Schaduw

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4.246

Schaduw

Heeft vuur een schaduw? Waarmee heeft dit te maken? Met de transparantheid of met de felheid van het licht?
candle.jpg
candle.jpg (9.37 KiB) 1631 keer bekeken
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Schaduw

De vraag is nog nooit op mijn pad gekomen, maar ik denk van wel. Wat je ziet gloeien in de vlam zijn kleine vaste deeltjes, dus dat moet haast licht van een andere lichtbron verstrooien en/of absorberen, en dus erachter een schaduw veroorzaken. De concentratie deeltjes is echter gering, een duidelijk met het blote oog zichtbaar schaduweffect verwacht ik niet.

Dat gezegd zijnde denk ik niet dat dit is wat je ziet op de muur (2e foto). Naar mijn mening zien we hier lenseffecten van de kolom hete gassen in en boven de vlam.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.246

Re: Schaduw

De vraag is nog nooit op mijn pad gekomen, maar ik denk van wel. Wat je ziet gloeien in de vlam zijn kleine vaste deeltjes, dus dat moet haast licht van een andere lichtbron verstrooien en/of absorberen, en dus erachter een schaduw veroorzaken. De concentratie deeltjes is echter gering, een duidelijk met het blote oog zichtbaar schaduweffect verwacht ik niet.
Hij is er dus wel, maar niet te zien met het blote oog.
Dat gezegd zijnde denk ik niet dat dit is wat je ziet op de muur (2e foto). Naar mijn mening zien we hier lenseffecten van de kolom hete gassen in en boven de vlam.
Die laatste zin snap ik niet. Wat zijn 'lenseffecten'?
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Schaduw

Hij is er dus wel, maar niet te zien met het blote oog.
NB: vermoed ik.
Die laatste zin snap ik niet. Wat zijn 'lenseffecten'?
buiging van lichtstralen. Zet een perfect heldere glazen kolom tusen lichtbron en muur en kijk naar de "schaduw" op de muur.......

Warme lucht heeft een andere brekingsindex dan koude. Voldoende voor fata morgana's, waanzinnige zonsondergangen en meer optisch fraaie effecten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 389

Re: Schaduw

De hoofdzaak zal vooral in die densiteitsverschillen van de warme lucht en de daarbij horende brekingsindex liggen; kijk naar de 2e foto: de schaduwvlam is duidelijk veel hoger in verhouding dan de echte vlam, dus ook de bovenliggende warme lucht vertoont dezelfde effecten.

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: Schaduw

Blijkbaar kan je ze dus wel zien onder speciale omstandigheden :

Schaduw van een kaars.
Cogito ergo sum.

Berichten: 10

Re: Schaduw

hier is nog wat stof om na te denken (denk ik)

als men een lichtbron kan maken die feller als de zon is en men zou die lichtbron op de zon richten zou men dan achter de zon een schaduw krijgen of helemaal geen of een kleinere schaduw dan de zon?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Schaduw

Als men een lichtbron kan maken die feller als de zon is en men zou die lichtbron op de zon richten zou men dan achter de zon een schaduw krijgen of helemaal geen of een kleinere schaduw dan de zon?
Niet een direct antwoord: denk eens aan zonnevlekken. Dat zijn hete, licht uitstralende oppervlakken op de zon die koeler zijn dan de omgeving. Het lijken schaduwen.

Nu een direct antwoord. Ja. Alleen wordt de schaduw verzwakt (minder donker) door het zonlicht.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Schaduw

Een mooi voorbeeld is de dubbelster Algol. De periodieke helderheidsvariatie, die met het blote oog waarneembaar is, wordt veroorzaakt door dat schaduweffect. (link)

Reageer