[wiskunde] logica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 577

[wiskunde] logica

Hallo,

de opgave luidt:

William Sessions, Director of the F.B.I., adressed the National Press Club in September 1988 and was asked a final question, which he promised to answer: As a Texan, would you like to see a Texan President or a Texan Vice-President? Bearing in mind that the Republicans were running a Texan for President (George Bush) and the Democrats were running a Texan for Vice-President (Lloyd Bentsen) and bearing in mind that William Sessions is an intelligent man, guess corretly the answer Sessions gave.

(dit hoofdstuk gaat over waarheidstabellen etc.)

Ik snap niet zo goed wat het goede antwoord is.

Bedankt!
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] logica

WSF is geen antwoordenmachine, maar begeleidt met alle plezier.

Vraag dus niet om het voorschotelen van een antwoord, maar beschrijf de punten waar je tegenaan loopt.
Probeer het verhaaltje bijvoorbeeld eens om te schrijven in wiskundige taal.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 2.504

Re: [wiskunde] logica

Ik zie heinde en ver niet hoe je dit wiskundig kan vertalen. Het lijkt mij meer op kroegpraat
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: [wiskunde] logica

Ik snap het (al duurde dat eventjes). Het is i.i.g. het soort vraag waar ik het van op de heupen krijg. Maar het valt wel logisch uit te werken. Daarom krijg je twee tips van mij.

Tip 1: inclusieve disjunctie

Tip 2: "Een man met twee penissen wordt door zijn kleermaker de volgende vraag gesteld: 'Draagt u links of rechts?' Als je weet dat het om een intelligente man gaat, raad dan zijn antwoord."

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] logica

Tip 1: inclusieve disjunctie
Oftewel een waarheidstabel maken met
\(P,Q,P\vee Q\)
. Maar eerst: zie mijn eerste bericht.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: [wiskunde] logica

Maar eerst: zie mijn eerste bericht (het verhaal omzetten in wiskundige taal, ypsilon).
Probleem is dat één van de logische operatoren in het verhaal twee verschillende wiskundige vertalingen heeft, waarvan er slechts eentje kan leiden tot de oplossing van de vraag. Vandaar mijn tips.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] logica

Ik wilde ook niet zeggen dat jouw tips onbruikbaar zijn (integendeel), maar ik had het vermoeden dat ntstudent niet weet wat je bedoelt met 'inclusieve disjunctie'. Omdat ik weet met welk vak hij bezig is, 'vertaalde' ik jouw tip in notatie die zijn boek gebruikt :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 7.068

Re: [wiskunde] logica

"As a Texan, would you like to see a Texan President or a Texan Vice-President?"

"Yes, I would like to see that and I am in luck as one or the other will probably happen (provided aliens do not brainwash everybody into voting for Lenora Fulani)."

"No, I would not like to see that as I believe it will be terrible for the economy. I will be voting for Lenora Fulani."

De vraag zoals hij hier gesteld wordt is niet eenduidig beantwoordbaar. Er wordt waarschijnlijk onterecht aangenomen dat een van beide opties waar moet zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: [wiskunde] logica

Ik snap ook de hele vraag niet. Wie wil Session überhaupt spreken? Wat houdt de vraag in? Wil hij een van de twee spreken (wat in het Engels vaak vertaald wordt met I want to see him) of wil hij dat een van de twee (vice-)president is?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] logica

William Session is een Texaan. Hem wordt de vraag gesteld: "Wil je dat er een Texaanse president of een Texaanse vice-president komt (=wordt gekozen)"? Anders gesteld: "Wil je dat een Texaan president of vice-president wordt?"

Nu is gegeven dat wanneer de ene partij wint (de Republikeinen), de president een Texaan wordt. Wanneer de andere partij wint (de Democraten), wordt de vice-president een Texaan. Wanneer we de president en de vice-president beschouwen, zal derhalve - wie er ook wint - sowieso één van hen een Texaan zijn.

Op de vraag "Wil je dat een Texaan president of vice-president wordt?" is het antwoord daarom: het maakt niet uit wat ik wil, want er wordt sowieso een Texaan president of vice-president.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 7.068

Re: [wiskunde] logica

Op de vraag "Wil je dat een Texaan president of vice-president wordt?" is het antwoord daarom: het maakt niet uit wat ik wil, want er wordt sowieso een Texaan president of vice-president.
Dat is dus onjuist. Het is een misvatting dat er slechts twee partijen zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] logica

Uiteraard, dat had je al gezegd:
Er wordt waarschijnlijk onterecht aangenomen dat een van beide opties waar moet zijn.
Er zijn bijv. ook nog de Libertarians, de Constitutionalists, de Green Party...

Logica verbiedt in ieder geval niet dat zij kunnen regeren :D En laat het hier nu net over logica gaan; je hebt dus natuurlijk gelijk.

Maar hoogstwaarshijnlijk bedoelden ze dat wel, dus nu heeft ntstudent het door het boek verwachte antwoord.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: [wiskunde] logica

Aangezien we nu toch al een eind opgeschoven zijn: mijn interpretatie was nog anders. Ik denk dat het niet de bedoeling is dat er extra aannames gemaakt worden bij dit raadsel: ga ervan uit dat een Texaan graag een Texaanse president of vice-president zou hebben, en ga ervan uit dat de voorgestelde partijen de enige zijn. Volgens mij is het te raden antwoord gewoon "Yes, I would like to see that." Er wordt dus aangenomen dat de kans op een Texaanse president en een Texaanse vice-president tesamen de kans op een ware gebeurtenis is.

Edit: Dat laatste is dus gewoon wat EvilBro al zei...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: [wiskunde] logica

William Session is een Texaan. Hem wordt de vraag gesteld: "Wil je dat er een Texaanse president of een Texaanse vice-president komt (=wordt gekozen)"? Anders gesteld: "Wil je dat een Texaan president of vice-president wordt?"
Dat ligt er maar net aan hoe je de vraag interpreteert. Misschien wil hij wel met de president spreken, of met de vice-president. Hij is per slot van rekening directeur van de FBI en heeft misschien wat belangrijks te melden. In dat geval gaat de vraag helemaal niet over de verkiezingen whatsoever.

Verder gaat ook iedereen er hier van uit dat hij sowieso een Texaan wil als (vice-)president. Dit is ook niet vanzelfsprekend, vooral niet in een logica-vraagstuk waar je met alle mogelijkheden rekening moet houden. Wanneer het een of het ander sowieso waar is (zoals stilzwijgend moet worden aangenomen, klaarblijkelijk) dan maakt het natuurlijk niet uit wat Sessions wil, maar dan is het gewoon een heel flauwe, verwarrend gestelde vraag.

"Wil je dat het morgen regent of dat het morgen niet regent?"

- "Ja"
Tip 2: "Een man met twee penissen wordt door zijn kleermaker de volgende vraag gesteld: 'Draagt u links of rechts?' Als je weet dat het om een intelligente man gaat, raad dan zijn antwoord."
Hij kan toch beide penissen links of rechts leggen? :D Het antwoord is dus minder triviaal dan je doet voorkomen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] logica

physicalattraction schreef:"Wil je dat het morgen regent of dat het morgen niet regent?"

- "Ja"
Dit is inderdaad precies de (bedoelde) essentie van de opgave. Ik ben het met je eens dat de vraag, juist uit logisch standpunt, erg onzorgvuldig gesteld is.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer