Springen naar inhoud

alcohol en hoogte


  • Log in om te kunnen reageren

#1


  • Gast

Geplaatst op 29 april 2005 - 20:27

Er werd mij vroeger dikwijls wijsgemaakt dat je in een vliegtuig rapper zat word, maar klopt dit wel en hoe komt dit?
Verschillende mensen zeggen mij dat dit te maken heeft met de ijlere lucht maar omdat ik mij meer in de sector van de natuurkunde begeef weten we niet hoe het dan verder moet. Mag ik jullie dan ook vragen om een liefst zo eenvoudig mogelijke uitleg te geven aangezien ik een totale leek ben op vlak van biologie?

En dan misschien nog een bijvraagje: stel dat het te maken heeft met de omgevingsdruk en niet met de druk van de lucht die je inademt (luchtflessen hebben hierop invloed), word je dan minder rap zat als je alcohol drinkt terwijl je diepzeeduikt (in een kolf want je moet kunnen drinken)?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

aaargh

    aaargh


  • >1k berichten
  • 1279 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 april 2005 - 20:39

In een vliegtuig is geen ijlere lucht of hogere of lagere druk. Daaraan kan het dus niet liggen.

#3

Bart

    Bart


  • >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 april 2005 - 22:30

In een vliegtuig is geen ijlere lucht of hogere of lagere druk. Daaraan kan het dus niet liggen.


In een vliegtuig is de druk wel degelijk lager. Op grootte hoogte zal de druk in het vliegtuig ongeveer gelijk zijn met een hoogte van 2800 voet (of was het nou meter?)
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

#4

aaargh

    aaargh


  • >1k berichten
  • 1279 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 april 2005 - 10:58

In een vliegtuig is geen ijlere lucht of hogere of lagere druk. Daaraan kan het dus niet liggen.


In een vliegtuig is de druk wel degelijk lager. Op grootte hoogte zal de druk in het vliegtuig ongeveer gelijk zijn met een hoogte van 2800 voet (of was het nou meter?)


In een degelijk vliegtuig wordt de druk aangepast aan de hoogte. Ze blijft dus gelijk aan die op de grond. 2800 meter is al ijle lucht hoor, veel te weinig. 2800 voet blijft nog altijd een kilometer. Daar zal de lucht toch ook redelijk ijl zijn.

#5

robhlmm

    robhlmm


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2005 - 14:48

piloten van de klm verklaarden dat een toestel vliegt op ongeveer 10 km hoogte en dat de druk in het vliegtuig ongeveer overeenkomt met 2 tot 3 duizend meter. Dit moet geen probleem zijn want mensen gaan ook op wintersport etc en zitten dan ineens een paar duizend meter hoger. de reden voor het verlagen van de druk in het vliegtuig is dat de constructie dan minder sterk hoeft te zijn en dus minder zwaar.

het is echter zo dat een verlaagde zuurstofdruk in de lucht door het lichaam gecompenseerd wordt door verhoging van HF en longF. waardoor als het ware sterke verandering van de bloedO2 druk onveranderd blijft. BIJ GEZONDE MENSEN. Wat inhoudt dat mensen die niet de verlaagde druk kunnen kompenseren minder zuurstof in het bloed hebben als gevolg daarvan als het ware al lichte alcoholische trekjes gaan vertonen als duizelig, verlaagde reactie tijd

#6


  • Gast

Geplaatst op 07 juni 2005 - 13:37

Op www.mindgame.nl/luchtvaart staat een leuke test met een vraag over de luchtdruk in de cabine van de nieuwe Boeing 7E7. In de uitleg wordt verder uitgewijd over dit onderwerp.

Zowiezo staan er veel leuke testen op www.mindgame.nl





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures