Magnetisch veld van Bliksem

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Magnetisch veld van Bliksem

Ik zach laatst op deze site een berekening voor het Amerpage van de elektronen tijdens lopende stroom.

De lading bleek aftehangen van De snelheid(elektron),Oppervlakte(geleider),Lading(electron),en het aantal elektronen per m³ (of iets).

Maar het gaat mij om de snelheid.

Deze snelheid was nogal laag, het viel echt tegen het was nog geen 5m/s

voor een stroom van ongeveer 3 A in normale draad

Nu bedacht ik me dat de snelheid van een bliksem flits enorm is.(enorm is natuurlijk in verhouding met die 5m/s.

Dus neem ik aan dat de stoom van een bliksemflits ook wel erorm groot moet zijn,

en daarmee ook het magnetischveld.

waarom ondervinden dat apparaten geen problemen met de EMP van zo'n flits?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Magnetisch veld van Bliksem

In een normale geleider gaan de elektronen inderdaad nogal traag. Zelfs nog een stuk trager dan 5m/s!

Als we een stroomdraad in huis hebben van 2.5 mm2 waar maximaal 16A door mag, hoe snel gaan elektronen daar dan in? In 1 meter zulk draad zit 2.5 cm3 koper, ofwel 22.3 gram, ofwel 0.35 mol. Volgens mij zijn er per atoom 2 vrije elektronen, in 1 meter draad zit dus 0.70 mol elektronen ofwel 67kC. Bij 16 ampère gelijkstroom (we praten toch hypothetisch) duurt het meer dan 4000 seconden voordat die lading door de draad gestroomd is, de gemiddelde snelheid is 0.24mm/s.

Dit betekent dus niet dat een elektrisch signaal zo langzaam gaat. Voor elk elektron dat aan het ene eind de draad in wordt geduwd, komt vrijwel onmiddellijk aan het andere eind een elektron de draad uit. Alleen is dat niet hetzelfde elektron. Denk maar aan een tuinslang vol water. Als je de kraan voorzichtig opendraait komt er onmiddellijk water uit 25m verder, maar dat is wel ander water dan dat je er net bijduwt.

Bij een elektrische ontlading speelt een heel ander proces. Daar zijn in de toestand voor de ontlading geen ladingsdragers aanwezig. In een bliksem wordt een relatief klein aantal elektronen sterk versneld. Regelmatig botsen ze daarbij op atomen in de lucht, en slaan daar elektronen uit los of blijven even plakken. Netto leggen de elektronen echter de hele weg af in de tijd dat de bliksem plaats vindt.

Een bliksem betreft een kortdurende stroom van duizenden ampères. Deze stroom is heel anders dus dan die door een draad. In een draad wordt zo'n stroom gevormd door een ontzettend groot aantal heel langzaam bewegende elektronen, en in een bliksem door een veel kleiner aantal heel snel bewegende elektronen. Voor het magnetische veld maakt dat niets uit, de stroom is bepalend.

Overigens mag je mij nog eens uitleggen dat er bij bliksem geen EMP schade plaats vindt. Mijn televisie vond het toch niet zo leuk toen er vlakbij in het dorp een keer een bliksem insloeg. R.I.P......

Gebruikersavatar
Berichten: 113

Re: Magnetisch veld van Bliksem

Bij bliksemafleiders moet daar in ieder geval wel degelijk rekening mee gehouden worden. Denk dat het voor normale bliksem ook geldt.
Noemenswaardig is de secondaire bliksemschade. De grote stroom van de blikseminslag kan in afzonderlijke in het huis aanwezige draadlussen voldoende stroom en spanning opwekken om alsnog schade te veroorzaken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bliksemafleider
Kabouters bestaan niet

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Magnetisch veld van Bliksem

Overigens mag je mij nog eens uitleggen dat er bij bliksem geen EMP schade plaats vindt. Mijn televisie vond het toch niet zo leuk toen er vlakbij in het dorp een keer een bliksem insloeg. R.I.P......


had ik nog nooit gehoort dat er EMP schade bij plaats vond, dankje

maar als je dan een bliksem afleider hebt,en er slaat een bliksem op dan zou bijna alle electronica naar zijn grootje zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Magnetisch veld van Bliksem

Vandaag 3 mei, zijn er veel bliksems geweest.

Heeft iemand last gehad van EMP schade in zijn electronica?

Reageer