Warmte houden thermosbeker

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 9

Warmte houden thermosbeker

Ik hoop dat ik dit in het goede subforum zet.

Ik sta op het punt een thermosbeker (0,5liter?) te kopen, zodat ik 's ochtends mijn thee kan meenemen naar mijn studie. Nu stond ik in een winkel die twee verschillende soorten had, waarbij de ene beker 20 euro was en de andere 10 euro. Dan denk ik automatisch: er zal dan wel een groot verschil zijn in de qualiteit -- echter de verkoper zei van niet. Natuurlijk weet ik dat verkopers vaak uit enthousiasme voor hun bedrijf/winkel positieve antwoorden geven, dus ik dacht, ik vraag het even hier, ook omdat ik geinteresseerd ben te weten hoe het precies zit.

De situatie:

De goedkopere fles is veel lichter, en is plastic van buiten, (wit) plastic van binnen. De duurdere fles is veel zwaarder en is ook plastic van buiten maar metaal van binnen. De duurdere ziet er ook chiquer uit, dus dat zou natuurlijk ook een verklaring kunnen zijn voor het prijsverschil.

Vraag: Is er een verschil tussen de capaciteit van zo'n beker om warmte vast te houden wanneer het binnen plastic is of binnen metaal?

Dankjewel!

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Warmte houden thermosbeker

Ik heb je post naar een wat toepasselijker forum verhuisd.

Een thermosfles/-beker heeft een binnen- en een buitenwand. Veel flessen hebben in de ruimte hiertussen geen apart isolatiemateriaal, aangezien de (stilstaande) lucht hiertussen ook al aardig isoleert (en dit de productie goedkoper houdt :D ).

Aannemende dat de binnenwand van plastic even dik is als de binnenwand in de andere beker van metaal, zou die met een wand van plastic theoretisch gezien beter isoleren. Maar ik vraag me af hoe relevant dat verschil, aangezien de isolatie door de laag lucht vele malen groter is. Ook wanneer diktes van de wanden niet identiek zijn verwacht ik weinig invloed op de uiteindelijke isolatie.

Andere (meer relevante) verschillen zijn wel in te denken: zo kan ik me voorstellen dat stoffen minder goed hechten op metaal en het zich ook beter (langdurig) schoon laat maken. Uit het oogpunt van hygiëne en duurzaamheid zou de keuze daarom op de metalen binnenkant kunnen vallen.

PS: Over het algemeen zou ik geen waarde hechten aan dergelijke oordelen door een verkoper. Alles waar hij zich op kan baseren is de informatie op het product zelf. Als je de verpakking leest weet je over het algemeen evenveel als een verkoper. En als daar niets staat over isolatiewaardes kan hij dus geen (gefundeerde) uitspraak doen hierover. Ik kan me niet voorstellen dat een verkoper ieder product mee naar huis neemt om het te proberen, laat staan om het te onderwerpen aan een (wetenschappelijk verantwoord) onderzoek.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 311

Re: Warmte houden thermosbeker

Hmm...een doordachte prijs-kwaliteit-bewuste koper! :D Nu durf ik je bijna geen bijvragen te stellen...anders moet je terug naar de winkel hollen! Hm nuja...hier komt ie. Is er een duidelijk zichtbaar verschil in volume? (zou prijsverschil typeren..)

Waarop je moet letten:

1) Hoe dikker de dubbele wand, hoe meer lucht ertussen gevangen zit, hoe beter de isolatie. Dit is hét belangrijkste.

2) Minimum 1 van de isolatielagen moet reflecterend metaal zijn, zodat de infraroodstralen die je thee uitzenden, teruggekaatst worden naar je thee ~dus geen energieverlies. Bij de goedkoopste thermos ben je niet zeker of deze wand aanwezig is...waarschijnlijk niet. Dus de goedkoopste zal infrarood lekken... (minder groot effect dan nr.1, maar speelt toch mee..)

3) Duurzaamheid; krasbestendig? Is er beschermende rubber aanwezig? Is je tasje ook geïsoleerd of verbrand je je handen? Welk kleur is het tasje? (bij een witte tas zijn sneller koffie-en theevlekken te zien)

Een thermos gaat erg lang mee, dus een chique van goeie kwaliteit zou m'n voorkeur verkiezen...als je bereid bent wat extra gewicht mee te nemen...

Groeten,

Victor
Only an optimist can see the nature of suffering

Berichten: 12.262

Re: Warmte houden thermosbeker

1) Hoe dikker de dubbele wand, hoe meer lucht ertussen gevangen zit, hoe beter de isolatie. Dit is hét belangrijkste.
Dat lijkt zo, maar is niet altijd waar. In een dikke laag lucht ontstaan gemakkelijker stromingen, waardoor de warmte sneller weglekt. Bij een dunne laag lucht is de isolatie slechter omdat de afstand kleiner is. Het optimum ligt bij ongeveer anderhalve centimeter, en dat zie je ook terug bij dubbel vensterglas.

Maar er is meer mogelijk: De ruimte tussen de 2 lagen hoeft niet gevuld te zijn met lucht. Iets als piepschuim werkt aardig omdat het convectie voorkomt zonder goed te geleiden. In vensters kan dat natuurlijk niet, daar vult men soms met argon en dergelijke, maar bij een thermosfles is het geen probleem, en dan geldt wel 'dikker is beter'.

Het allerbeste werkt een forse onderdruk (vacuum), sommige thermosflessen hebben dat, met name de ouderwetse met een breekbare verzilverd-glazen binnenfles. Dit is ook de standaard voor flessen met vloeibare stikstof en dergelijke waarbij het verschil zomaar 200 graden dan bedragen. Dit soort vaten verliest meer door geleiding van de dop dan door het vat, zelfs als ze mansgroot zijn.

Maar wat er nou in een themos van een tientje zit? Ik denk piepschuim - maar dat zal voor die van 2 tientjes niet anders zijn.
Victory through technology

Berichten: 9

Re: Warmte houden thermosbeker

Bedankt voor jullie reacties!

Ja, als die duurdere niet zwaarder zou zijn geweest (zwaarder in de zin dat je dat toch wel merkt in je tas, en dan zit er nog niet eens thee in!) zou ik die zo hebben gekocht, ookal was hij twee keer zo duur. Want ja het is inderedaad een aankoop voor langere tijd en ik ben een grote theeliefhebber, dus zou het zeker vaak gebruiken.

De twee bekers waar het omgaat zijn van de Starbucks (ik studeer nu Zwitserland en kan geen andere winkel vinden die thermosbekers verkoopt, tenzij dan weer van die bergbeklim-dingen!) misschien dat dat info geeft over of er lucht of piepschuim tussen zit? Geen info op de starbucks website natuurlijk... Ik zal in ieder geval ook teruggaan naar de winkel om te voelen of er een verschil is in dikte van de twee lagen.

Mijn gedachtes zelf waren dat er misschien een verschil was over dat plastic bijv beter warmte geleidt dan metaal en dus meer warmte verliest, maar ja door de luchtruimte tussen de twee lagen zou dat dan niet voor een drastisch groot verschil zorgen?

De twee bekers hebben trouwens allebei dezelfde inhoud (ong. halve liter gok ik).

Wanneer ik alle reacties lees heb ik de indruk dat de duurdere waarschijnlijk beter zal zijn. Bovendien heeft de goedkopere een witte binnenkant, en inderdaad thee laat veel viezigheid achter!

Trouwens, metaal op zich is toch niet zoveel zwaarder dan plastic? Ik zat te denken, wellicht is de buitenkant van de duurdere beker van glas of iets dergelijks (zou ik even moeten teruggaan naar de winkel om te kijken), dat dat aan te wijzen is als reden dat hij zwaarder is.

Als er nog meer reacties zijn, lees ik die graag, ik vind het erg fascinerend alle ideeen en wetenschap hierover te lezen!

Berichten: 12.262

Re: Warmte houden thermosbeker

Het verschil in gewicht tussen een plastic, glazen of metalen vat is denk ik nauwelijks merkbaar in het gewicht van het hele ding. Het zou wellicht wel van invloed kunnen zijn op de smaak van wat erin zit, hete dranken in plastic bewaren vind ik zelf nooit zon smakelijk idee.

Qua isolatiewaarde zijn de ouderwetse thermosflessen met een verzilverd-glazen vat en vacuum als isolatie absoluut de beste. Maar deze hebben wel als nadeel dat ze nogal breekbaar zijn, en daarom zie je ze niet zoveel meer.

Of de prijs hier verder iets zegt over de kwaliteit is lastig, het zijn allemaal dingen met $1 of minder productiekosten in het verre oosten.
Victory through technology

Reageer