Hoe 2 metalen bolletjes statisch laden

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 311

Hoe 2 metalen bolletjes statisch laden

Herinner de typische oefeningen van de basiscursus elektrostatica:

"2 ladingen Q1 en Q2 respectievelijk +2 en +5 coulomb, liggen op een afstand van 1m. Bereken de kracht."

Nu wil ik heel graag zo een experimentje doen.

Daarvoor heb'k speciaal een Whimshurst-machine gekocht, die tot 10 000volt kan opladen. Maar helaas...het enige wat lukt is 2 aluminium velletjes van elkaar laten afstoten indien deze verbonden worden met 1 van de polen.

De bedoeling is om 2 kleine metalen bolletjes die op het tafelblad liggen, op te laden door deze beiden eens aan te tikken met de ene pool van de Whimshurst-machine...en zo een afstotende kracht waar te nemen. Dit blijkt niet te lukken.

Hoe komt dit? Is deze machine dan nóg niet krachtig genoeg? Sla ik misschien bepaalde begrippen door elkaar?

Hoe heeft men eigenlijk de elektrische krachtsconstante bepaald? Door bolletjes op deze manier op te laden?

Ik ben wat teleurgesteld in m'n investering.... :D

Groeten,

Victor
Only an optimist can see the nature of suffering

Berichten: 389

Re: Hoe 2 metalen bolletjes statisch laden

Er kan vanalles misgaan in zo een proef. Bijvoorbeeld, uw bolletjes op tafel kunnen misschien geaard worden door de tafel zelf? Probeer de bolletjes eens aan draadjes te hangen? Misschien heeft de tafel een te grote wrijvingsweerstand?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Hoe 2 metalen bolletjes statisch laden

Waar is het tafelblad van gemaakt? Hout misschien? dat is namelijk best een goede geleider. Zorg voor een kunstof (of het liefst een teflon) plaat onder de bolletjes.

Overigens zijn 2 en 5 coloumb onrealistische getallen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 311

Re: Hoe 2 metalen bolletjes statisch laden

Ondertussen heb'k nog wat geëxperimenteerd.. Het ligt misschien al aan de bedrading. Om de bolletjes te laden, verleng ik de 2 Whimhurst-elektroden met elk 50cm geïsoleerde geleider (doornede 1.5mm). Als ik deze 2 draden (volledig geïsoleerd van elkaar...op een halve meter van elkaar gelegd) op de elektroden klik, springen er geen vonken meer over tussen de Whimhurst-bollen, bij het draaien aan het wiel. Als de Whimhurstmachine zonder verlengdraden werkt, springen er wél vonken over.

Blijkbaar gaat de lading verloren als de landingsbron aan verlengsnoeren gekoppeld wordt?

Is het noodzakelijk om, als je wil experimenteren met elektrische velden en de krachten, je in het luchtledige werkt?

De bolletjes lagen inderdaad op hout.

Ik zal ze even ophangen aan een plastic koord...

Dankjewel!

Victor
Only an optimist can see the nature of suffering

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Hoe 2 metalen bolletjes statisch laden

Whimshurst
Whimhurst-
Wimshurst :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 389

Re: Hoe 2 metalen bolletjes statisch laden

Ik zal ze even ophangen aan een plastic koord...


Toch geen plastic voor statische electriciteit? Ik stel eerder een garendraadje voor, als die de bollen tenminste kunnen ophouden.

Reageer