarde

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Middelpuntvliedende kracht van de aarde

Hoi allemaal,

Dit is mijn eerste post hier, en ik ben een volkomen leek op het gebied

van natuurkunde. Ik had echter even een korte vraag voor de geinteresseerden:

Heeft de omwentelingssnelheid van de aarde (en dus de middelpuntvliedende kracht die er van uitgaat) invloed op de zwaartekracht zoals de organismen die op het oppervlak leven het ervaren?

Bij voorbaat dank,

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: Middelpuntvliedende kracht van de aarde

Het gewicht van een voorwerp is afhankelijk van de positie van het voorwerp op Aarde hoofdzakelijk omdat de Aarde om zijn as draait. Als de Aarde niet om zijn as zou draaien dan zou het gewicht van een voorwerp veel minder vari�ren met de plaats op Aarde. Dan zou het gewicht alleen nog veranderen door minieme zwaartekrachtsverschillen die te maken hebben met bergen of zware gesteenten in de buurt (of juist niet in de buurt).

Als je in een draaimolen zit dan voel je een middelpuntvliedende kracht naar buiten toe en die kracht wordt sterker als de draaimolen sneller draait of als je verder van het midden af zit (dus dichter bij de buitenkant). Net zo werkt er een middelpuntvliedende kracht op iemand die op de draaiende Aarde staat. Net als in een draaimolen is die kracht sterker als je verder van de draaias bent, dus is hij het sterkste op de evenaar en afwezig op de polen. Het verschil is niet zo groot: maar ongeveer een half procent.

(bron)
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.


Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: Middelpuntvliedende kracht van de aarde

Die had ik ook gezien, maar ik dacht dat gezien dit stukje in de vraag stond:
zoals de organismen die op het oppervlak leven het ervaren?
een iets ander onderwerp werd aangesneden.

Niettemin staat er veel interessante en waardevolle informatie in de door jou aangehaalde draad! 8)
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Middelpuntvliedende kracht van de aarde

Ik denk dat de middelpunt vieendekracht is terug te vinden in de val versnelling.

Op de evenaar(waar je sneller draait dan op de noorpool)

is de val versnelling kleiner dan ergens anders op aarde.

het geeft dus geen invloed op de zwaarte kracht,maar

Fz=G*M1*M2/R²

(G is hier niet de valversnelling maar gravitatie constantte)

Dus, je word wel even hard aangetrokken overal op aarde,

maar voorwerpen vallen minder snel

Reageer