Springen naar inhoud

Kritieknormen neigen naar censuur 2

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 15 september 2008 - 17:00

Ik werd door de moderator JHNBK ( 19 jaar en middelbaar geschoold) op mijn plek gezet omdat ik een opmerking richting moderatum had gelanceerd.

En dit deed ik omdat ik al eerder op de strafbank belandde door de URL van mijn freeware-rekenprogramma's te vermelden;dat was Spam en onreglementair gedrag.

Verder had JHNBK de euvele moed om onbenullige kritiek op bewuste porogrammas te maken.

Ik verwees in mijn eerste reactie in de feedback naar mijn herinneringen in de Nazitijd.

Het bericht was even op deze feedback,maar verdween al gauw.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 15 september 2008 - 17:20

Goed meneer Oktagon, als het zo moet...

De vorige had ik (ja ik, een 25-jarige, nog aan het begin van zijn carriere staande jongen met lang niet zoveel levenservaring als jij) onzichtbaar gemaakt, om de doodeenvoudige reden dat je Jhnbk daar op een onbehoorlijke manier aansprak en dat je, net zoals in dit topic, het moderatorteam met het nazi-regime vergeleek. Dat laatste slaat totaal nergens op. Je zei zelf dat je genoeg van het nazi-tijdperk weet, nou dan weet je dus ook dat een dergelijke belediging er een van de eerste categorie is en absoluut onsmakelijk is.

Verder heb je al 2x eerder een persoonlijk bericht ontvangen van het team waarin je haarfijn wordt uitgelegd hoe de regels op dit forum worden gehandhaafd en dat het waarschuwingssysteem GEEN strafbank is, maar een systeem om te waarborgen dat iedere gebruiker gelijk behandeld wordt en om te voorkomen dat iemand door 2 moderators voor hetzelfde wordt aangesproken. Ditzelfde is je in ten minste 1 feedbacktopic ook al eens uitgelegd.

Ook heb je al 4x eerder een PB ontvangen waarin je wordt uitgelegd wat nu wel en niet mag met betrekking tot de links naar je programma's. Maar vooruit, het is je blijkbaar nog niet duidelijk:
WEL: Een specifieke link naar een specifiek programma in een topic waarin dat specifieke programma handig kan zijn, voorzien van een uitleg waarom dat programma handig zou zijn.
NIET: Een algemene link naar je site waar die programma's te vinden zijn zonder uitleg waarom het nuttig zou zijn, als reactie in een topic of als los topic. Geldt tevens voor indirecte verwijzingen.

Verder heb je ook geen waarschuwing voor spammen gekregen, maar omdat je voor de zoveelste keer een bericht plaatste wat vooral ging over je kritiek waarom je niet mocht linken, kritiek op de moderators en kritiek op het waarschuwingsysteem. De verwijzing naar je programma's sneeuwde daarin totaal onder. DŠŠrom is het bericht verwijderd, en dat heeft Jhnbk je ook haarfijn uitgelegd, inclusief de melding dat het feedbackforum de enige juiste plaats is om je feedback te geven.

Als laatste wil ik nog kwijt dat moderators hier niet zomaar geselecteerd worden. Iedere moderator heeft het volledige vertrouwen van het team, dus inclusief Jhnbk. Hij weet waar hij over praat en is volkomen integer in zijn handelen. Daarvoor durf ik mijn handen in het vuur te steken, iets wat overigens voor elk teamlid geldt. Ben je het niet eens met het beleid van het team, dan is dat jammer maar moet je wellicht eens je heil ergens anders zoeken. Dit continue om je heen schoppen zonder ook maar de minste notie te nemen van de aanwijzingen van het vrijwilligersteam, daar heeft niemand wat aan. Het team niet, jij niet, andere gebruikers ook niet.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 15 september 2008 - 17:31

Geachte Moderator Ger,

Lezen en het onderwerp beoordelen is voor veel mensen een moeilijk vak.

Ik beledigde het moderatum niet maar maakte inzake censuur een opmerking richting moderatum betreffende hun grote gevoeligheid voor in hun ogen kritische opmerkingen en dat wekte bij mij herinneringen op .

Wat de handen in het vuur steken betreft,ik zou toch een beetje voorzichtiger zijn met deze uitspraak.

Ik reageer nog steeds graag op voor mij interessante topics en ben zo vrij om op te merken dat ik zeer sensibel ben als er gefroebeld wordt in de voorcontrole van een reactie.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 september 2008 - 17:36

... echter wel een waarvan jhnbk zich n.m.m. meer dan naar behoren kwijt.

Ik beledigde het moderatum niet maar maakte inzake censuur een opmerking richting moderatum betreffende hun grote gevoeligheid voor in hun ogen kritische opmerkingen en dat wekte bij mij herinneringen op .

Jij vindt het verwijderen van een bericht dat geen meerwaarde heeft voor een topic gelijkstellen aan nazi-technieken geen belediging? Wij hebben al meer dan eens onze huiskamer-metafoor gebruikt: als je bij iemand op bezoek gaat en hij/zij zegt dat hij/zij zich stoort aan gedrag dat je stelt, noem je die persoon dan ook meteen een nazi?

Wat de handen in het vuur steken betreft,ik zou toch een beetje voorzichtiger zijn met deze uitspraak.

Waarom dan wel? Ik wil de mijne er gerust ook gaan bijsteken.

Ik reageer nog steeds graag op voor mij interessante topics en ben zo vrij om op te merken dat ik zeer sensibel ben als er gefroebeld wordt in de voorcontrole van een reactie.

Onze acties zijn er net op gericht achteraf niet te moeten gaan "froebelen". Daarom verdwijnen berichten inderdaad als ze ingaan tegen de regels.

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 15 september 2008 - 17:49

Ik meen een andere huiskamer-metafoor gelezen te hebben,iets over dan maar vertrekken als het je niet aanstaat en dat ben ik niet van plan.

Laat ik voor mij dit dispuut maar beschouwen als een lichtelijke tsunami in mijn contacten met jullie, het ebt wel weer een keer weg.

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 september 2008 - 18:48

Ik sluit mij volledig aan bij Ger & Ypsilon.

JHNBK ( 19 jaar en middelbaar geschoold)

Wat doet mijn leeftijd er zelfs toe in deze discussie?

Verder had JHNBK de euvele moed om onbenullige kritiek op bewuste porogrammas te maken.

Moet je mij eens uitleggen hoe je er op komt dat mijn kritiek betreffende de naamgeving mogelijk onbenullig was.

Wat insinueer je hier?

Blijkbaar geldt dat ook voor het interpreteren van PB's.

Vandale schrijft: cen∑suur de; v toezicht op voor publicatie bestemde teksten, films, voorstellingen enz.

Ik zie niet in hoe wij dan censureren. Je mag zoals Ger al aangaf:

WEL: Een specifieke link naar een specifiek programma in een topic waarin dat specifieke programma handig kan zijn, voorzien van een uitleg waarom dat programma handig zou zijn.
NIET: Een algemene link naar je site waar die programma's te vinden zijn zonder uitleg waarom het nuttig zou zijn, als reactie in een topic of als los topic. Geldt tevens voor indirecte verwijzingen.

Hier is dus van censuur geen sprake en dat geeft je zeker niet het recht om ons met nazipraktijken gelijk te stellen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 15 september 2008 - 19:09

Mijn woordenboek zegt over censuur:

a. van censere (latijn)

b.censor ,beoordeler van brieven in oorlogstijd

c.censuur ,toezicht op drukwerk en brieven in bepaalde omstandigheden,uitdeling van disciplinaire kerkelijke straf,etc,etc.

De term is in onze tijd versluierd tot simpele onschuldige controle,doch een van de handelingen die overgenomen werden van de Nazis,zoals er ook op andere regelgebied diverse zaken werden overgenomen,maar dat vergt weer veel andere bewijsstukken.

Wat de leeftijd van 19 jaar betreft;bij die leeftijd heb je niet een dermate beoordelingsvermogen ontwikkeld om je aanmatigend over reacties bij topics te gedragen.

Als mijn opmerking over handen in het vuur steken een insinuatie in wiens richting dan ook betekent,moet je over het gelezene,waarop JHNBK repliceert,nog eens nadenken.

Ik heb in mijn lange leven al veel geleerd ( met vallen en opstaan) en enkelen van jullie zullen hopenlijk op gedragsnivo wat verdraagzamer worden in hun controletechniek dan ze nu vertonen in de groei naar volwassenheid.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 15 september 2008 - 19:29

[quote name='oktagon' post='446937' date='15 September 2008, 20:09']Mijn woordenboek zegt over censuur:

a. van censere (latijn)

b.censor ,beoordeler van brieven in oorlogstijd

c.censuur ,toezicht op drukwerk en brieven in bepaalde omstandigheden,uitdeling van disciplinaire kerkelijke straf,etc,etc.

De term is in onze tijd versluierd tot simpele onschuldige controle,doch een van de handelingen die overgenomen werden van de Nazis,zoals er ook op andere regelgebied diverse zaken werden overgenomen,maar dat vergt weer veel andere bewijsstukken.[/quote]Censuur heeft niets, maar dan ook niets ontleend aan het nazi-tijdperk. De term is geboren in het oude Romeinse rijk, waar inderdaad de functie van Bericht bekijken
Wat de leeftijd van 19 jaar betreft;bij die leeftijd heb je niet een dermate beoordelingsvermogen ontwikkeld om je aanmatigend over reacties bij topics te gedragen.[/quote]Verder is Jhnbk nooit aanmatigend geweest. Hij geeft je een tip over de benaming of de toelichting bij je software. Iets waarmee jij je voordeel kunt doen. Dat jij dat als aanmatigend beschouwt zegt denk ik meer over jou dan over Jhnbk.
[quote name='oktagon' post='446937' date='15 September 2008, 20:09']Als mijn opmerking over handen in het vuur steken een insinuatie in wiens richting dan ook betekent,moet je over het gelezene,waarop JHNBK repliceert,nog eens nadenken.[/quote]Als ik zeg dat ik mijn handen in het vuur durf te steken voor te integriteit van Jhnbk en jij reageert daarop dat ik dat niet zomaar moet stellen, dan insinueer jij daarmee dat Jhnbk niet integer zou zijn, punt. Bedoel je er iets anders mee, zeg dat dan ook gewoon duidelijk.
[quote name='oktagon' post='446937' date='15 September 2008, 20:09']Ik heb in mijn lange leven al veel geleerd ( met vallen en opstaan) en enkelen van jullie zullen hopenlijk op gedragsnivo wat verdraagzamer worden in hun controletechniek dan ze nu vertonen in de groei naar volwassenheid.[/quote]Ik denk dat we inmiddels verdraagzaam genoeg zijn geweest, getuige de vele PB's en feedbacktopics. Er zijn zat forums te vinden waar je al lang geen toegang meer zou hebben.
Iets wat overigens niets met leeftijd te maken heeft, maar met persoonlijkheid.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

ferry

ferry

• >250 berichten
  • 954 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 september 2008 - 19:38

Ik ben 36, gepromoveerd en snap geen zak van waar het hier precies over gaat. Maar, ik weet wel dat vergelijkingen met het nazi-regime in het algemeen al nergens op slaan en al helemaal niet van toepassing zijn op dit forum.

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 september 2008 - 19:58

Oktagon, zou jij het niet ook heel vervelend vinden als ik ervan uit zou gaan (DOE IK NIET IS EEN VOORBEELD) dat jij niet weet waar je het over hebt, omdat je oud bent en dus niets te zoeken zou hebben op een computer forum (NOGMAALS IS NIET MIJN MENING, EN IS NOG NIET EERDER IN MIJ OPGEKOMEN)? Dat is toch te schofferend voor woorden?

Het is een drogreden om argumentatie van mensen weg te wuiven sec door hun achtergrond. Het in een hoekje stoppen van mensen door hun achtergrond zou in jouw bewoording wellicht ook een vergelijking op kunnen roepen. Ik ben absoluut niet gediend om als onderdeel van het moderatum met iets dergelijks gruwelijks vergeleken te worden. Ik vind het aanstootgevend, ben uit respect naar meerdere concentratiekampen geweest om de gruwelijke geschiedenis nooit te proberen te vergeten. Ik heb het godzijdank nooit meegemaakt, maar heb wel het diepste ontzag ervoor. Op dit soort gronden mensen beledigen met iets dergelijks, vind ik afbreuk doen aan het onbeschrijfelijke drama wat voltrokken is. Daarnaast is het kinderachtig en dat had ik niet van u verwacht.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 15 september 2008 - 21:29

Aangezien ik behoorlijk in de klem wordt genomen,zou ik het wel redelijk vinden om mijn reacties die uit de circulatie werden genomen en de aan mij toegezonden PB van vandaag,hier alsnog door elke belangstellende te laten lezen.

Door de commentatoren worden zaken steeds verder in heftigheid opgevoerd;het zou beter zijn op het nivo te blijven dat ik in mijn reacties in topic aanhield.

Miels

Miels

• >5k berichten
  • 14506 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 15 september 2008 - 23:10

het zou beter zijn op het nivo te blijven dat ik in mijn reacties in topic aanhield.

"Het zou nog beter zijn wanneer we gezamenlijk het nivo nog hoger proberen te krijgen, tot dat van de hierboven postende moderators." Kom op, zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan. Bij het passeren van de leeftijd van 16 zou eenieder het niveau van een dergelijke opmerking toch moeten zijn ontgroeid; laten we daar niet in verzanden.

Ik krijg de indruk dat we alle argumenten inmiddels de revue hebben laten passeren. De regels van Wetenschapsforum zijn voldoende duidelijk, evenals de houding en uitleg van de moderators en hun interpretatie van berichten. Daarmee hebben we de kaders van dit forum, eerder al vergeleken met "onze huiskamer" uiteengezet. Eenieder is welkom mits deze zich binnen dit kader begeeft; wenst men zich buiten het kader te begeven dan mag dat, maar niet op dit forum. Mocht iemand die behoefte hebben, manifesteer die dan elders. Zo niet, dan zien wij ons genoodzaakt dat af te dwingen.

Verder discussiŽren heeft m.i. geen nut. Dit draadje gaat derhalve op slot. Onze mening is duidelijk en staat niet verder ter discussie. Het eventueel opnieuw ter discussie stellen van dit onderwerp zal worden beschouwd als een weigering van acceptatie van de regels op Wetenschapsforum, waardoor het recht op activiteit op dit forum komt te vervallen.

Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures