Springen naar inhoud

Schaduw

• Log in om te kunnen reageren

dirkwb

dirkwb

• >1k berichten
  • 4173 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 september 2008 - 18:54

Heeft vuur een schaduw? Waarmee heeft dit te maken? Met de transparantheid of met de felheid van het licht?

candle.jpg

Veranderd door dirkwb, 06 juni 2010 - 14:35

Quitters never win and winners never quit.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44875 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 september 2008 - 19:37

De vraag is nog nooit op mijn pad gekomen, maar ik denk van wel. Wat je ziet gloeien in de vlam zijn kleine vaste deeltjes, dus dat moet haast licht van een andere lichtbron verstrooien en/of absorberen, en dus erachter een schaduw veroorzaken. De concentratie deeltjes is echter gering, een duidelijk met het blote oog zichtbaar schaduweffect verwacht ik niet.

Dat gezegd zijnde denk ik niet dat dit is wat je ziet op de muur (2e foto). Naar mijn mening zien we hier lenseffecten van de kolom hete gassen in en boven de vlam.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

dirkwb

dirkwb

• >1k berichten
  • 4173 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 september 2008 - 19:49

De vraag is nog nooit op mijn pad gekomen, maar ik denk van wel. Wat je ziet gloeien in de vlam zijn kleine vaste deeltjes, dus dat moet haast licht van een andere lichtbron verstrooien en/of absorberen, en dus erachter een schaduw veroorzaken. De concentratie deeltjes is echter gering, een duidelijk met het blote oog zichtbaar schaduweffect verwacht ik niet.

Hij is er dus wel, maar niet te zien met het blote oog.

Dat gezegd zijnde denk ik niet dat dit is wat je ziet op de muur (2e foto). Naar mijn mening zien we hier lenseffecten van de kolom hete gassen in en boven de vlam.

Die laatste zin snap ik niet. Wat zijn 'lenseffecten'?
Quitters never win and winners never quit.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44875 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 september 2008 - 00:14

Hij is er dus wel, maar niet te zien met het blote oog.

NB: vermoed ik.

Die laatste zin snap ik niet. Wat zijn 'lenseffecten'?

buiging van lichtstralen. Zet een perfect heldere glazen kolom tusen lichtbron en muur en kijk naar de "schaduw" op de muur.......
Warme lucht heeft een andere brekingsindex dan koude. Voldoende voor fata morgana's, waanzinnige zonsondergangen en meer optisch fraaie effecten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Kalkoen

Kalkoen

• >250 berichten
  • 389 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 september 2008 - 22:12

De hoofdzaak zal vooral in die densiteitsverschillen van de warme lucht en de daarbij horende brekingsindex liggen; kijk naar de 2e foto: de schaduwvlam is duidelijk veel hoger in verhouding dan de echte vlam, dus ook de bovenliggende warme lucht vertoont dezelfde effecten.

Overdruk

Overdruk

• >100 berichten
  • 214 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 september 2008 - 00:26

Blijkbaar kan je ze dus wel zien onder speciale omstandigheden :

Schaduw van een kaars.
Cogito ergo sum.

txcinthehouse

txcinthehouse

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2010 - 20:52

hier is nog wat stof om na te denken (denk ik)
als men een lichtbron kan maken die feller als de zon is en men zou die lichtbron op de zon richten zou men dan achter de zon een schaduw krijgen of helemaal geen of een kleinere schaduw dan de zon?

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 06 juni 2010 - 06:51

Als men een lichtbron kan maken die feller als de zon is en men zou die lichtbron op de zon richten zou men dan achter de zon een schaduw krijgen of helemaal geen of een kleinere schaduw dan de zon?

Niet een direct antwoord: denk eens aan zonnevlekken. Dat zijn hete, licht uitstralende oppervlakken op de zon die koeler zijn dan de omgeving. Het lijken schaduwen.
Nu een direct antwoord. Ja. Alleen wordt de schaduw verzwakt (minder donker) door het zonlicht.

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3053 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 juni 2010 - 08:48

Een mooi voorbeeld is de dubbelster Algol. De periodieke helderheidsvariatie, die met het blote oog waarneembaar is, wordt veroorzaakt door dat schaduweffect. (link)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures