Springen naar inhoud

[natuurkunde] beweging

• Log in om te kunnen reageren

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 september 2008 - 21:04

Vandaag heb ik een reeks opgaven opgelost die te maken hadden met beweging (eenparig rechtlijnige beweging, eenparig versnelde beweging, vrije val,...). Bij twee van die opgaven wijkt mijn antwoord af van het modelantwoord. Omdat ik nogal slechte ervaringen heb met de modelantwoorden in de cursus (ze zijn vaker fout dan juist), gooi ik de betreffende opgaven in de groep.

Opgave 1: Twee personen, A en B, bevinden zich op 1 km van elkaar en bewegen in een rechte lijn naar elkaar toe. A heeft een beginsnelheid van 36 km/h en een versnelling van -0,25 m/s2, B heeft een beginsnelheid van 7,2 km/h en een versnelling van 1 m/s2.
  • Wanneer zullen ze elkaar treffen?
  • Waar zullen ze elkaar treffen?

Afgezien van het feit dat ik het een slechte vraagstelling vind, aangezien niet aangegeven is of het antwoord op de tweede deelvraag t.o.v. A dan wel B gegeven moet worden, is hier mijn oplossing:

Gegeven:Gevraagd:Oplossing:

LaTeX

LaTeX

LaTeX

LaTeX

LaTeX

LaTeX

LaTeX

Vervolgens berekenen we de afstand:

LaTeX

De modelantwoorden voor tijd en afstand zijn respectievelijk 31,5 s en 439 m. Waar zit de fout?

De tweede opgave plaats ik zodra er duidelijkheid is gekomen over bovenstaande.

Veranderd door Klintersaas, 14 september 2008 - 21:05

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Burgie

Burgie

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 september 2008 - 21:22

Er is geen fout, jouw oplossing is 100% correct.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 september 2008 - 21:27

De fout zit in dat minnetje bij A's versnelling. Het antwoordenboek ziet dat als een plusje.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 september 2008 - 21:51

Tja, dat krijg je ervan als je de snelheden en versnellingen op deze manier geeft. Gegeven is dat A richting B beweegt, dus een positieve snelheid v_A is gericht van A naar B en een negatieve versnelling a_A is voor A een vertraging, dus gericht van B naar A.
Gegeven is ook dat B richting A beweegt, dus een positieve snelheid v_B is van B naar A gericht en evenzo een positieve versnelling a_B.
Maar wanneer je vanuit een bepaald referentiestelsel kijkt (bijv. dat van A), moeten de tekens van v_B en a_B natuurlijk omdraaien. Daarom hadden ze er beter meteen bij gezet hoe ze die grootheden bedoelden, dan maakten ze zelf die fout niet. In ieder geval, Klint heeft het helemaal correct.
LaTeX en LaTeX
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 september 2008 - 06:40

De fout zit in dat minnetje bij A's versnelling. Het antwoordenboek ziet dat als een plusje.

Dat dacht ik al. Ik had het nagerekend met twee positieve versnellingen en zag dat die antwoorden wel overeen kwamen met de modelantwoorden, dus eerst dacht ik dat ik de opgave verkeerd gelezen had, maar dat blijkt niet zo te zijn. Alvast bedankt allemaal voor de opheldering.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 september 2008 - 16:10

Kom maar op met de volgende :D
- Niels Bohr -

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 september 2008 - 16:24

Ik was net van plan om te komen melden dat ik dat probleempje zelf al heb opgehelderd. Het was weer een geval van ietwat onduidelijke vraagstelling.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 september 2008 - 16:57

Oké, des te beter.
- Niels Bohr -

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures